Framtidens MC hjälm?

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Nu gjorde du nog en grov gissning utan att läst vad dessa produkter handlar om. Gör om gör rätt :huvet

Skully funktioner:

-Nackkamera
-Navigation GPS
-Musik hantering

Nuviz funktioner:

-Telemetri färd statistik
-telefonsamtal
-Musik hantering
-Foto och Videoinspelning (actioncam)
-Väderleksrapporter.
-Racing Telemetri för bana.
-Navigation GPS



I dagsläget är det många som kör med tex teknik som Scala Rider eller dyligt för att hantera telefonsamtal och musik.

Många använder också någon typ av GPS monterad på styret under längre mc resor. Och den absoluta majoriteten använder sin smartphone till att kolla väderleksrapporter under sina mc resor.

Sen har vi alla som kör GoPro och spelar in sina härliga mc turer och kan senare dela med sig av sina upplevelser när de kommer hem från resan.

Så marknaden finns redan men det Skully och Nuviz gör är att aggregera dessa produkter till ETT användargränsitt som går att använda UNDER mc färden och inte stanna konstant för att pilla på inställningarna.

Hmm vart har jag hört det där förut?

#Apple någon? :tungan
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Även de bästa av idéer som presenteras snyggt kan floppa, mycket för att användare inte vet vad de vill ha förns de har det. Ett exempel är när Electrolux gjorde brukar/marknadsundersökningar kring dammsugare och vilken färg man skulle ha på slutprodukten, vid fokusgrupper och intervjuer så slog brukargruppen fast att orange var bäst. När intervjun/fokusgruppen var klar så överraskade man dem med att ge dem ett val mellan en blå eller orange dammsugare, av exakt samma sort som de tidigare intervjuats kring. Nära nog samtliga valde den blå. På frågan varför: "Jag gillade den bäst när jag såg den!".

I slutändan bör de göra en funktionsbaserad kravspecifikation; Vad är det vi vill lösa. Rent praktiskt skulle jag själv tycka att ett modulärt system skulle vara fördelaktigt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nu gjorde du nog en grov gissning utan att läst vad dessa produkter handlar om. Gör om gör rätt :huvet

Skully funktioner:

-Nackkamera
-Navigation GPS
-Musik hantering

Nuviz funktioner:

-Telemetri färd statistik
-telefonsamtal
-Musik hantering
-Foto och Videoinspelning (actioncam)
-Väderleksrapporter.
-Racing Telemetri för bana.
-Navigation GPS


I dagsläget är det många som kör med tex teknik som Scala Rider eller dyligt för att hantera telefonsamtal och musik.

Många använder också någon typ av GPS monterad på styret under längre mc resor. Och den absoluta majoriteten använder sin smartphone till att kolla väderleksrapporter under sina mc resor.

Sen har vi alla som kör GoPro och spelar in sina härliga mc turer och kan senare dela med sig av sina upplevelser när de kommer hem från resan.

Så marknaden finns redan men det Skully och Nuviz gör är att aggregera dessa produkter till ETT användargränsitt som går att använda UNDER mc färden och inte stanna konstant för att pilla på inställningarna.

OK, jag studerade inte spec. särskilt noga, men förstod nog mer än du tror vad man vill skapa för produkt. Det är ju inte särskilt svårt att räkna ut med tanke på vilka funktioner som man integrerar idag i telefoner, bilar, multimediasystem etc. Jag är skeptiskt till att man kan implementera funktioner på ett smidigt sätt i hjälmen som inte distraherar föraren.

Ska det dyka upp en rullande text med den information som man valt att se på visiret? Kör man motorcykel måste man ha fokus på själva körningen. Var man fäster blicken är oerhört viktigt. Att då flytta blicken och tolka information i visiret tror jag personligen kan leda till att folk gör allt annat än att fokusera på själva körningen.

Utgår man från designen och din shortlist kan man nog komma till slutsatsen att det inte är touringfolk som är målgruppen för dessa hjälmar.

Jag har haft nöjet att köra en del med bildförstärkare, utan belysning förstås, och det går inte fort. Förbaskat svårkört faktiskt. Men kul samtidigt, och en viss vaffan?-effekt på de som är i närheten...

Har ett svagt minne att det var folk som buskörde i Londonutkanter med bilar för rätt många år sedan där man använde kamera för mörkerseende utan halvljus. Om man får möte undrar jag hur det fungerar? Kan kameran kompensera det eller blir det som man sett på film att de blir helt blinda? Om så är fallet leker man verkligen med döden.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag kör hoj så kör jag hoj. Snackar inte i mobilen eller lyssnar på musik.
Men så är det också normalt inspirerad körning på små kurviga vägar.
Eller på bandagar.
Och under dessa har jag fullt upp med att under 20 minuter följa instruktörens tips.
För att förbättra min körning.
och jag har absolut ingen lust att var jag ÄR/MIN POSITION ska komma "alla" tillgodo via hjälmens/mobilens inbyggda GPS.
Google är säkert en av financiärerna.
Underbart få annonser om lämpliga butiker/hotell/resturanger/museer att besöka medan jag rullar fram på MCn!
Inte för mig !
För att inte tala hastighetsupplysningar Modell den Toyota Avensis jag hyrde under semestern.
På väg mot Götatunneln från Majorna får jag gång på gång med upprörd Toyota röst veta jag kör för fort (70km/h) för GPSen visar 50km/h, trots det är 70km/h på leden. Och tvärtom, hastigheten minskar från 100km/h till 80km/h. Jag missar detta och får ingen varning alls från Toyotans GPS innan det på nytt är 100km/h.
Fick stänga av ljudet från Toyotans GPS för att stå ut.
Vad som skulle vara intressant att ha i visiret skulle vara varvräknaren och en ställbar växlingslampa.
Men det är det väl ingen mer än jag som skulle tycka vara kul?
(Har fungerande backspeglar på båda hojarna.)

Tänkbar kundgrupp för Framtidens MC hjälm : Passageraren på GoldWing och Ultra Glide.
Och då ska väl hens hen ha det också.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Även de bästa av idéer som presenteras snyggt kan floppa, mycket för att användare inte vet vad de vill ha förns de har det. Ett exempel är när Electrolux gjorde brukar/marknadsundersökningar kring dammsugare och vilken färg man skulle ha på slutprodukten, vid fokusgrupper och intervjuer så slog brukargruppen fast att orange var bäst. När intervjun/fokusgruppen var klar så överraskade man dem med att ge dem ett val mellan en blå eller orange dammsugare, av exakt samma sort som de tidigare intervjuats kring. Nära nog samtliga valde den blå. På frågan varför: "Jag gillade den bäst när jag såg den!".

I slutändan bör de göra en funktionsbaserad kravspecifikation; Vad är det vi vill lösa. Rent praktiskt skulle jag själv tycka att ett modulärt system skulle vara fördelaktigt.

Min är Orange !
Men när jag köpte en dammsugare till en vän så blev den grön.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1747819
Och hennes "jetplan" till dammsugare används numera mitt garage !
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=637029
 

Jimmy

Guest
Har ett svagt minne att det var folk som buskörde i Londonutkanter med bilar för rätt många år sedan där man använde kamera för mörkerseende utan halvljus. Om man får möte undrar jag hur det fungerar? Kan kameran kompensera det eller blir det som man sett på film att de blir helt blinda? Om så är fallet leker man verkligen med döden.
Nackdelen med en bildförstäkare är just att den förstärker så ja, tillräckligt yttre ljus kommer göra hela bilden grön. En lösning är att ha bf på ett öga endast och med lite träning så... Djupseendet är det som blir problematiskt, särkilt när hastigheten ökar. Finns väl bilar med infraröd kamera, kan det ha varit det du såg?
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Anmälde mig att vara med i deras test grupp förra året. Skrev nått att alla världens biltillverkare gör tester i norra Sverige så dom borde nog skicka en hjälm till mig så kan jag testa den :tummenupp men icke då :tungan
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Jag blev sugen. Kan tänka mig att hosta upp 10,500kr (vilket det skulle bli just nu med internationell frakt) - och då är det långt ifrån en skitsumma för mig.

Demo

Jag, precis som några andra har antytt här, skulle också gärna se mer fokus på materialval. Det kommer väl lagom till lanseringen av AR-2 ;)
Så, kombinera denna med Shark Evoline 3, och jag är nöjd.

Den var förövrigt jävligt kaxig :yoparty och kollar ni filmen, så verkar aerodynamiken runt hjälmen påverkas till det bättre - m.a.p. ljudbruset - av estetiken.

"Öppet SDK" är riktigt lovande! Tänk er vilka möjligheter som finns. Du kan säkerligen få, vad somliga anser vara en alltför ljus och påträngande HUD, att enbart "flasha till" och/eller gå upp i ljusstyrka när något bakomvarande närmar sig i en relativt hög hastighet. Charmen i hardcorekörningen behöver inte gå förlorad pga uppmärksamhetstjuvar.

+1 Pledians för tipset!
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top