Framtiden ser ljus ut..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/valfarden-snart-borda-for-kommunerna_5955889.svd

Välfärden snart börda för kommunerna

Publicerad: 21 februari 2011, 01.34.
Senast ändrad: 21 februari 2011, 01.36

2011-02-21 01:34:22

Redan 2012 kommer 73 svenska kommuner att ha en ansträngd försörjningsbörda, där varje arbetande måste försörja sig själv plus fler än ytterligare en person. Det visar en SCB-prognos som presenteras på Dagens Nyheters debattsida.

Om 20 år handlar det om över 200 kommuner, däribland även sådana som är välfungerande i dag som Danderyd, Norrköping, Vellinge och Lund.

Samtidigt ökar klyftan mellan kommuner med en hanterbar försörjningsbörda och övriga.

Vad ligger vi på idag om det först blir ansträngd försörjningsbörda när varje arbetare försörjer fler än en person?

Last edited:
frukta ej, jag tillverkar en sådan här hemma i källaren, som tar hand om ev. framtida 'problem':

[YOUTUBE-ID]-22tna7KHzI[/YOUTUBE-ID]

Höj pensionsåldern till 75 och skicka alla arbetslösa och ungdomar till saltgruvorna så löser sig det hela. :tummenupp

Saltgruvan? hur ska saltkött kunna rädda oss:näsblod

frukta ej, jag tillverkar en sådan här hemma i källaren, som tar hand om ev. framtida 'problem':

[YOUTUBE-ID]-22tna7KHzI[/YOUTUBE-ID]

Får man köpa in sig på en andel?

Last edited:
tänkt på liknande grej, senaste tiden har jag sett två klipp med Bill Gates och Melinda Gates, hur det snabbt, billigt och effektivt kan förhindra barndöd i u-länder/tredje världen, tror det var 18 cent per spruta.

Visst, det ska väl aldrig ses som dåligt att kunna rädda liv men... vem betalar/ska betala för alla dessa människor som lever vidare?
18 cent för sprutan, men någon måste ju betala för det fortsatta energiintaget varje svältande mage kräver.

tänkt på liknande grej, senaste tiden har jag sett två klipp med Bill Gates och Melinda Gates, hur det snabbt, billigt och effektivt kan förhindra barndöd i u-länder/tredje världen, tror det var 18 cent per spruta.

Visst, det ska väl aldrig ses som dåligt att kunna rädda liv men... vem betalar/ska betala för alla dessa människor som lever vidare?
18 cent för sprutan, men någon måste ju betala för det fortsatta energiintaget varje svältande mage kräver.

Jag såg faktiskt samma film igår och tänkte samma sak, visst vi vaccinerar dom så att dom inte dör som barn, men vem ska försörja dom sen?

Vore inte en steriliseringskampanj bättre?

Kan någon förklara i en femårings termer hur detta beräknas? Hur dagens pensionssystem betalas osv.
Är man berättigad till pension oavsett hur lite man bidragit till den?

Jag trodde i min enfald att Sverige var på väg mot ett privat pensionssystem, under vilket det isf skulle vara relativt ointressant hur länge folk lever.

Oh well, med mindre konkurrens på arbetsmarknaden så kanske lönerna kommer upp på en vettigare nivå. Förutsatt att inte landets alla företagare skattats till döds innan dess...

Kan någon förklara i en femårings termer hur detta beräknas? Hur dagens pensionssystem betalas osv.
Är man berättigad till pension oavsett hur lite man bidragit till den?

Jag trodde i min enfald att Sverige var på väg mot ett privat pensionssystem, under vilket det isf skulle vara relativt ointressant hur länge folk lever.

Oh well, med mindre konkurrens på arbetsmarknaden så kanske lönerna kommer upp på en vettigare nivå. Förutsatt att inte landets alla företagare skattats till döds innan dess...

Vi har en garantipension som alla får oavsett inkomst under livet. Sen har man Premiepension och Avtalspension där en del av din lön har betalats in i fonder och liknande pyramidspel och sen utfaller vid 65....

OK. Vad är då de stora utgiftsposterna? Äldrevård? Arbetslöshet? Studenter?

Här är Norrköpings budget (mnkr) 2009

Nämnd
Kommunfullmäktige -11,1
Kommunrevisionen -4,2
Kommunstyrelsen, inkl serviceenheter -5 558,5
Valnämnden -2,2
Överförmyndaren -9,3
Symfoniorkestern -36,6
Barn- och ungdomsnämnden -1 796,2
Gymnasienämnden -476,5
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden -373,6
Kultur- och fritidsnämnden -196,1
Vård- och omsorgsnämnden -1 624,5
Socialnämnden -346,7
Stadsplaneringsnämnden -19,2
Tekniska nämnden -164,8 -
Byggnads- och miljöskyddsnämnden -100,5
Kollektivtrafiknämnden -280,7

Vi har en garantipension som alla får oavsett inkomst under livet. Sen har man Premiepension och Avtalspension där en del av din lön har betalats in i fonder och liknande pyramidspel och sen utfaller vid 65....
Sweet! Så det är bara att flytta tillbaka och lyfta pension när man fyller 65?

Här är Norrköpings budget (mnkr) 2009

Nämnd
Kommunfullmäktige -11,1
Kommunrevisionen -4,2
Kommunstyrelsen, inkl serviceenheter -5 558,5
Valnämnden -2,2
Överförmyndaren -9,3
Symfoniorkestern -36,6
Barn- och ungdomsnämnden -1 796,2
Gymnasienämnden -476,5
Arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden -373,6
Kultur- och fritidsnämnden -196,1
Vård- och omsorgsnämnden -1 624,5
Socialnämnden -346,7
Stadsplaneringsnämnden -19,2
Tekniska nämnden -164,8 -
Byggnads- och miljöskyddsnämnden -100,5
Kollektivtrafiknämnden -280,7
Behöver nog lite detaljer för att förstå det där... Serviceenheter tex, det inluderar väl brandförsvar och ambulans?

Det skulle var riktigt intressant att någon gång sätta sig in i vad skattepengarna egentligen går till, även om man bara skulle kunna reda ut en kommun. Det måste vara ett enormt slöseri... "Symfoniorkester 36Mkr"............

Last edited:
Det skulle var riktigt intressant att någon gång sätta sig in i vad skattepengarna egentligen går till, även om man bara skulle kunna reda ut en kommun. Det måste vara ett enormt slöseri... "Symfoniorkester 36Mkr"............

Alla kommuner har sina årsredovisningar på hemsidorna så bara att läsa :)

Lunds Kommun årsredovisning 2009. Miljoner kr

Omvårdnad (Äldre, handikappade, missbrukare etc)
1540 mkr
Skola (dagis, fritids, grundskola, gymnasium, särskola)
2150 mkr
Teknisk Infrastruktur (vägar, parker, räddningstjänst, lokaler, sophantering)
325mkr
Kultur (Bibliotek, kulturskola, fritidsgårdar, ifrottsanläggningar)
272mkr
Administration och politik
144mkr

Rent generellt så verkar äldrevård och socialt omhändertagande av de som inte har det lätt i livet verkar vara stora utgifter.

Last edited:
De två, utan konkurrens största slöseriposterna är kultur- och administrationskostnaderna.

Jag gillar också teater, men jag ser inte varför det intresset blir skattesubventionerat när nästa blir terroriserat med ljudkrav, míljöavgifter osv.

Hur som så är själva kostnaden för att driva administrationen sanslös. Samma kvot hade sänkt vilket privat företag som helst.

Sen är det nog dags att sätta lite press på de som går hemma. Jag har ett antal exempel på folk som går hemma för att de "tjänar" bättre på det än att ta ett jobb. Då är liksom välfärdssystemet lite för generöst.

Vi behöver ett högt (köpkraftsjusterat) BNP/capita. Då spelar det ingen roll hur mkt pengar man får från A-kassan, det är produktiviteten som avgör våra barns välbestånds vara eller icke vara.

Med tanke på att kulturupplevelser är bra för folkhälsan så är det kanske en investering istället för slöseri. :tummenupp

Det görs ju till och med försök här i Skåne för att få ordinerat kultur på recept av läkaren. :)

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article565688/Klart-for-kultur-pa-recept.html

"Att kulturupplevelser är bra för vår hälsa är känt sedan tidigare. Det finns gott om forskning både nationellt och internationellt.

Men nu vill socialdepartementet och kulturdepartementet gå ett steg längre och prova det i praktiken. Därför har Region Skåne fått en halv miljon kronor för att genomföra ett ettårigt pilotprojekt, kallat "kultur på recept", vid en vårdcentral i Helsingborg.
"

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...