Planen var att innan säsongen -09 var slut att jag då skulle tagit mitt körkort, även om det var lite kort varsel. Men när tummarna aldrig gick ur så hände det inget. Något man i år kommer ångra.
En 17-årig kille har inte mycket till ekonomi, 1000 kr i månaden är inte mycket att komma med om man ska ta ett körkort. Som tur är har jag lite besparingar vilket har gjort det möjligt att ha några lax till körkort. Men kommer det räcka nu om man även skulle spara varenda krona man får av sitt studiebidrag att ta körkort?
Det har ju bestämts sedan någongång förra året att det ska tillkomma riskutbildningar till mc, vilket i sig är bra, men det gör också att priset på sitt körkort stiger. Ganska rejält märkte jag.
Jag och farsan har hört runt med dom få körskolor som finns i Karlskrona och vi fick i veckan veta priser etc till riskutbildningarna. Sammanlagt kostade dom båda utbildningarna 4800 kr. Om man sedan räknar in Transportstyrelsens och VV:s avgifter blir det nästan 7000 kr.
7000 kr är alltså idag ett minimum för att ta ett körkort (iaf här i Karlskrona, antar att priset på riskutb. varierar) och då har du inte tagit en enda lektion på körskola.
Jag ser bara inte hur det kan gå på så sjuka pengar för riskutbildningarna? Jag ser inget fel med riskutbildningarna, snarare tvärtom. Men med sådana summor så blir (mc) körkort idag en ännu större klassfråga.
En mc för mig är inte bara något jag tar mig från punkt A till B, utan förutom en sjukt rolig "leksak" så är det även sjukt härligt känsla att bara åka runt, sprida sina tankar lite. Men frågan är om dessa priserna på riskutbildningarna kommer låta mig köra ute på vägarna? Som jag sa innan, jag förstår vart dom vill komma: bättre mc förare redan från dag 1 när man har körkort, men att det kan kosta så mycket förstår jag verkligen inte.
Frågan är hur mycket fler grejer dom kommer hitta på, som kommer göra det bättre för alla mc förare som tar mc kort, men även sjukt mycket dyrare?
En 17-årig kille har inte mycket till ekonomi, 1000 kr i månaden är inte mycket att komma med om man ska ta ett körkort. Som tur är har jag lite besparingar vilket har gjort det möjligt att ha några lax till körkort. Men kommer det räcka nu om man även skulle spara varenda krona man får av sitt studiebidrag att ta körkort?
Det har ju bestämts sedan någongång förra året att det ska tillkomma riskutbildningar till mc, vilket i sig är bra, men det gör också att priset på sitt körkort stiger. Ganska rejält märkte jag.
Jag och farsan har hört runt med dom få körskolor som finns i Karlskrona och vi fick i veckan veta priser etc till riskutbildningarna. Sammanlagt kostade dom båda utbildningarna 4800 kr. Om man sedan räknar in Transportstyrelsens och VV:s avgifter blir det nästan 7000 kr.
7000 kr är alltså idag ett minimum för att ta ett körkort (iaf här i Karlskrona, antar att priset på riskutb. varierar) och då har du inte tagit en enda lektion på körskola.
Jag ser bara inte hur det kan gå på så sjuka pengar för riskutbildningarna? Jag ser inget fel med riskutbildningarna, snarare tvärtom. Men med sådana summor så blir (mc) körkort idag en ännu större klassfråga.
En mc för mig är inte bara något jag tar mig från punkt A till B, utan förutom en sjukt rolig "leksak" så är det även sjukt härligt känsla att bara åka runt, sprida sina tankar lite. Men frågan är om dessa priserna på riskutbildningarna kommer låta mig köra ute på vägarna? Som jag sa innan, jag förstår vart dom vill komma: bättre mc förare redan från dag 1 när man har körkort, men att det kan kosta så mycket förstår jag verkligen inte.
Frågan är hur mycket fler grejer dom kommer hitta på, som kommer göra det bättre för alla mc förare som tar mc kort, men även sjukt mycket dyrare?