Framtiden -> Ännu dyrare körkort?

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR lättviktare
Planen var att innan säsongen -09 var slut att jag då skulle tagit mitt körkort, även om det var lite kort varsel. Men när tummarna aldrig gick ur så hände det inget. Något man i år kommer ångra.

En 17-årig kille har inte mycket till ekonomi, 1000 kr i månaden är inte mycket att komma med om man ska ta ett körkort. Som tur är har jag lite besparingar vilket har gjort det möjligt att ha några lax till körkort. Men kommer det räcka nu om man även skulle spara varenda krona man får av sitt studiebidrag att ta körkort?

Det har ju bestämts sedan någongång förra året att det ska tillkomma riskutbildningar till mc, vilket i sig är bra, men det gör också att priset på sitt körkort stiger. Ganska rejält märkte jag.

Jag och farsan har hört runt med dom få körskolor som finns i Karlskrona och vi fick i veckan veta priser etc till riskutbildningarna. Sammanlagt kostade dom båda utbildningarna 4800 kr. Om man sedan räknar in Transportstyrelsens och VV:s avgifter blir det nästan 7000 kr.

7000 kr är alltså idag ett minimum för att ta ett körkort (iaf här i Karlskrona, antar att priset på riskutb. varierar) och då har du inte tagit en enda lektion på körskola.

Jag ser bara inte hur det kan gå på så sjuka pengar för riskutbildningarna? Jag ser inget fel med riskutbildningarna, snarare tvärtom. Men med sådana summor så blir (mc) körkort idag en ännu större klassfråga.

En mc för mig är inte bara något jag tar mig från punkt A till B, utan förutom en sjukt rolig "leksak" så är det även sjukt härligt känsla att bara åka runt, sprida sina tankar lite. Men frågan är om dessa priserna på riskutbildningarna kommer låta mig köra ute på vägarna? Som jag sa innan, jag förstår vart dom vill komma: bättre mc förare redan från dag 1 när man har körkort, men att det kan kosta så mycket förstår jag verkligen inte.

Frågan är hur mycket fler grejer dom kommer hitta på, som kommer göra det bättre för alla mc förare som tar mc kort, men även sjukt mycket dyrare?

Anar att inlägg som "Haru inte råd ska ru fan inte köra hoj" kommer rasa in.

Håller med, körskolorna har den bästa lobbyorganisationen i sverige.

Håller med om att KK idag är inget som var man kan ta längre. Löjliga priser och vad jag hört/läst om risk 1 är det bortkastade pengar.

• Gilla
Reaktioner: GuW
Eller så kanske du kan vänta tills du har ett jobb o tjänar kulor? (alt sommarjobb, kvällsjobb?)
Försäkringen kommer ju inte blir skoj hursom förrän du är uppåt en 24 tyvärr.
Ett alternativ kanske kan vara licens o köra på bana, då behövs ju inget körtkort för hojen iaf.

Håller faktiskt med, oftast har ju de med hoj specifikt inriktat sig på detta intresse och lägger nästan alla stålar i det men..

Men såklart har vi ju alla olika ekonomi och tycker helt klart att det borde vara lite mer anpassat för att utbilda folk inte för att göra dem så ruinerade så de aldrig kan köpa hoj när de väl har körkortet...

@ulflj: Hoppas på ett sommarjobb som kommer göra att jag klarar av försäkringen. Var inte överdrivet dyr, några tusenlappar. Dock sätter ju dom nya kostnader lite käppar i hjulet. Men har jag tur får jag även kvällsjobb där jag sökt sommarjobb.

@speedfreak404: Självklart kostar det att ha hoj. Men att det skulle bli såhär mycket extra kostnader för bara körkortet trodde jag aldrig det skulle bli.

Tycker också det är mycket pengar det handlar om.
Ska även jag ta kortet iår.
Har du möjlighet att övningsköra privat?
Se isåfall till att planera upp din körning så bra som möjligt.
Jag TROR att ett bra sätt är att inte boka för många lektioner i klump.
Ta en lektion, se till att dom ger dig "läxa" att öva på privat.
Kom tillbaka, redovisa att du kan det du övat på, och få en ny läxa.
Jag pratade med min körskola och min privata handledare var mer än välkommen att vara med o kolla/lyssna på lektionerna, och det kan ju också vara en bra grej för att få mer ut av den privata körningen.

Lycka till!

Eller så kanske du kan vänta tills du har ett jobb o tjänar kulor? (alt sommarjobb, kvällsjobb?)
Försäkringen kommer ju inte blir skoj hursom förrän du är uppåt en 24 tyvärr.
Ett alternativ kanske kan vara licens o köra på bana, då behövs ju inget körtkort för hojen iaf.

Varför får så många det att låta som att "Sporthoj av 99-10 årsmodell är det enda man kan äga."?

Finns oerhört många bra hojar man kan äga utan att bli ruinerad av som är från det förra millenniet.

Det som är lite fel är att det förväntas att föräldrar skall vara med och betala hela kalaset. För vilken person utan arbete har råd med körkort i dag? Ett körkort kan hjälpa folk i t ex arbete, så det måste vara ett konstigt resonemang att inte kunna hålla nere kostnaderna. Men som sagt, föräldrarna förväntas punga ut med en stor summa av pengarna, det måste ju vara så, annars är det några rejält inkompetenta ekonomer som gör de där beräkningarna.

Vi i sverige är väl dyrast i hela världen förutom Norge på just körkorten. Är det så få olyckor procentuellt jämfört med andra länder? Både bil/mc osv? Har en känsla att det ligger på en mer individbaserad nivå än på just kollektivet.

Bara mina 5

edit: För att ge dig lite perspektiv, för 5 år sedan betalade jag 6000:- för mitt, och då tog jag det genom trafikskola. Allt inkluderat..

Last edited:
Kanske läge att vänta tills du är 18 år och ta för mellanklass direkt. Det kan spara några kronor.

Jag sommarjobbade och jobbade extra var tredje helg för att ha råd med mitt kort och första hoj... sen körde jag på en 20 år gammal hoj för att få schysst försäkring, pluggar fortf och kör fortf gammal hoj = prisvärt! :tummenupp

ps. mitt kort gick på 13700, kanske 40-50k totalt för mc m.m. (betalt allting själv genom att jobba helger och sommarlov). ds.

Last edited:
Hojkörningen och körkortet håller snabbt på att bli en "klassfråga", på det sättet att många förändringar har fördyrat. Sveriges trafikskolor har lyckats få in många obligatoriska moment för att likrikta massan, alla ska gå på trafikskola, ingen ska gå privat. Eftersom det är stark prissamverkan mellan skolorna så blir priserna därefter.

Samma sak har hänt med bilkortet, för 20 år sedan tog i princip alla körkortet, idag är siffrorna helt annorlunda. Inte har behovet av bilen minskat på det sättet på 20år.

• Gilla
Reaktioner: GuW
Jag tog kortet -09 var i precis rätt tid.
Har bara hört negativa åsikter om dessa riskutbildningar. att det bara är ännu ett sätt för VV och körskolorna att mjölka oss på pengar.
Mitt kort gick på 8000:- tror jag runda slängar. Köpte nåt paket för 5000 på körskola, sen är ju uppkörningen rätt dyr.

Men det är värt det, men med dessa regler lär man vara extra varsam så man inte blir av med lappen direkt. Nån som vet hur lång prövotiden är för hojkortet?

Varför får så många det att låta som att "Sporthoj av 99-10 årsmodell är det enda man kan äga."?

Finns oerhört många bra hojar man kan äga utan att bli ruinerad av som är från det förra millenniet.

För vi är på sporthojsforumet? ;D

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back