Framtida hojklassiker?

Hur många SP1/SP2 tillverkades totalt sett världen över?

Bra fråga. Det är vi ett antal som försökt få fram i SP1-tråden men några exakta siffror har jag inte.

Vad som är klart är iaf att SP1 såldes i fler ex än SP2. År 2000 red man såklart på WSK vågen och hojarna gick åt som smör i solsken. De flesta marknader hade väntelistor. 2001 ökade man produktionstakten, vi snackar ca 1500-2000 hojar varav de flesta gick till USA där modellen var/är enormt populär.

2002 (SP2) låg man kvar på samma produktionstakt, runt 1500-2000 hojar, för att sedan minska varje år tills modellen utgick 2006

Last edited:
KTM 950 SuperEnduro och BMW HP-2 Enduro... Dessa tror jag stenhårt på, då dom redan är klassiker vid 5-6 års ålder =).

//Robert

KTM 950 SuperEnduro och BMW HP-2 Enduro... Dessa tror jag stenhårt på, då dom redan är klassiker vid 5-6 års ålder =).

//Robert

SuperEnduron är ju stenhård!

Man kan undra varför inte fler fabriker hakade på det spåret med stora RIKTIGA grushojar? Yamaha t.ex. har ju redan XTZ 1200-motorn, så varför inte?

Jaja,
det är lite lustigt men när jag tänker "klassiker", tänker jag aldrig på en offroad eller enduro. "Klassiker" smakar nästan gammal gubbBMW på ett museum, konstigt?!

46 sålda i Sverige av SP1 och 30 av SP2 (20 st 2002 och 10 st 2004) Borgar för en viss exklusivitet.....

Blir också överaskad av det låga antalet sålda. Visste ju iof att det inte var ngn dussinhoj, men nu väcktes ju behovet att ta extra hand om spettan. Undrar om man kan få fram hur många SP1/SP2 som är i trafik? Det har väl importerats en del också genom åren.

Blir också överaskad av det låga antalet sålda. Visste ju iof att det inte var ngn dussinhoj, men nu väcktes ju behovet att ta extra hand om spettan. Undrar om man kan få fram hur många SP1/SP2 som är i trafik? Det har väl importerats en del också genom åren.

En SP1 kostade ju 142k ny 2000, det blir det inga jättevolymer av.

Jag kollade med Vägverket för något år sedan men fick inga riktigt bra siffror. Det var också en blandning av beteckningar: VTR 1000 SPS, S, SR, FS etc. Men testa gärna, vore kul att veta.

Vi måste nog börja om fr början...VAD är en "klassiker" och vad är "framtida" ? Klassiker på att vara asful t ex ?

http://www.bmbikes.co.uk/photos/schemephotos/K1-203.jpg

Bra fråga!

Jag tänkte att vi kunde hjälpas åt att peka ut vilken/vilka av dagens hojar som blir morgondagens samlarhojar. Den som vet det, köper rätt hoj redan idag, som ny, konserverar den och har pensionen tryggad!

Nä, jag ville mest höra vad som kan vara vettigt att spara på. Jag (som man inte ska ta på allvar) skulle kunna spara på hojar som inte alls ses som särskilt exklusiva. DT 125:or, XT:s, Honda CB:s, de fyra japsturbohojarna och sånt, men jag tänker mig helst att det ska vara en komplett serie.
Om jag fick tag på alla Kawas GPz:or, utom 750:n från 83, ja då skulle det liksom inte kännas "rätt". Ett utslag av pedanteri kanske...

Men som han på MC-varuhuset gjorde, vilken av dagens hojar kunde vara värd att göra så med?

Mums! :
http://www.youtube.com/watch?v=YvmnSiVpoH8
http://www.youtube.com/watch?v=4zJwDFTLjHs

Absolut!

Men det är väl bara den (idag) som är jämförbar med NR 750:n, eller finns det "doldisar"? Nej korkat tänkt, hojar av den kalibern är såklart inga doldisar...

Back