Framtida hojklassiker?

(Jag tänker mig att om jag skulle börja leta upp fina/fräscha hojar som inte är så exlusiva i allmänna ögon, säg ZZR-familjen, då får jag ju åtta fina 1100/1200:or för samma pengar som en RC-45!? Eller är det bara konstigt?)

Inte alls.... bara platskrävande!

Last edited:
Helt klart Honda SP1/Sp2! Begagnatpriserna ligger högt på dessa cyklar i hela världen. De var skitdyra radan som nya vilket gjort att de är rätt så ovanliga.
Min Spetta kommer aldrig att hamna i någon annons igen :-)

Sen så tror jag på Mv Augustan, riktigt ball hoj!

Jag tror också på Moto sexhalvan. Philippe Starck smäller nog dessutom högre än t.ex Pierre Terblanche i världen utanför oss
Petrolheads.
A propos Terblanche.
999:an. :fakta
"Före sin tid" var det någon som sade och ptja, det var den väl. Designmässigt då.
Min favvo!

Last edited:
Är de en egen ramnummerserie for race use only likt RS Ducati eller gatcyklarna där man skruvat dit HRC kittet?

Som jag förstått det var det både och. Det såldes cyklar, och du kunde köpa delar och montera själv. Jag vet faktiskt inte om man kan spåra dem via ramnummer.
Edit: Complete Racer borde vara spårbara då de har speciell HRC-ram med fäste för styrdämpare.

Lite mer info från Simon Evans:

"Aug '00 - Honda announces track-only SP-1
RC51 basic racer Honda will be selling an RC51 for track use only early next year. Called the "Basic Racer", it has been developed by HRC to provide a better starting point for racers. Shown for the first time at last weekend's Suzuka Eight-Hour race, it has a race-only exhaust system developed jointly by Akrapovic and HRC, a modified air filter system and a simplified wiring harness without plug-ins for road equipment such as lights and indicators.

A "Complete Racer" will be offered alongside the Basic model. It will have an HRC race kit and, claims Honda, makes 170bhp at 11,000rpm. The compression ratio is a high 12.7:1. It will weigh just 170kg (374lb) and has a 24-litre (5.28-gallon) tank, compared to the Basic Racer's standard 18-litre (3.96-gallon) tank. The price of the Complete Racer is unknown - but it's expected to cost between £50,000 and £75,000. You can read more about the two models at Motorcycle Online. All stocks of the Basic Racer have been sold by HRC USA, and they list the Complete Racer at $107,999 (May 2001).

Honda will also offer a range of endurance racing extras which will bolt straight on to the bike. They include a new swingarm, sprockets, rear wheel and footrest mounts, as well as an endurance hub assembly which will allow the chain, sprocket and hub to remain in situ on the swingarm when the rear wheel is removed.
"

Basic Racer
27838d1290945205-akra-basic-racer-system-more-hrc-basic-racer.01.jpg

Complete Racer
complete racer.jpg

Last edited:
Cagiva V-Raptor 1000 kanske kan nå kultstatus med åren? Om inget annat så kommer den väll klassas in som en av de mer ovanliga modellerna, vilket den redan är idag. Tänkt skall spara på min så länge jag kan :).

Jag tror också på Moto sexhalvan. Philippe Starck smäller nog dessutom högre än t.ex Pierre Terblanche i världen utanför oss
Petrolheads.
A propos Terblanche.
999:an. :fakta
"Före sin tid" var det någon som sade och ptja, det var den väl. Designmässigt då.
Min favvo!

Ducati hade ett par designmässiga stolpskott...den ena var 999 den andra Multiuggly (förra utgåvan)...Tror inte någon av de blir till en klassiker...

Helt klart Honda SP1/Sp2! Begagnatpriserna ligger högt på dessa cyklar i hela världen. De var skitdyra radan som nya vilket gjort att de är rätt så ovanliga.
Min Spetta kommer aldrig att hamna i någon annons igen :-)

Sen så tror jag på Mv Augustan, riktigt ball hoj!

46 sålda i Sverige av SP1 och 30 av SP2 (20 st 2002 och 10 st 2004) Borgar för en viss exklusivitet.....

46 sålda i Sverige av SP1 och 30 av SP2 (20 st 2002 och 10 st 2004) Borgar för en viss exklusivitet.....

Hur/var hittar man de siffrorna, går de att ta fram för alla hojar?

Sparkar in öppna dörrar nu, men alla hojar har ju potential att bli samlarobjekt. Det hänger väl egentligen på ägarens/köparens känsla för hojen och lågt miltal. Då är det ju att räknas som emotionellt samlande och det är väldigt svårt att sia om.
Samlande för värdeökning är lite enklare, där är det ju bara upplaga och skick som styr.

Någon miljonär blir jag nog inte men jag tror att TLS:en är en lite udda fågel som kan bli nåt att ha i garaget om sisådär 100 år. Ser fan så mycket bättre ut än TLR:en med. :)
Sen har ju S:en rykte om sig att vara en killer/widow maker också, vilket INTE R:en har som nån nämnt tidigare. Sånt brukar ju hjälpa.. Tänk på kawa 750 trepip.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ducati hade ett par designmässiga stolpskott...den ena var 999 den andra Multiuggly (förra utgåvan)...Tror inte någon av de blir till en klassiker...

I beg to differ.
Jag blir ju idiotförklarad nu förstås (det är ändå en uppskrivning från normaltillvaron) men jag gillar samtliga Terblanches alster. 999/749 allra mest. Snyggaste duccen i modern tid.

Är det verkligen så få? Finns ju ett par stycken till salu på blocket, men dom kanske byter ägare ganska ofta.

En hoj som jag inte tror nämnts tidigare tråden är Yamaha TRX 850. En hoj som inte blev någon succé när den kom, men där man insett att det är en jäkligt trevlig och lite udda hoj. Kan det ge den klassikersatus?

Skulle kunna tänka mig att Husaberg 570 blir en klassiker iom vinkelmotorn som kommer upphöra i produktionen.

23322_2011-husaberg-fe-570.jpg

Hur/var hittar man de siffrorna, går de att ta fram för alla hojar?

Antar det. Jag ringde Honda MC i Kungsbacka och pratade med deras marknadschef.

Sen hur många som faktiskt är i trafik, ja det är en annan fråga.

Back