Framtida hojklassiker?

...kan jag ju erkänna att jag hellre hade hellre haft en Ferrari F40 i garaget än en Bugatti Veyron ...

Veyron känns lite som alla brat-wannabees våta dröm. Arroganta Shejker och Hollywood-brats är nog största kundkretsen. Riktiga bilfanatiker har andra drömobjekt.

Frågan är vilken klubb man vill tillhöra? ;)

Jojo, men nu var det RR det gällde... :7peta ;)

Yama R6 och Honda 600RR från tidigt 2000-tal.. Stod, och står för total dominans i 600-klassen inom racing. Riktiga dussinhojar, men inte många fräscha ex kvar nu, och definitivt inte inom några år.

Polka-rettan var ju ett bomnnedslag precis som CBR900RR -92.

BMWns intåg vet jag inte vad jag ska tycka om. Den känns liksom häftigare utanför Sibylla än på Griden (motor>chassie). RSV4 Factory var ju lika potent som BMWn, men som brodern som samlade klamydia på Stureplan och slogs på Burger King jämfört med småbarnspappan BMW.

Då har du gjort slut på massa pengar.
Som du kanske kanske får igen om 50 år.

Desmosedici
Mv Agusta F4
Zx10r var väl första hojen med 1:1 vikt/effekt
Yamaha R1 Crossplane.
Bmw S1000rr

Man ska nog vara märkesfanatiker om man ska köpa en av alla generationer av något. Personligen överlåter jag den typen av samlande till tillverkarnas egna museum. I så fall är det intressantare att handplocka motorcyklar från olika tillverkare. T ex RC30, 916SPS, ZX750R etc. Inte nödvändigtvis de modellerna.

Är det så? Ja, jag kanske lever i en bubbla...

Jag tänkte nog mest att det kunde va bra att börja i lite lagom skala. Att köpa på sig RC-30, MV Agusta och div dyra hojar, då är risken att det stannar vid en hoj.

För mig skulle det egentligen räcka med att ha alla olika DT 125-varianter som gjorts. Kul känsla att ha en komplett serie, eller?!

Menas med klassiker hojar som vi kommer att minnas eller hojar som kommer att vara bra investeringar?

För att minnas en hoj behöver den ju "bara" ha varit ett stort framsteg i någon mening (typ Fireblade -92, första R1, S1000RR), för att funka som investering behöver ju även antalet tillverkade ha varit starkt begränsat.

Sporthojar som idag är moderna men som vi kommer minnas tror jag kommer vara S1000RR. Jag tror dock inte den är någon vidare investering eftersom de är alldeles för vanliga. Den går ju att jämföra med en CB750 och jag vet inte om de har börjat stiga till riktigt höga värden än om man tar hänsyn till inflationen. En investering som inte stiger mer än med inflationen är ju just ingen vidare investering...

Desmosedici och R7 är de enda hyfsat moderna investeringskandidaterna jag kan komma på. R1 SP är ju en doldis som kan överraska men den var inte riktigt nog mycket hajpad när den kom.

Går vi tillbaka till 90-tal tror jag RC45 är det säkraste alternativet. En helt original 916 av första årsmodell KANSKE, jag tror dock fortfarande att de är för vanliga och det kommer dröja ett tag till innan man kan tjäna pengar på de.

Last edited:
Veyron känns lite som alla brat-wannabees våta dröm. Arroganta Shejker och Hollywood-brats är nog största kundkretsen. Riktiga bilfanatiker har andra drömobjekt.

Frågan är vilken klubb man vill tillhöra? ;)

Inget svårt val eller hur?

Är det så? Ja, jag kanske lever i en bubbla...

Jag tänkte nog mest att det kunde va bra att börja i lite lagom skala. Att köpa på sig RC-30, MV Agusta och div dyra hojar, då är risken att det stannar vid en hoj.

För mig skulle det egentligen räcka med att ha alla olika DT 125-varianter som gjorts. Kul känsla att ha en komplett serie, eller?!

Det finns inget rätt eller fel när det gäller sådant som att samla på något så länge man gör det av de rätta orsakerna. Om du tycker att det är roligt att ha en komplett samling av ett visst märke eller modell eller typ av hoj ska du inte bry dig om vad vi andra tycker och tänker. Om man köper en RC30 idag till dagens marknadspris finns det ju inga garantier för att det ska vara en bra långsiktig investering. De kanske har toppat redan. Säger inte att det är så, men vad framtiden visar har vi ingen aning om idag. Läste i någon tidning, minns inte vilken om en som samlat på Honda CB 750 här i Sverige. Visade sig att det fanns en ovanlig serie hojar som är extra eftertraktade. Sök på sand cast CB750. De har nog inte alltid varit så eftertraktade skulle jag tro.

MV Agusta F3/F4 i sina specialutgåvor, kanske. Annars brukar det röra sig om udda tekniska lösningar (NR750) eller lyckade raceresultat(RC30).

RSV4 kanske, med tanke på tid från premiär till VM.titel. Men tveksamt.

Kawa ZZR1100 borde ju bli (vara) en klassiker?

Men det är ju klart att de måste ju liksom "hålla sig" också. En polares gamla ZZR fullständigt ramlade isär när den började bli gammal. Och då var det inte pga dålig skötsel eller klotningar (han hade haft den sedan den var ny). Så för att det skall bli en klassiker borde den kanske även ha en viss kvalitet som gör att den KAB bli gammal :-)

R1 Crossplane, ..grymt cool motor & ljud, först på gata med den tekniken, dessutom såld i relativt få ex.
Hade jag haft onödigt många hundratusenlappar hade jag definitivt ställd undan en sådan för framtiden.

En förklaring till den låga försäljningen kan ju vara ett bantest presenterat i Motorrad Sporthojen #3 april-maj, 2010. R1an var långsammaste superbiken runt banan trots snabbast efter BMW S1000RR på längsta rakan. Av 9 testade superbikes. Största vitsen med crossplanemotorn tycker jag är att primärkugghjulet på vevaxeln slits på 4 ställen med 90 grader emellan istället för på 2 ställen med 180 grader emellan. Vilket väl innebär att Yamaha gjort både primär och sekundärkugghjulen lite smalare, lite lättare och lite billigare med samma livslängd.

Jag gissar att de som blir klassiker är de som går att köra om 20 år. Vilket kan innebära att alla med elektronikbox försvinner och det blir kanske bara hojar med förgasare? Resten lämnade till elektronikåtervinningen?

Elektronik har för det mesta varit en slit & släng produkt, vart den än sitter. Het när den kommer men omodern och trist så fort det kommer en ny, förbättrad variant. Att det är svårt att mecka med gör inte saken bättre. Men det finns hojar fullspäckade med elektronik som blivit klassiker, CX500/650 Turbo är ett exempel. De hojar som blir klassiker är de som väcker känslor hos folk, ofta genom att särskilja sig från mängden på något sätt. Behöver inte nödvändigtvis vara prestandamässigt.

Första generationens Gsxr750 borde väl kunna vara nåt också?
Eller samla en av varje modell av dom gamla turbohojarna.

Fast en komplett samling av yamaha dt låter inte helt fel heller, särskilt om affektionsvärdet är viktigare än att göra en investering..

Keften! BMW var före sin tid. Snart kommer fler upptäcka hur GRYM
den är så att BMW får återuppta produktionen :yoparty

Udda fåglar som C1 brukar få kultstatus. Googlar du ser du att BMW inte gett upp hoppet så sent som 2009 med en elektrisk variant av C1. Men den har vi ju inte sett röken av än mer än som prototyp.

Widowmakers funkar väl alltid i längden? Ge Justin Bieber en zx10 utan smc kurs så kör han ihjäl sig direCkt och modellen blir odödlig! :Bugar

Back