Framhjulet snurrar trögt efter däck & beläggbyte

Stanic

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
Ducati
Bytt däck & belägg på sambons CBR 600. Framhjulet går duktigt trögt, har monterat det enligt bok med bladmått mellan ok och skiva.
Vad kan vara fel?

Tack på förhand

Ta bort oken och snurra hjulet. Går det fortfarande trögt sitter inte problemet i oken iaf. Möjligt att nån distans hamnat fel.

Kan det tro vara att brickan bak på oket är felvänd? Gjorde så på min hoj och framhjulet gick knappt att rulla.

Med bricka menar jag den gråa brickan där bak som ska göra att beläggen inte skramlar runt.

nissin-six-piston-brake-calipers-img22637.jpg

Du har tryckt i nya belägg så nu är det fullt med hydraulolja i behållaren på styret.... öppna locket och ta ur lite grann:tummenupp

Du har tryckt i nya belägg så nu är det fullt med hydraulolja i behållaren på styret.... öppna locket och ta ur lite grann:tummenupp

Bra info ovan!!! Det är fler än en som bytt belägg och kört ut på en bandag/racing utan att se till att det finns en luftficka i bromsvätskeburken! Missar man detta kan bromsarna nypa och låsa när de blir varma och vätskan expanderar utan möjlighet att evakuera.

Har du kollat så att vätskenivån i bromshandtaget inte är för hög?
Nivån ökar när man trycker tillbaka kolvarna och monterar nya klossar.
Mats

Edit: Fick telefon under tiden jag skrev... han inte först!

Tack för snabba svar! Borde skrivit att jag tömde ur olja under tiden jag pressade tillbaka kolvarna så det är det nog inte:va

Ska prova de övriga tipsen, tackar :)

Tror på tidigare talare angående bromsvätskans nivå, men hade liknande problem med min DR. Det visade sig vara bromsokspackningarna som tackat för sig och gått vidare. MAO gick inte kolvarna tillbaka som dom skulle, efter lite nya packningar och lite fetta var det som nytt...

Var det lätt att trycka tillbaka kolvarna och sen få på oken? Uppstår problemet efter att du pumpat ut beläggen? Kollat så du monterat distanserna rätt? Är det en gammal CBR så den har mätardrivning på framhjulet?

Edit: Du drog väl framaxelbulten i moment före du drog åt spännskruvarna på gaffelbenen?

Last edited:
Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back