Framhjulet låste sig!

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Nåt kul till 2012 Tidigare hojar: ZX6R,KTM 660, Sp1-00, R1-00, CBR 600
Var på väg till jobbet idag när hojen helt plötsligt började vibrera och sen låste sig framhjulet. Som tur var så hade jag inte så hög hastighet så jag lyckades hålla mig på hjulen.Mobilen hade jag självklart glömt hemma så de var bara att börja traska hemåt de 5 kilometrarna för att hämta bilen och verktyg. Min första tanke var att hjullagret hade gått sönder men när jag väl hade fått bort bromsoken så rullade hjulet fint.
Nu till min fråga va kan de varit som hände? :va Efter jag tagit bort oken och satte tillbaka dom igen så rullade hojen igen. Hoppas de finns nån som kan sitta inne med ett svar.

Adis skrev:
2280427 Var på väg till jobbet idag när hojen helt plötsligt började vibrera och sen låste sig framhjulet. Som tur var så hade jag inte så hög hastighet så jag lyckades hålla mig på hjulen.Mobilen hade jag självklart glömt hemma så de var bara att börja traska hemåt de 5 kilometrarna för att hämta bilen och verktyg. Min första tanke var att hjullagret hade gått sönder men när jag väl hade fått bort bromsoken så rullade hjulet fint.
Nu till min fråga va kan de varit som hände? :va Efter jag tagit bort oken och satte tillbaka dom igen så rullade hojen igen. Hoppas de finns nån som kan sitta inne med ett svar.
Hur ser klossarna ut? Det första jag kom att tänka på var kärvande kolvar i oken. När allt blir varmare å expanderar kanske låser hjulet. Medans du grejade svalnade allt och hjulet kunde åter rulla fritt :va

Skulle kolla bromssystemet. Om det är skit som kärvat in sig i oken eller pumpen som låser sig och håller emot skivan. Så allmän rengöring och genomgång av bromssystemet är nog bra.

Finns folk som vurpat ordentligt pågrund av falerat bromssystem... lite tur hade du allt.

Ymmot skrev:
2280445 Hur ser klossarna ut? Det första jag kom att tänka på var kärvande kolvar i oken. När allt blir varmare å expanderar kanske låser hjulet. Medans du grejade svalnade allt och hjulet kunde åter rulla fritt :va

De kanske inte är de bästa klossarna men de finns en del kvar på dom. Lika bra att byta dom när man ändå måste se över bromssystemet.

Är det på R1-an ? Bytt handtag nyss ? Man kan behöva fila lite där handtaget trycker mot pumpen.

//Peter

Froven skrev:
2280517 Är det på R1-an ? Bytt handtag nyss ? Man kan behöva fila lite där handtaget trycker mot pumpen.

//Peter
Speciellt om man bytt handtag till en piratvariant eller icke original på något sätt. Bromsgreppet kan låsa sig i åtdragen position.

Swedie skrev:
2280521 Speciellt om man bytt handtag till en piratvariant eller icke original på något sätt. Bromsgreppet kan låsa sig i åtdragen position.

Precis. Been there, done that !

Eller mer korrekt så trycker handtaget lite lite på kolven hela tiden vilket medför att kolvarna i oken aldrig går ut till opåverkat läge. Skivan blir jäääättttevarm och hjulet låser sig.

//P

Swedie skrev:
2280449 Skulle kolla bromssystemet. Om det är skit som kärvat in sig i oken eller pumpen som låser sig och håller emot skivan. Så allmän rengöring och genomgång av bromssystemet är nog bra.

Finns folk som vurpat ordentligt pågrund av falerat bromssystem... lite tur hade du allt.

Får väl bli till att rengöra allt. Funkar de bra med avfettning när man ska rengöra i oken eller är de dumt kanske. :gnissla

Finns de något annat man bör tänka på ?
Finns de nåt speciellt fett man ska använda sig av när man smörjer upp allt?

Jo jag hade väl lite tur då jag annars brukar åka i rätt högt tempo till jobbet.

Tack för svaren!

Men ös på med mer ideèr... :)

Froven skrev:
2280517 Är det på R1-an ? Bytt handtag nyss ? Man kan behöva fila lite där handtaget trycker mot pumpen.

//Peter

Japp på R1:an.Jag bytte faktiskt broms och kopplingshandtag för ett tag sen. Pirat dessutom!
Då är de mycket troligt att de är de som orsakat allt då jag inte kört så mycket efter bytet.
Ja då blir de att ta fram filen och fila lite då. :)

Gör det. Ta det försiktigt med filen så du inte tar för mycket. Det är liksom lättare att ta mer än att ta lite mindre än vad man nyss gjorde... :rolleyes:

//P

Froven skrev:
2280545 Gör det. Ta det försiktigt med filen så du inte tar för mycket. Det är liksom lättare att ta mer än att ta lite mindre än vad man nyss gjorde... :rolleyes:

//P

Japp ska ta de lungt med filen. Få väl mäta lite på de gamla handtaget och försöka få samma tjocklek ungefär. :)

Tack för svaren!

Lite inspirerad körning och för mycket bromsvätska kan ju få bromsarna och balla ur när vätskan expanderar. Ifall du nyligen fyllt på eller så? bara en tanke

Froven skrev:
2280525 Precis. Been there, done that !

Eller mer korrekt så trycker handtaget lite lite på kolven hela tiden vilket medför att kolvarna i oken aldrig går ut till opåverkat läge. Skivan blir jäääättttevarm och hjulet låser sig.

//P

Råkad själv ut för något liknande, med en otäck vurpa som följd..., förra ägaren till min dåvarande hoj hade tagit bort epoxiförseglingen och skruvat in justerskruven på bromshandtaget i botten..., bromsvätskan kan då inte backa upp i behållaren när den blir varm och expanderar varvid bromsarna blir kvar i låst läge = :död

inte så att bromsarna e helt slut då..
då kan kolvarna åka ut för mycket o hamna lite snett o låsa..
har jag för mig :rolleyes:

Adis skrev:
2280427 Var på väg till jobbet idag när hojen helt plötsligt började vibrera och sen låste sig framhjulet. Som tur var så hade jag inte så hög hastighet så jag lyckades hålla mig på hjulen.Mobilen hade jag självklart glömt hemma så de var bara att börja traska hemåt de 5 kilometrarna för att hämta bilen och verktyg. Min första tanke var att hjullagret hade gått sönder men när jag väl hade fått bort bromsoken så rullade hjulet fint.

Kanske ngt som detta
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=118065

Mitt hjul började iofs inte att vibrera men det låste sig.
I mitt fall så vare det pyttelilla returhålet i pumpen som kloggat igen.
Det är riktigt litet så det behövs inte mkt skit för att det skall bli igentäppt.

Kan vara värt att göra rent om du inte hittar ngt annat knas.
Lycka till

Problemet löst!! :). De var de nya bromshandtaget som låg på mot kolven med ett litet tryck vilket alltså ledde till att skivan blev varm och sen nöp de. Så går köpte jag mig en ny fin fil på Biltema så idag ska de filas.

Tack för alla bra svar!

:banana

Jag gjorde en framlängesvolt på anderstorp. Hastighet kan jag inte säga något om med full spätt på fyran ungefär. Sen hinner ju man bromsa ner mycket men toppkåpan tog inte i. Den landa på bakkåpan och bakhjulet. Ajajaj. Den vurpan satte sig djupt i hjärnan.

kolla klossarna om där e sprickor eller liknande, det räcker med damm eller nåt litet för att det nypa till ordentlig :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg