GSXR 1100 Bromsskivan blir het & ....

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Har precis fått på den nyare USD gaffeln & de ny-begagnade bromsoken.

Tog första testrundan idag & körde riktigt försiktigt, moppefarter faktiskt.

Ändå så blev vänster bromsskiva superduper överhettad & hjulet låste sig
samt att bromsgreppet var helt stumt.

Bromsok & bromscylinder är ifrån en TL1000 & slangarna är sprillans nya & stålomspunna.
Gaffeln är en 1100R -93 & allt ser med ögonmått ut att passa. Skivorna går
mitt i oket.

Ngn som har förslag på orsak till detta ?

Tog hem hojen & gjorde rent vänster bromsok & tog en ny testrunda, nu ännu lugnare & tyckte kanske att samma fenomen var på väg att hända.

Kan det bli fel på bromscylindern på ett sådant sätt att den inte släpper tillbaka trycket ordentligt när man släpper greppet & på så sätt sakta men säkert bygger upp ett litet övertryck vid varje bromsning tills det resulterar
i att hjulet låser sig. ?


Ngn som varit med om ngt liknande eller som har ngt tips om åtgärder ang detta?

:Bugar för alla svar
 
PerWe skrev:
2124067 Har precis fått på den nyare USD gaffeln & de ny-begagnade bromsoken.

Tog första testrundan idag & körde riktigt försiktigt, moppefarter faktiskt.

Ändå så blev vänster bromsskiva superduper överhettad & hjulet låste sig
samt att bromsgreppet var helt stumt.

Bromsok & bromscylinder är ifrån en TL1000 & slangarna är sprillans nya & stålomspunna.
Gaffeln är en 1100R -93 & allt ser med ögonmått ut att passa. Skivorna går
mitt i oket.

Ngn som har förslag på orsak till detta ?

Tog hem hojen & gjorde rent vänster bromsok & tog en ny testrunda, nu ännu lugnare & tyckte kanske att samma fenomen var på väg att hända.

Kan det bli fel på bromscylindern på ett sådant sätt att den inte släpper tillbaka trycket ordentligt när man släpper greppet & på så sätt sakta men säkert bygger upp ett litet övertryck vid varje bromsning tills det resulterar
i att hjulet låser sig. ?


Ngn som varit med om ngt liknande eller som har ngt tips om åtgärder ang detta?

:Bugar för alla svar

Japp, bromshandtaget som inte släpper tillbaks. plocka sönder å gör rent.
 
Råkade ut för ett liknande problem som berodde på att returhålet i bromscylindern blivit 95% igensatt.
Antar att lite tryck blev kvar (bromsen låg alltså på lite) så skiva, ok och bromsvätska blev varma, bromsvätskan temperaturutvidgades = ännu mer tryck osv. osv. till hjulet så småningom blev låst.

Gör rent, tror det räcker.

/ Racerpelle

P.S. Lämna bort jobbet om du inte är 100% säker, dumt system att göra mektabbar i. D.S.
 
Racerpelle skrev:
2124093 Råkade ut för ett liknande problem som berodde på att returhålet i bromscylindern blivit 95% igensatt.
Antar att lite tryck blev kvar (bromsen låg alltså på lite) så skiva, ok och bromsvätska blev varma, bromsvätskan temperaturutvidgades = ännu mer tryck osv. osv. till hjulet så småningom blev låst.

Gör rent, tror det räcker.

/ Racerpelle

P.S. Lämna bort jobbet om du inte är 100% säker, dumt system att göra mektabbar i. D.S.

:tummenupp
En tackar & :Bugar för svaret (Även från Gabor)
Då blir det även lite pilljobb i helgen.
 
GixxerMike skrev:
2124773 Har du rätt bromsgrepp till bromscylindern.
Snygg hoj föresten.

Ja det tror jag.

Köpte OK & cylinder begagnat & de var till TL1000.
Brorsan hade ett grepp till TL1000 S -00 till övers, finns det några skillnader mellan årsmodellerna så kan det vara fel, men jag tyckte nog att det passa ganska bra.

Vad är det som kan gå på tok ???
 
PerWe skrev:
2124945 Ja det tror jag.

Köpte OK & cylinder begagnat & de var till TL1000.
Brorsan hade ett grepp till TL1000 S -00 till övers, finns det några skillnader mellan årsmodellerna så kan det vara fel, men jag tyckte nog att det passa ganska bra.

Vad är det som kan gå på tok ???


Det kan finnas små förändringar på olika bromsgrepp mellan årsmodeller vet
att det inte är samma mellan TL 1000 s & TL1000 r.
Det som kan hända om tex bromsklacken är lite längre är att du hela tiden har lite bromstryck, som hettar upp skivan,bromsoljan som till sist självbromsar.
 
En klassiker är också att man kör med helfylld bromsvätskebehållare. Det kan ge dina symtom.
 
matte_mannen skrev:
2125598 En klassiker är också att man kör med helfylld bromsvätskebehållare. Det kan ge dina symtom.

Ja... den var ju nyfylld men proppad tycker jag nog att den inte var men det var kanske lite mkt. Känns lite :rodnar om det är så.

Idag gjorde jag iallafall som så att jag satte på gammelgixxerpumpen & då hände inget konstigt.

Så det är lika bra att rengöra TL pumpen så vet man att den e OK

:Bugar för alla tips & svar
 
Fortfarande het med TL pumpen

Har nu renoverat bromscylindern med en renoveringsats & gjort ren bromscylindern, behållare & kanalen till den.

Åkte idag ut & testade & samma sak hände, trycket byggdes upp & framhjulet började att bromsas/låsas.

Har väldigt svårt att tro att ngt är felmonterat.
Satsen innehåller 1 fjäder, 1 "gummipackning, 1 Kolv med packning & 1 dammskydd som sitter på utsidan samt en låsring.
Det enda som kanske skulle kunna sättas fel är gummipackningen.
Den stoppade jag in med flänsen först, så att den liksom är svårare att få in. på så sätt passar den också fjädern som är ngt konisk.

Så såg det iaf då jag tog isär cylindern, så var det fel har jag gjort samma fel & iofs har jag samma fel kvar.



Så det var bara att öppna en luftningsnippel, släppa på trycket & ta sig hem.

Väl hemma satte jag åter på gammelgixxerns pump & testkörde.
Inget konstigt hände, allt fungerade som det skall.

Är det ngn som har fler tips på vad som kan vara konstigt ?
Jag vill gärna ha TL pumpen för det som jag hann känna var att det var bra mkt bättre känsla i den än i gammelpumpen.
 
Gsxr 1100 fortfarande fel på bromscylindern ??

Bifogar en liten enkel bild på hur jag monterade ihop cylindern & hoppas på
att ngn vet hur det skall se ut.

Så här satt de gamla grejorna i cylindern & jag gjorde likadant.
 

Bifogat

  • bromscylindern.jpg
    bromscylindern.jpg
    38.7 KB · Visningar: 89
Blitzen skrev:
2152706 Kan det vara så att handtaget du har på TL-pumpen inte släpper tillbaka kolven helt?

Det är en misstanke jag har haft, tycker att det ser ut så lite.
Men det är en TL1000 pump & det är ett TL1000 grepp & jag hittar inga
justeringsmöjligheter som på ngt sätt ändrar kolvens läge.

För att ändra detta så skulle jag behöva gå på med filen på greppet & så borde det ju inte vara.

??
 
Har du något spel mellan kolv å grepp?
Går det att, utan risk, provköra med greppet "löst" tex lagrat med en tunnare skruv eller med ett annat grepp för att se om felet är kvar i själva pumpen?
Det ska ju komma upp bromsvätska i behållaren om du pressar tillbaka nån kolv i oket.
 
Blitzen skrev:
2152844 Har du något spel mellan kolv å grepp?
Går det att, utan risk, provköra med greppet "löst" tex lagrat med en tunnare skruv eller med ett annat grepp för att se om felet är kvar i själva pumpen?
Det ska ju komma upp bromsvätska i behållaren om du pressar tillbaka nån kolv i oket.

Jag är inte hemma nu men det är hojen, men jag vågar nog ändå säga att det finns inget glapp mellan grepp & kolv, gissar att kolven är intryckt ~2-3mm.

Ngt jag måste kolla upp hemma för att veta säkert men säkert är att det inte finns ngt glapp mellan kolv & grepp.

Jag har ett gammalt grepp också, man skulle kunna börja att fila lite på det för att se om det blir ngn skillnad.
 
PerWe skrev:
2152999 Jag är inte hemma nu men det är hojen, men jag vågar nog ändå säga att det finns inget glapp mellan grepp & kolv, gissar att kolven är intryckt ~2-3mm.

Ngt jag måste kolla upp hemma för att veta säkert men säkert är att det inte finns ngt glapp mellan kolv & grepp.

Jag har ett gammalt grepp också, man skulle kunna börja att fila lite på det för att se om det blir ngn skillnad.

Låter som det är problemet, har haft samma fel själv(om det var fel grepp eller ej vet jag inte) , köpte ett nytt grepp å simsalabim :)
 
Blitzen skrev:
2153004 Låter som det är problemet, har haft samma fel själv(om det var fel grepp eller ej vet jag inte) , köpte ett nytt grepp å simsalabim :)

Ska kolla ikväll eller imorgon.

Tackar för tipset :tummenupp
 
Blitzen skrev:
2153004 Låter som det är problemet, har haft samma fel själv(om det var fel grepp eller ej vet jag inte) , köpte ett nytt grepp å simsalabim :)

En sista fråga bara innan jag sätter igång.

Är det så att man vill ha ett litet glapp mellan grepp & kolv så att man vet att kolven verkligen är helt ute, dvs kolven ligger an mot låsringen & inte bromsgreppet, Är det där kolven skall ligga i utsläppt läge ?

Om så glappet bara är 0.01mm så påverkas inte kolven av greppet.
 
PerWe skrev:
2153073 En sista fråga bara innan jag sätter igång.

Är det så att man vill ha ett litet glapp mellan grepp & kolv så att man vet att kolven verkligen är helt ute, dvs kolven ligger an mot låsringen & inte bromsgreppet, Är det där kolven skall ligga i utsläppt läge ?

Om så glappet bara är 0.01mm så påverkas inte kolven av greppet.

Jag vill nog ha det till 0-spel. Inte ligga och pressa in kolven men ej heller glappa då allt glapp blir onödigt spel i bromshandtaget
 
funkar höger skivan som vanligt...dvs blir ej varm??
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top