Framhjul sitter fast

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Elrulle
Skulle plocka bort hjulen på min Hayabusa för däcksbyte. Bakhjulet går bra men när jag skall ta bort framhjulet så får jag inte bort framaxeln, har skruvat bort bultarna som håller framaxeln så axeln snurrar fritt i gaffelbena men när jag skall ta ut axeln så verkar den sitta fast i hjulet. Har kollat i verkstadshandboken och axeln skall "bara" plockas ut. Har gått på med hammare och dorn men axeln verkar sitta där. Finns det något knep för att få lös axeln?

aRWe skrev:
Skulle plocka bort hjulen på min Hayabusa för däcksbyte. Bakhjulet går bra men när jag skall ta bort framhjulet så får jag inte bort framaxeln, har skruvat bort bultarna som håller framaxeln så axeln snurrar fritt i gaffelbena men när jag skall ta ut axeln så verkar den sitta fast i hjulet. Har kollat i verkstadshandboken och axeln skall "bara" plockas ut. Har gått på med hammare och dorn men axeln verkar sitta där. Finns det något knep för att få lös axeln?

Det är inte så att depåstödets "pinnar" som går in i gaffelbenen sticker upp för mycket så de låser axeln??
har hänt mig iaf.

Testa att värma med en värmepistol. Värm i centrum av fälgen, förmodligen har axeln ärgat fast i navet. Undvik detta genom att smeta in axeln i fett när du monterar ihop hjulet.

När du lossar låsbultarna händer det på vissa hojar att du även lossar låsningen till "muttern" så den snurrar fritt i gaffeln -> Du lossar aldrig axeln

Såg precis att du lossat axeln, menar du att du lossat skruvarna på båda sidor? Isåfall ska du dra fast dom som är på muttersidan, annars snurrar bara muttern runt.

Nr:18 skrev:
Såg precis att du lossat axeln, menar du att du lossat skruvarna på båda sidor? Isåfall ska du dra fast dom som är på muttersidan, annars snurrar bara muttern runt.

Hallå!?
Hallå!!

Ekar det här? Haaalå? :lol

Nr 18 och Blade har rätt.

Jag har haft samma problem. Lossa bara insex skruvarna på den sidan som du har mutterhuvudet på axeln.

Nu behövs det inte ens en hammare ! :banana

Blade N:18 Göran
Ni hade alla rätt.
Det var det som var problemet man skulle låta låsbultarna sitta kvar på hylssidan för att kunna skruva loss axeln.

Thanks Guys :Bugar

aRWe skrev:
Blade N:18 Göran
Ni hade alla rätt.
Det var det som var problemet man skulle låta låsbultarna sitta kvar på hylssidan för att kunna skruva loss axeln.

Thanks Guys :Bugar

Självklart har jag alltid rätt ! :yoparty

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka