Framhjul med vibrationer vid bromsning

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har gått så långt så framdäckslitaget vid kontroll visade mellan 2mm och 4 mm däckmönster.

För kontroll av bromskivorna anskaffades en indikatorklocka.
Den fästes med magnetfoten på en hantelvikt som ligger på garagegolvet.
Framhjulet i luften med ett ABBA stand. Styret fixerat med spännband på båda sidorna ner till ABBA standet.
Bromskivan är fäst med 10 nitar i bromsskivecentrum så det var naturligt märka upp 10 mätpunkter runt bromskivan. Bromsskivan matades fram mellan mätpunkterna med finger på däcket.
Under frammatning fladdrade indikatorklockan säkert + - 0,2 mm men med fingrarna borta stabiliserades mätvärdet.
Hjulet snurrades 3 varv så det blev totalt 30 mätvärden.
Variationen av mätvärde för samma mätpunkt var aldrig större än 0,02mm.
Vilket som jag ser det tyder på bra repeterbarhet.
Skillnaden mellan största och minsta mätvärde , slaget, var
Vänster bromsskiva 0,16 mm. Höger bromskiva 0,10mm
Övrigt: Höger bromskiva var på utsidan till ca 50% blanksliten, ca 50% svagt blånerad.
Tänkbara orsaker till vibrationerna i Haynes Triumph manual är bla
Skeva bromsskivor, ska bytas vid 0,3mm eller mera slag.
Böjd framaxel
Slitna lager (den har rullat drygt 6000mil så det kanske är dags ?)


Vad ska jag börja med att göra för att få bort vibrationerna vid bromsning ?
 
Tio nitar, är det flytande skivor?
Är det borrade skivor, så du kunde bara mäta längst ut eller längst in för att indikatorklockan skulle gå fri från hålen?

Jag tänker att skivan kan vara skadad på en del av ytan där du inte mätt. Glömmer man skivbromslåset eller om hojen har varit utsatt för stöldförsök kan du fått en skada.
 
jag skulle nog börja med att byta hjullager. som det ser ut enligt dina mätvärden så verkar väl skivorna ok men är det flytande skivor så kan du kolla att det inte kärvar i nitarna
 
Last edited:
STYRLAGRET!!!!!!! Kolla! Kan behöva läggas an en aning.:tummenupp
 
Testa vrida ena bromsskivan ett halvt varv. Om pulseringen blir halverad då så är de fel på skivorna. De kan va samma fel som jag fick med rostporer där klossarna stått under vinterdvalan.
 
Om det är flytande/halvflytande skivor så kan lite bräkleen och tryckluft på/i nitarna göra väldigt stor skillnad.
Det finns förvånansvärd potential för ansamling av skit runt nitarna som gör att flytet "försvinner" och man får exakt de symptom du beskriver. Det kan ta ett lite tag om man är nogrann och det är man ju med bromsar, eller hur?

Det kan ju naturligtvis vara något annat men att testa rengöring kostar inte på så mycket. Funkar det så är det ju bra och rätt billigt och gör det inte det så byter du i alla fall inte skivorna i onödan.
 
Att mäta skivan monterad på skivcentrum om man har flytande skivor är lite som att mäta upp huset med gummisnodd, eftersom skivan flyter runt så har du inga fasta punkter. Skivan kan ju ha halkat lite snett under mätningen, och då får du felaktiga mätresultat, men när du kör/bromsar så kommer den att lägga sig rakt.

Du kan mäta skivcentrum däremot, eller om du lossar skivan och mäter den för sig, men du får själv klura ut hur du spänner fast den så att den är stum, utan att den eventuella krokigheten du vill mäta dig fram till försvinner... :rolleyes
 
Jag tackar
Björn F (mätt längst ut på skivan , tänkte är skivan skev så syns det mest där och för att undvika hålen)
illoco börjar med att byta lagren
Magnus Moss, ska kolla styrlagret, det är nyligen bytt men kanske inte åtdraget tillräckligt
Boost 3 ska vrida ena skivan ett halvt varv
Rymdbörje det ska bli rengöring med aceton och tryckluft vid nitarna
Hoztic om skivan halkat fel under mätningen borde väl slaget vara större än 0,10mm höger och 0,16mm vänster skiva ?
Och avvikelsen vid mätpunkterna borde varit väl vara större än som max 0,02mm. Vid de 3 mätningarna.
 
Hoztic om skivan halkat fel under mätningen borde väl slaget vara större än 0,10mm höger och 0,16mm vänster skiva ?
Och avvikelsen vid mätpunkterna borde varit väl vara större än som max 0,02mm. Vid de 3 mätningarna.
Det beror ju på hur mycket snett den sitter ;) Säg att skivan bara behöver 2 grader "lutning" för att nypa, då kan den ju vara ganska rak men ändå fel, vilket den istället blir ganska lätt, jämfört med om den kan luta 20 grader innan den nyper, mycket fel, men otroligt sällan om inte något är allvarligt fel.
 
Jag anser att 0.16mm är något stort, men vi får väl lita på manualen till en början.

Nitarna bör man kunna vrida för hand. Annars rengör som tidigare påpekats. Nytt lager är en baggis när man ändå är där och jobbar.

Har det varit såhär sedan du köpte hojen? Kan vara värt att kolla så att yta mellan skivan och fälgen är ren och slät. Har fälgarna varit målade med taskig maskering så kan det finnar färg där tex.

Hur ser ok och belägg ut? En blå skiva tyder på att den gått varm, vilket det gärna gör om bromsarna kärvar och ett belägg ligger an.
 
Flytande skiva och indikatorklocka funkar inte så bra.
Steg 1 är ju att göra rent nitarna ordentligt och kolla styrlagret.
Hjullager borde väl hålla mer är 6000 mil. Mina landsvägshojar har gått mycket längre än så.
Min däckkrängare känner alltid och lyssnar alltid på lagren (vid balanseringen). Men kolla dina lager.
 
Förstår jag rubriken rätt så vibrerar framhjulet bara vid inbromsning. Jag hade samma problem på min motorcykel. Det var bromsskivorna som var orsaken. Det var som om frambromsen högg på delar av varvet på bromsskivan. Släppte på andra delar. Jag fick nya skivor på garantin. :tummenupp Det var en BMW S1000RR. Problemet uppstod kort efter jag hade bytt bromsklossar. Ska man köra in bromsarna efter byte bromsklossar eller skivor?
 
Magnus Moss, ska kolla styrlagret, det är nyligen bytt men kanske inte åtdraget tillräckligt

Då sätter jag 100 spänn på att det är styrlagret!!! Jag hade loss gaffeln på min efter en vurpa, och upplevde efter montage vibrationer vid bromsning. Polarna var snabbt framme och dömde ut bromsskivorna, men sen var någon där och la fingrarna i skarven mellan gaffel och gaffelkrona, bromsade och juckade hojen fram och tillbaka, och kunde snabbt konstatera att "Du har glapp i styrlagret!"
Så, jag la an det en aning, och vibrationerna försvann.:fakta:fakta:fakta
 
Ja börja med styrlagret. Stå framför hojen och håll i styret med båda händerna. Håll in frambromsen med vänster handen och rucka. Känner du minsta glapp vid övergången bak/fram så spänn styrlagret. Man missar lätt glapp om man bara lyter framdäcket och vrider styret fram och tillbaka.

Föresten så kan det ju också just bero på att däcken är ojämt slitna. Var det samma sak med nya däck?
 
Last edited:
Ja börja med styrlagret. Stå framför hojen och håll i styret med båda händerna. Håll in frambromsen med vänster handen och rucka. Känner du minsta glapp vid övergången bak/fram så spänn styrlagret. Man missar lätt glapp om man bara lyter framdäcket och vrider styret fram och tillbaka.

Föresten så kan det ju också just bero på att däcken är ojämt slitna. Var det samma sak med nya däck?

Jag tycker det är bättre att sitta på hojen, bromsa, lägga vänster pekfinger och tumme runt överändan av styrhuvudet och samtidigt med fingrarna ha kontakt med med undersidan på gaffelkronan, och sedan lugnt och fint jucka hojen fram och tillbaka. Jag tycker man relativt lätt kan känna om det är glapp. Men det finns säkert flera bra metoder!
 

Tycker han förklarar det rätt bra med att rengöra och fixa sina nitar på skivorna. Rör de sig inte på en helt ny hoj så sak de nog inte röra sig. Finns det dessutom sånna som inte är helt runda som inte går att snurra så verkar det ännu mer rimligt
 
Last edited:
Testa vrida ena bromsskivan ett halvt varv. Om pulseringen blir halverad då så är de fel på skivorna. De kan va samma fel som jag fick med rostporer där klossarna stått under vinterdvalan.

Om jag förklarar lite mer noga ang rostangreppen jag hade på skivorna som gjorde stora hugg vid inbromsning.
När jag ställde undan hojen för vinterdvala fanns inga huggningar men väl på våren vid första provkörning va de våldsamma hugg,jag ställde nog undan den med blöta belägg och ev lite salt på dem dessutom som grädde på moset. Men Jag tänkte att de bromsar man bort på första turen men ack vad jag hade fel de blev bara lite bättre efter flera inbromsningar. Ja men då slipar jag hela skivorna med Scotch-Brite på borrmaskin så löser det sig men ikke de pulserade liks förbannat. Jag provade även skipa med mer våldsam sandpapperlammel på borrmaskin med roterande skivor hela tiden såklart men inte ens det dög ev lite bättre. Jag kollade hur mycket skivorna slog och de va nästan spikraka när man snurrade hjulen men jag provade rikta de lilla som va snett men jag gjorde skevheten bara värre de skevade säkert 2-4 tiondelar till slut (de va snett i centrumhållaren inte skälva slitbanan! Provade köra med den skevheten men de blev inte värre hugg ivf så de fick vara. Jag har kört skivor som svajar närmare en mm slitbanan har varit rak de har svajat från snett centrumhållare av skivorna men de påverkar inte så de bli huggande bromsning. De enda är att bromsklossarna slås ut så bromsen tar lite senare skivornas centrum hållare är så klen att bromsklossarna riktar dem tillfälligt vid inbromsning.
Men efter halvt varv rotering av ena skivan stod jag ut med den svagare men snabbare pulsering de blir. I takt med körda mil blev de bättre o bättre efter några hundra mil men de känns antydan även nu 2000 mil senare om än löjligt lite.

Ts ta närbilder av skivornas bromsyta och försök leta åt yta där de ser mystiskt ut och lägg ut här (om du orkar). De behövs så små porer att man inte tror de är sant att de kan påverka. Jo jag provade byta belägg också men de blev inte bättre. Annars läste jag senare att Biltema bromsbelägg slipade ner skivorna mer än andra belägg vilket skulle varit bra i detta fall men de provades inte tyvärr.
 
Last edited:

Tycker han förklarar det rätt bra med att rengöra och fixa sina nitar på skivorna. Rör de sig inte på en helt ny hoj så sak de nog inte röra sig. Finns det dessutom sånna som inte är helt runda som inte går att snurra så verkar det ännu mer rimligt

Javettefan.... borde det inte bli slag i kalaset om skivan kärvar och sitter snett när man först applicerar bromsen?
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top