Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det har gått så långt så framdäckslitaget vid kontroll visade mellan 2mm och 4 mm däckmönster.
För kontroll av bromskivorna anskaffades en indikatorklocka.
Den fästes med magnetfoten på en hantelvikt som ligger på garagegolvet.
Framhjulet i luften med ett ABBA stand. Styret fixerat med spännband på båda sidorna ner till ABBA standet.
Bromskivan är fäst med 10 nitar i bromsskivecentrum så det var naturligt märka upp 10 mätpunkter runt bromskivan. Bromsskivan matades fram mellan mätpunkterna med finger på däcket.
Under frammatning fladdrade indikatorklockan säkert + - 0,2 mm men med fingrarna borta stabiliserades mätvärdet.
Hjulet snurrades 3 varv så det blev totalt 30 mätvärden.
Variationen av mätvärde för samma mätpunkt var aldrig större än 0,02mm.
Vilket som jag ser det tyder på bra repeterbarhet.
Skillnaden mellan största och minsta mätvärde , slaget, var
Vänster bromsskiva 0,16 mm. Höger bromskiva 0,10mm
Övrigt: Höger bromskiva var på utsidan till ca 50% blanksliten, ca 50% svagt blånerad.
Tänkbara orsaker till vibrationerna i Haynes Triumph manual är bla
Skeva bromsskivor, ska bytas vid 0,3mm eller mera slag.
Böjd framaxel
Slitna lager (den har rullat drygt 6000mil så det kanske är dags ?)
Vad ska jag börja med att göra för att få bort vibrationerna vid bromsning ?
För kontroll av bromskivorna anskaffades en indikatorklocka.
Den fästes med magnetfoten på en hantelvikt som ligger på garagegolvet.
Framhjulet i luften med ett ABBA stand. Styret fixerat med spännband på båda sidorna ner till ABBA standet.
Bromskivan är fäst med 10 nitar i bromsskivecentrum så det var naturligt märka upp 10 mätpunkter runt bromskivan. Bromsskivan matades fram mellan mätpunkterna med finger på däcket.
Under frammatning fladdrade indikatorklockan säkert + - 0,2 mm men med fingrarna borta stabiliserades mätvärdet.
Hjulet snurrades 3 varv så det blev totalt 30 mätvärden.
Variationen av mätvärde för samma mätpunkt var aldrig större än 0,02mm.
Vilket som jag ser det tyder på bra repeterbarhet.
Skillnaden mellan största och minsta mätvärde , slaget, var
Vänster bromsskiva 0,16 mm. Höger bromskiva 0,10mm
Övrigt: Höger bromskiva var på utsidan till ca 50% blanksliten, ca 50% svagt blånerad.
Tänkbara orsaker till vibrationerna i Haynes Triumph manual är bla
Skeva bromsskivor, ska bytas vid 0,3mm eller mera slag.
Böjd framaxel
Slitna lager (den har rullat drygt 6000mil så det kanske är dags ?)
Vad ska jag börja med att göra för att få bort vibrationerna vid bromsning ?