Framgaffeln gick av...

Det jag sagt är. Att vara med i en olycka i 30-35 km/h klassas likställs av "RÄDDNINGSTJÄNSTEN/BERÖRDA RÄDDNINGSORGAN" med ett fall från 5 våningen.

Jo de säger det och det är en helt meningslös jämförelse.
Antag att du väger 85 kg med utrustning. Du kör 36 km/h, dvs 10 m/s som är den SI-enhet som används vid beräkningar.
Energin du har lagrat upp är då 4250 [J] (eller Nm eller Ws eller hur du vill uttrycka det).

Vi kan för enkelhetens skull kalla det för 4.25 kJ, dvs nästan exakt den energi som åtgår för att värma 1 liter vatten 1°C.
Med deras resonemang skulle alla som kokar vatten sväva i livsfara!

Vilken målgrupp vänder ovan nämnda organ sig till med sina hobbyEinsteinpåstående??
Ungefär lika smart som när man i propagandan, som föregick lagen om bilbälte i baksätet, angav en exakt vikt på "elefanten" i baksätet utan att ta hänsyn till den mycket varierande retardationen hos olika bilar.
 
Med deras resonemang skulle alla som kokar vatten sväva i livsfara!

Vilken målgrupp vänder ovan nämnda organ sig till med sina hobbyEinsteinpåstående??
Ungefär lika smart som när man i propagandan, som föregick lagen om bilbälte i baksätet, angav en exakt vikt på "elefanten" i baksätet utan att ta hänsyn till den mycket varierande retardationen hos olika bilar.

Stopp ansiktet i en liter vatten.. så kan du se att även en liter vatten kan vara livsfarligt när det används på "fel" sätt.

ok. 30 km/h är totalt ofarligt.
Så med andra ord så kan vi se det som så här.
Du är ute med en cykel och cyklar. En vanlig Svensson får ta i rätt bra för att hålla 30 km/h. Du kör omkull...

Vilken målgrupp`?
Den dag du ligger i på marken efter en olycka.. Då tror jag nog att du är jävligt glad när "räddningspersonal" är på plats.
 
Vilken har störst energi? En mcförare i 90 km/h kontra en kula från en ak47a med en utgångshastighet på 700 km/h?

Varför stirra er blinda på hastigheten? Tänk lite längre.. Vad finns ute i verkligheten. Vad kan du skada dig på ute i trafiken när du väl ligger där?

Beror p¨å hur tjock MC-føraren ær! :fakta
 
@ Majkie: Newtons andra är F=m*a så jag förstår inte varför du tar upp effektlagen.

Allting handlar ju om acceleration. När du stannar din lekamen som färdas i säg 30km/h medelst en 1m tjock skumgummimadrass förblir du i stort sett oskadd. Det blir en ganska snäll negativ acceleration (elastisk stöt).

Slutar färden däremot i ett träd, blir det mycket kraftigare negativ acceleration (oelastisk stöt), och mindre yta av kroppen som tar upp den kraft som uppstår, och därav högre tryck på dina kroppsdelar som utsätts.

Man kan dra resonemanget till sin spets och säga att man minskar sin hastighet mot en bit horisontell armeringsjärn, vilket resulterar i penetration, eftersom F/A = ett oerhört stort tryck.
 
Stopp ansiktet i en liter vatten.. så kan du se att även en liter vatten kan vara livsfarligt när det används på "fel" sätt.

ok. 30 km/h är totalt ofarligt.
Så med andra ord så kan vi se det som så här.
Du är ute med en cykel och cyklar. En vanlig Svensson får ta i rätt bra för att hålla 30 km/h. Du kör omkull...

Vilken målgrupp`?
Den dag du ligger i på marken efter en olycka.. Då tror jag nog att du är jävligt glad när "räddningspersonal" är på plats.

Vem har sagt att 30 km/h alltid är ofarligt? Inte jag iaf. Allting beror på omständigheterna. Det jag vänder mig emot är jämförelsen av energinivåer som från ett tänkt fall sedan appliceras på ett annat scenario, klotning, som har oändligt många fler parametrar än när du faller i marken från en viss höjd.
Anar du inte själv distinktionen mellan de olika situationerna?
Sedan med målgrupp menar jag naturligtvis vilka de har tänkt sig ska köpa budskapet. Ursäkta, men jag trodde inte att det också gick att missuppfatta.
 

Du behöver nog inte oroa dig.

Det är helt klart fråga om misshandel från förra föraren. som nån nämnde kanske riktad gaffel. eller också att han kört för mkt bakhjul med den och det uppstått en liten spricka i ena gaffelbenet. när den inte pallar hålla ihop längre börjar cykeln wobbla och det är inte lätt att hålla tillbaka. sen krashar man då ryker gaffeln av och drar med sig den andra. ena eller båda gafflarna VAR i dåligt skick. en sprillans ny gaffel går INTE av vid normal körning. det är omöjligt. som sagt så hade hojen gått 1700mil och när det gäller sporthojarna brukar det inte vara några lugna mil. en ordentlig service innan olyckan hade nog inte suttit fel. men det är väl lätt att vara efterklok

Dr.bike
om du läser detta så kolla dina gafflar men var inte orolig bara för att det är en honda. Det var inte "hondas" fel att dom gick av. definitivt misshandlade säger jag. Tro det eller ej men honda har bra kvalitet på sina cyklar. Ta en öl och tänk på hur länge monkeybiken hängt med. PROBLEMFRI!!!
 
Det var inte "hondas" fel att dom gick av. definitivt misshandlade säger jag. Tro det eller ej men honda har bra kvalitet på sina cyklar. Ta en öl och tänk på hur länge monkeybiken hängt med. PROBLEMFRI!!!

Bara för att ett företag i det stora hela tillverkar motorcyklar med bra kvalitet betyder det inte att det kan ha uppstått tillverkningsfel på en eller flera modeller.

Ett exempel: Honda återkallar igen!

ping_pong_cats.gif
 
Last edited:
Brottmärken

Hade in min gaffel för packningsbyte där dom upptäckte brott på båda ben precis under nedre kronan, Verkstan var i kontakt med honda där dom i sin tur kollade tidigare historia på hojen & det visade sig att en av ägarna krockat & försäkringsbolaget repat & sålt den vidare, så där fick jag ta en smäll på 11000
 
Hade in min gaffel för packningsbyte där dom upptäckte brott på båda ben precis under nedre kronan, Verkstan var i kontakt med honda där dom i sin tur kollade tidigare historia på hojen & det visade sig att en av ägarna krockat & försäkringsbolaget repat & sålt den vidare, så där fick jag ta en smäll på 11000

Tur att de upptäckte skadan, det hade ju kunnat sluta i en värre smäll än 11tusen!
Men självklar måste det kännas surt att lägga ut de pengarna på något oförutsett
 
Om ngn skulle tvinga mig att spekulera så skulle jag sätta mina pengar på samma sak. Endera körde de på ngn de inte såg (lätt hänt med motljus och repigt visir), eller också kraschade de av annan orsak och hojen bonkade sönder gaffeln när den tumlade till stopp.

Här va en stubbe som orsakade Gaffelbenen och ej någon olja..:rolleyes:
 

Bifogat

  • 1000rr skrot 002.jpg
    1000rr skrot 002.jpg
    267.9 KB · Visningar: 152
Grattis till årets trådlyft här på SH.
är det ingen som vet vad som utredningen av olyckan som blev orsaken till tråden gav i resultat ?

Hade in min gaffel för packningsbyte där dom upptäckte brott på båda ben precis under nedre kronan, Verkstan var i kontakt med honda där dom i sin tur kollade tidigare historia på hojen & det visade sig att en av ägarna krockat & försäkringsbolaget repat & sålt den vidare, så där fick jag ta en smäll på 11000
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top