Framgaffel "vibrerar" från 110kmh!

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Haloj!

När jag kommer upp i fart så börjar framgaffeln "vibrera" svårt att förklara men tittar man på den så kan man säga att den rör sig framåt & bakåt. Börjar runt 100-110 och blir värre ju högre farten blir.

Frågan är om det kan bli så av obalans i framhjulet eller om det kan bero på andra saker?

Mitt andra "problem" är att gaffeln känns väldigt vinglig/ostabil vid kurvtagning när man kör aktivt. Har sett att man kan köpa en "klämma" att montera mellan gaffelbenen, någon som monterat en sådan och vet om det blir mycket bättre?

Saknar min CB1000RA!
 
låter ju direkt som ett löst åtdraget eller slitet styrlager
 
Det känns inte slitet isåfall löst åtdraget, får kolla det!

Edit: Rycker i gaffeln när hojen står på centralstödet och det är stumt!
 
Last edited:
Styrlager dåligt. Avlasta framhjulet och ryck i gaffelbenen så märker du om det glappar...vilket det nog gör i ditt fall
 
Whoa..., om du SER gaffel röra sig skulle jag inte köra en meter till!
Du har troligen ett havererat lager....se över hela gaffeln. :fakta
 
Som sagt kände nyss och gaffeln glappar inte en millimeter när jag rycker i gaffelbenen.

Och inget som känns konstigt när man vrider på styret, går lätt och fint? Det är därför jag funderade på om det kunde ha med hjulet att göra.
 
Att gaffelbenen rör sig fram och tillbaka kan mycket väl vara oblans i framhjulet.Tänkte fel i stressen för massa år sen och satt balansvikterna ett halvt varv fel dvs ökade på obalansen.Det gjorde att gaffeln rörde sig flera cm när jag skulle köra road-racing träning.
Men kolla styrlagren när du ändå håller på..
 
Skulle tippa på styrlager OCH väldigt obalanserat framdäck. Detta eftersom det bara sker i viss hastighet, är ju inte styrlagret som skapar vibrationerna.

Edit: såg senaste inlägg, är det stumt och fint så lär det nog bara obalans. Jag hade sådan obalans i framdäcken på en bil en gång att jag var tvungen att köra med öppen mun vid 130km/h, annars skallrade tänderna så jävligt att jag var rädd dom skulle spricka =D
 
Last edited:
Får nog skruva av hjulet och få det balanserat, och kolla över allt annat när jag ändå river.
 
" svårt att förklara men tittar man på den så kan man säga att den rör sig framåt & bakåt"

:confused::confused:

Alltså tittar jag ner på framhjulet så vibrerar gaffeln i riktning framåt/bakåt. Ungefär som att gaffeln trycks bakåt och fjädrar tillbaka framåt i en upprepande rörelse.
 
Kan det möjligen vara en skev bromsskiva? Jag fick tillbaka mitt hjul från ett däcksbyte och de hade skevat till bromskivan på något sätt. Det blev vibrationer ungefär på det sätt du beskriver. Hojen var en RD350.
 
Har själv upplevt vibrationer/pumpningar i framdelen/gaffeln pga. obalans i hjulet. Försvann efter balansering. Det var runt 70 km/h, försvann under och över den hastigheten, och var inte synligt. Men det låter ändå som en bra första kontroll.
 
Min gaffel rörde sig säkert 3 cm i 200 km...Obalans!!
 
Noop, den hojen hade jag inte vågat köra en meter med så länge jag inte tagit reda på var felet i framgaffeln finns.Styrlager som tidigare nämnts kan ju vara värt att kolla upp.Steget efter blir fälg, däck och hjullager.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top