Framgaffel "vibrerar" från 110kmh!

Styrlagerglapp tror jag inte på om väldigt ytterst lite i såna fall

När du plockat av hjulet känn på varje gaffelben försäg om det glappar, hade ett liknande problem på min gamel cross, båda gafflarna va sopp slut men den vänstra va värst o glappa nån mm, över 100km/h våga jag fasen inte köra för framhjulet slog fram o bak o vibrera nått hemskt.

Styrlagerglapp kan göra den svårare att ta i kurvor, & kan bli livsfarligt vid inbromsningar, styret ska helst gå ytterst trögt att vrida från sida till sida.

På min senaste hoj tror jag de stod att när framhjulet är obelastat från marken & man håller styret rakt o har typ en fiskevåg så kan man fästa kroken i styret o dra i öglan rakt bakåt eller framåt, så skulle den visa runt 2.3kg i tröghet innan styret skulle vrida på sig.
 
Last edited:
Som sagt något glapp finns inte i styrlagret, men någon tröghet är där inte heller snarare tvärt om. Ska man verkligen ha det? Ska kolla gaffelbenen med när jag lossat framhjulet, måste fixa depåstöd eller något att ställa upp fronten med bara!
 
Hmm... till att börja med så rekommenderar jag att parkera bågen tills problemet är löst.

Enklaste sättet att kola om gaffeln mår dåligt är att rulla sakta framåt och nypa handbromsen, lyssna, känn, titta efter minsta lilla "kluck, bonk, gnissel".
Ställ bågen på centralstöd/depåstöd eller liknande så framhjulet går fritt från marken och cykeln står stabilt, rotera hjulet och titta noga efter eventuella skevningar i fälg eller bromsskiva. rotera framhjulet så fort du kan med handkraft och nyp handbromsen, kolla hur gaffeln beter sig.

Mest troligt är att du har taskig balansering, men gaffeln kan ju vara utsliten i gaffelbenens styr bussningar.

Lycka till !
 
Har du inga ledtrådar att ge.
När blev hojen så här? när du fick den? ... eller efter ngt mekjobb eller var den bara sådära efter vintervilan.
 
I mitt fall var det en kolv i vänster ok som inte ville röra sig lika lätt som dom andra. Vilket resulterade i vibrationer vid inbromsning och en ostabil hoj.... båda försvann så fort jag plockade isär och rengjorde alla kolvar i vänster ok..
 
Jag har ett liknande problem på min 525a. Märks enbart i hastigheter över 70km/h.
Gaffeln är nyrenoverad med bussningar och packboxar. Inget glapp i styrlagret och det vibrerar varken mer eller mindre vid inbromsningar. Hjullagret fram är OK också så jag ska kika närmre på hur framhjulet är balanserat.
 
Börja med att balansera hjulet, är felet kvar är det dags att börja grubbla.

Äntligen ett vettigt tips! Och det enklaste att börja med. Även om styrlagerglapp upptäcks så kan grundorsaken vara obalans i hjulet. Eftersom en sådan kraft går radiellt rätt upp i styrlagret.
 
Som sagt något glapp finns inte i styrlagret, men någon tröghet är där inte heller snarare tvärt om. Ska man verkligen ha det? Ska kolla gaffelbenen med när jag lossat framhjulet, måste fixa depåstöd eller något att ställa upp fronten med bara!
Kolla boken för det. På min ska det i princip inte vara något motstånd alls, utan med framdelen upphängd och obelastad så ska styret falla åt endera sidan av sig själv om man släpper det när det är korrekt justerat.
 
Har du inga ledtrådar att ge.
När blev hojen så här? när du fick den? ... eller efter ngt mekjobb eller var den bara sådära efter vintervilan.

Tyvär har jag inga vettiga ledtrådar att ge, kan inte minnas exakt när det började, körde inte så mycket när jag köpte den i slutet på förra sommaren kanske var där redan då. Men nu har jag reagerat mera, kanske har en vikt lossnat från hjulet? Ska lämna in hjulet i veckan.
 
Jag fick ett nytt framdäcken monterat och balanserat av proffs förra våren. I högre farter skakade hela hojen så pass att mitt kåpglas sprack!

Åkte genast in för att få hjulet ombalanserat. De kollade med balanseringsmaskinen och hittade inget konstigt, men tog såklart ändå bort vikterna och började om. Vips var problemet borta.
 
Hade liknande symptom när jag åkte med ett framdäck som hade konstig slitning pga för lågt lufttryck. Jag böt till ett nytt o balanserade. Problem löst.:crash
 
Jag har ett liknande problem på min zx10 2008
Lämnade in hjulet och bytte framdäck (dunlop sportsmart)
Efter det har styret börjat skaka fram och tilbaka (i "svängriktningen")
Från ca 80 km/h och uppåt.
Hjulet är balanserat i 2 olika maskiner + manuellt.
Inget glapp i gaffelben effer något lager. Skivorrna är raka. Dock glappar den ena ytterst
Lite axialt.
Polarn säger att det brukar kunna skaka lite i styret.
Men har inte gjort det tidigare + att det är jävligt läskigt i kurvor!
 
Lånar tråden lite. Har vibrerande bromsar på min cykel. Över hundra vid inbrommsning vibrerar det utav helvete. Prövat ett annat set med skivor + monterat nya org belägg. Samma skit fortfarande. Om jag kommer glidandes mot ett rödljus tex så pumpar bromsarna som fan i låg fart. Vad kan detta bero på?
 
Lånar tråden lite. Har vibrerande bromsar på min cykel. Över hundra vid inbrommsning vibrerar det utav helvete. Prövat ett annat set med skivor + monterat nya org belägg. Samma skit fortfarande. Om jag kommer glidandes mot ett rödljus tex så pumpar bromsarna som fan i låg fart. Vad kan detta bero på?
Kollat styrlager? Glappt sådant brukar kunna ge snarlik känsla, i alla fall i lägre fart.
 
Kan meddela att jag idag lämnade in framhjulet för balansering, och det gjorde susen! Riktigt skönt att det inte var något annat! Tack för alla inlägg i tråden!

/Ronny
 
Lånar tråden lite. Har vibrerande bromsar på min cykel. Över hundra vid inbrommsning vibrerar det utav helvete. Prövat ett annat set med skivor + monterat nya org belägg. Samma skit fortfarande. Om jag kommer glidandes mot ett rödljus tex så pumpar bromsarna som fan i låg fart. Vad kan detta bero på?

Kanske har du redan fått svaret, innan du ställde frågan? :)

I mitt fall var det en kolv i vänster ok som inte ville röra sig lika lätt som dom andra. Vilket resulterade i vibrationer vid inbromsning och en ostabil hoj.... båda försvann så fort jag plockade isär och rengjorde alla kolvar i vänster ok..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top