Framgaffel/styrkrone-byte, vad saknas?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag byter framgaffel från min original ZX7 till en ZX10-gaffel.
Det tycks - enligt alla som gjort det här bytet - endast handla om att byta lagersäten/lager.

Jag har bytt lagersäten/lager från ZX10:ans original kullager till nya rullager, men när jag ska montera gaffelkronan och fixera den med ringbulten ovanifrån så är det ett "spel" på ca 5-6 mm från där gängan slutar, till ramen. Alltså går det inte dra åt det hela.
Axlarna är lika långa på ZX7:an och ZX10:an, och det ska vara ett bolt-on-byte sånär som på lager/lagersäten då.

Någon som kan ge mig en hint om vad detta kan bero på?


axeln.jpg

mellanrum.jpg
 

Bifogat

  • IMG_20170223_184825.jpg
    IMG_20170223_184825.jpg
    1.2 MB · Visningar: 57
Hur ser det ut om du lägger dit den övre delen av styrkronan då?

Edit:
Sry jag hade KTM i huvet o där drar man övre kronan direkt mot lagret.
Så är det inte på din hoj ser det ut som.

Men det saknas väll ändå nå delar där? Dammskydd osv, kawas sprängskiss va ju kass så svårt o se.

Här ser du vad som ska dit före muttern https://www.kawasaki.com/Parts/PartsDiagram/35993/1998/ZX750-P3
 
Last edited:
Är den gängade delen lika då ? ,annars får man väl ta gamla styrstången från zx7:an
 
Såhär ser sprängskissen för ramlager, lager och brickor ut för ZX10-08, som styrkronan då gäller:

Styrlager ZX10-08.jpg
 
Är den gängade delen lika då ? ,annars får man väl ta gamla styrstången från zx7:an

- Jag tycker det ser ut som de gängade delarna av stången är lika ja, men det här bytet mellan ZX7:an och ZX10:an är hyfsat vanligt, och det ska vara helt kompatibelt mellan dem. Enbart lager och lagersäten ska behöva bytas.
 
Byta styrstolpe är väl att föredra. Annars lägg en distans som täcker
glappet. Dock höjer detta gaffelbenen och sänker markfrigången om
jag nu tänker rätt. :va
 
Byta styrstolpe är väl att föredra. Annars lägg en distans som täcker
glappet. Dock höjer detta gaffelbenen och sänker markfrigången om
jag nu tänker rätt. :va

- Ja om nu "stolpen" skiljer sig åt modellerna emellan. Enligt de som gjort den här uppgraderingen så är det bara en fråga om lagerskifte som krävs för att skifta gafflarna.

Från ett par forum:
"I swapped 07 front and rear onto my 92. Front was just a bearing."

"The forks for all the models are a bearing swap only, but the ignition switch is offset, so it does not line up."
 
Missade att axlarna var lika långa. :huvet
Då bör problemet ligga i nedre lagret eller lagerbanan. Ofta köps
ju dessa i matchande par men jag har själv råkat ut för att de inte
riktigt har optimal passform. Lagret hamnar lite för högt i lagerbanan
vilket lyfter upp stolpen lite. Jag löste det med distanser både under
undre lagret och över övre lagret, jämnade ut avståndet kan man säga.
 
Har du testat att skruva dit alla de andra delarna som ska på före styrkronan med?
Det kan vara så att locket/brickorna/vad de nu egentligen kallas ska ligga vid den ogängade delen och det löser sig när allt är monterat
 
Missade att axlarna var lika långa. :huvet
Då bör problemet ligga i nedre lagret eller lagerbanan. Ofta köps
ju dessa i matchande par men jag har själv råkat ut för att de inte
riktigt har optimal passform. Lagret hamnar lite för högt i lagerbanan
vilket lyfter upp stolpen lite. Jag löste det med distanser både under
undre lagret och över övre lagret, jämnade ut avståndet kan man säga.

- Ja kanske får jag använda distanser.

- - - Updated - - -

Har du testat att skruva dit alla de andra delarna som ska på före styrkronan med?
Det kan vara så att locket/brickorna/vad de nu egentligen kallas ska ligga vid den ogängade delen och det löser sig när allt är monterat

- Jopp, det har jag gjort. Får kolla axlarna igen noga, så de verkligen matchar varandra.
 
Hur ser yttre lagerringarnas tjocklek ut?
De gamla mot de nya alltså, som skrivet ovan kanske du måste ha någon distans nere/uppe innan du trycker i dom så du får dom rätt.

Ed. Även innerringarna såklart, tänkte nog inte färdigt igår.

Alltså, hur mycket bygger nedre lagret till det övre jämfört med det gamla.
 
Last edited:
Har nu fått veta från ett par andra användare som gjort precis samma gaffelbyte att det måste vara kronan från en ZX10 06-07 för att vara "bolt-on" på min maskin. Jag har den nyare varianten från 2008, vilket alltså är knepigare att fixa.
Nåväl...en komplett nedre styrkrona med samtliga lager och packningar/bussningar beställd från Ebay till mindre än halva priset (frakten inräknad) jämfört med MC-demonteringarna i Sverige. Måtte den landa i mitt garage innan säsongen är igång..
 
Inte enklare bara att få svarvat en distans?

- Funkar det verkligen med en distans där någonstans? Skulle den in mellan gummibrickan och låsmuttrarna då?
Nog för att jag funderat på det, men andra har valt att byta antingen själva axeln eller hela nedre styrkronan, då det inte passat rakt av.
 
Den ska in mot lagerbanan (inre lagerbanan, den som rullarna / kulorna sitter på) och sen spänner du åt mot denna distans med låsmuttrarna ovanifrån. Inga konstigheter alls.
 
Den ska in mot lagerbanan (inre lagerbanan, den som rullarna / kulorna sitter på) och sen spänner du åt mot denna distans med låsmuttrarna ovanifrån. Inga konstigheter alls.


- Verkar inte funka alls med den här -08 styrkronan. Får vänta på den beställda från ZX10-06 istället.
Jag satte distansen över lagret och sedan låsmuttrarna på, men nu är problemet att övre triplen inte går ner tillräckligt långt, som den är utformad på den här modellen.

 
Då är det nog enklast att vänta på dom andra gaffelkronorna. :)
 
Äntligen har den övre gaffelkronan landat i mitt garage, och den tycks passa som en smäck.

Dock undrar jag:
1. hur vet jag lagom höjd/längd på gaffelbenen i relation till övre kronan?
Såhär ser det ut när jag provisoriskt monterade dem.

fork-height.jpg

Och 2. vid styrutslag till vänster kläms kablaget mot ramen, men det är ju inget extremt utslag så hur kort utslag ska man egentligen ha vid dikt babord? Måste ju sätta styrstopp någonstans..

pinched-cables.jpg
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top