Framgaffel slår igenom

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
byte packboxar i framgaffeln på min z750 -04 i höstas men fick lite problem.
vad kan det vara för fel om dom slår igenom av minsta gupp och känns väldigt svampig?
ska dom luftas på nåt sätt eller kan det va oljemängden som inte stämmer?
var iofs och hörde med ÅF ang oljemängden men kanske blev nåt fel andå.

mvh/mattias
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
sitter det ingen avluftare så är det automatisk, men jag kan tänka mig att med för lite olja i så slår den igenom, mätte du hur högt eller antal deciliter som skulle vara i?:)
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
sitter det ingen avluftare så är det automatisk, men jag kan tänka mig att med för lite olja i så slår den igenom, mätte du hur högt eller antal deciliter som skulle vara i?:)

snabba svar:tummenupp

hittar ingen avluftare nånstans så det är väl automatiskt då.
jag använde mätglas när jag hällde i oljan, så antingen fick jag fel uppgifter från ÅF eller så hade jag hjärnsläpp när jag fyllde på. ska kika på det i veckan när jag hämtat hem hojen.

tack för svar!

mvh/mattias
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
snabba svar:tummenupp

hittar ingen avluftare nånstans så det är väl automatiskt då.
jag använde mätglas när jag hällde i oljan, så antingen fick jag fel uppgifter från ÅF eller så hade jag hjärnsläpp när jag fyllde på. ska kika på det i veckan när jag hämtat hem hojen.

tack för svar!

mvh/mattias

Jag bytte packboxar på förra hojjen och då tyckte jag oxå att den var lite svampig men jag hängde mig på dom och pumpade så blev det bättre så jag antar att det var automatisk jag hade:)
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Fel mängd, brukar var ca 2 dl drygt. oljan kan hänga sig på fel ställe. fyll olja pumpa med gaffel utan locken på. annars PM:a så ska jag förklara.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Generellt sett så ska man inte bry sig i mängden, annat än när man står i affären och ska handla. Det enda intressanta är luftspalten mellan gaffelbenskanten och oljenivån med maximalt ihopskjuten gaffel och ingen fjäder, oftast. Man får oftast jufsa lite med gaffelbenet för att få ur all luft när man har fyllt på också, så att nivån blir korrekt. Biltema har utmärkta verktyg för att få rätt nivå! :tummenupp

Nollade du gaffeln innan du skruvade ihop den? Annars är garanterat inställningarna uppåt väggarna.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Generellt sett så ska man inte bry sig i mängden, annat än när man står i affären och ska handla. Det enda intressanta är luftspalten mellan gaffelbenskanten och oljenivån med maximalt ihopskjuten gaffel och ingen fjäder, oftast. Man får oftast jufsa lite med gaffelbenet för att få ur all luft när man har fyllt på också, så att nivån blir korrekt. Biltema har utmärkta verktyg för att få rätt nivå! :tummenupp

Nollade du gaffeln innan du skruvade ihop den? Annars är garanterat inställningarna uppåt väggarna.
:mattias
 

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
Generellt sett så ska man inte bry sig i mängden, annat än när man står i affären och ska handla. Det enda intressanta är luftspalten mellan gaffelbenskanten och oljenivån med maximalt ihopskjuten gaffel och ingen fjäder, oftast. Man får oftast jufsa lite med gaffelbenet för att få ur all luft när man har fyllt på också, så att nivån blir korrekt. Biltema har utmärkta verktyg för att få rätt nivå! :tummenupp

Nollade du gaffeln innan du skruvade ihop den? Annars är garanterat inställningarna uppåt väggarna.

hmm nu känner man sig lite dum... nollade gaffeln vad/hur gör man då?
gjorde inte heller nåt speciellt för att få ur luften... borde jag kanske göra.
Men om det automatisk luftning av gaffeln så kanske det går till sig eller:confused: har ju bara kört drygt en mil efter olje/packboxbyte pga vinterföre.

ska iaf kolla på biltema efter verktyget du pratar om.

tack för tips allihopa:tummenupp

mvh/mattias
 
Last edited:

rapisch

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2007
Ort
sthlm
Hoj
gsxr600-98 SÅLD
hmm nu känner man sig lite dum... nollade gaffeln vad/hur gör man då?
gjorde inte heller nåt speciellt för att få ur luften... borde jag kanske göra.
Men om det automatisk luftning av gaffeln så kanske det går till sig eller:confused: har ju bara kört drygt en mil efter olje/packboxbyte pga vinterföre.

ska iaf kolla på biltema efter verktyget du pratar om.

tack för tips allihopa:tummenupp

mvh/mattias

fyllde i lite mer olja i gaffeln sen var problemet löst:tummenupp
fanns 2 måttangivelser i verkstadshandboken beroende på om man bara öppnat pluggen eller plockat isär dom...

mvh/mattias
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top