Framgaffel problem

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Tjenare! Lämnade inte hojen hos en verkstad för att byta packboxarna.. De ringde en stund senare och berättade att de hade riktigt svårt att få isär dämparna för att de var skeva och hade en ojämn yta. De ville hemskt gärna att att jag skulle köpa en helt ny framgaffel men utav ekonomiska skäl var jag illa tvungen att tacka nej. De menade på att hojen var livsfarlig att köra pågrund utav det, att den inte skulle dämpa tillbaka efter en inbromsning eller i en kurva och att det var helt meningslöst att byta packboxarna. När jag själv har kört den så har jag inte märkt nåt problem med framgaffeln. Det enda jag kan komma på är att den har stått med lite gaffelolja under vinter om de kan ha kärvat fast eller nåt liknade? Är det så farligt att köra hojen som de på verkstan påstår? För jag skulle gärna vilja testköra den en gång och se hur den känns, men samtidigt vill jag inte riskera livet för att spara ett par kronor :)
Sen kan man inte slippa och räta gaffelben som är skeva? Isf kan någon rekommendera nån verkstad i göteborg?

Tack på förhand! Mvh OSkar

Om det verkligen är så, är det inte så lämpligt att köra med den. MEN... frågan är hur illa det egentligen är?

Syns det med blotta ögat att det är krokigt`?

Mats

Om det verkligen är så, är det inte så lämpligt att köra med den. MEN... frågan är hur illa det egentligen är?

Syns det med blotta ögat att det är krokigt`?

Mats

Ja det är det man undrar om den verkligen är så dålig. Problemet är att jag inte helt litar på mekaniken, han vill lägga till 1h jobb när han blev tvungen att ta fontkåpan. Den sitter med sex skruv och tar 2 min att lossa. Nej man kan verkligen inte se det med blotta ögat och när jag trycker ner dämparna så går de snällt tillbaka.

Har du vart med om nån krock med hojen?

Låter ju lite som att de brottats med benen och kanske lyckats med att få benen skeva då?

Billigast är att jaga på någon hoj skrot..

http://www.spinnin-wheel.se/
kanonställe med bra service!

lycka till!

Slipa (slippa?) skadade gaffelben är nog bara att glömma, glidlagringen kommer ju inte att passa och gaffelbenen glappar.

Kolla om ex. www.wemoto.com har eftermarknadsgaffelben till vettigt pris.

Lämna över delarna till en mek du litar på för att få ett andra utlåtande.
CrossEndurokompaniet tar 800:- för att plocka isär och återmontera en gaffel +eventuella delar, slå en signal o kolla.

är gaffeln skev så tror jag nog att du märker det... bör ju ta emot osv

Ja det är det man undrar om den verkligen är så dålig. Problemet är att jag inte helt litar på mekaniken, han vill lägga till 1h jobb när han blev tvungen att ta fontkåpan. Den sitter med sex skruv och tar 2 min att lossa. Nej man kan verkligen inte se det med blotta ögat och när jag trycker ner dämparna så går de snällt tillbaka.

Låter skumt. ebay eller mc skrot och beställ hem begad gaffel men först hade jag kollat igenom gaffeln.
Ta med gaffelbenen eller hojen till någon som kan ta en titt. Vet att Richo står att mekar med sin racebåge hela helgen på ett företag i biskopsgårdens industriområde och kan ta en gratis titt... Har meken gaffeln löst eller i delar är det ju bara en fördel för att kolla över den snabbt. Richo har dessvärre fått bann efter att han ifrågasatte en användare här på forumet så kontakten får gå via mig.

Har du vart med om nån krock med hojen?

Låter ju lite som att de brottats med benen och kanske lyckats med att få benen skeva då?

Billigast är att jaga på någon hoj skrot..

http://www.spinnin-wheel.se/
kanonställe med bra service!

lycka till!

Nej det har jag inte! Inte kört på någon kant eller nåt liknade. Haha ja jag hoppas verkligen inte de blev skeva när de plockade isär det :gnissla Tack för tipset ska kolla med dem om de har nya gaffelben till min hoj om jag behöver byta dem.

Mina funkade bra tills de började läcka efter en bandag, då hade jag kört en 7-8 bandagar och lic. kursen med de.

Det var vid bytet av packboxar som det upptäcktes att de var knäckta och rätt mycket, ena benet synligt när man tittade efter det så de kan funka rätt bra utan att vara raka.....

Hade vant mig vid beteendet, kraschen som knäckte benen var det sista jag gjorde säsongen innan så att det kändes annorlunda var inget jag tänkte på efter vintern.
Behöver jag säga att hojen kändes en aning bättre med raka ben efteråt?

Mina funkade bra tills de började läcka efter en bandag, då hade jag kört en 7-8 bandagar och lic. kursen med de.

Det var vid bytet av packboxar som det upptäcktes att de var knäckta och rätt mycket, ena benet synligt när man tittade efter det så de kan funka rätt bra utan att vara raka.....

Hade vant mig vid beteendet, kraschen som knäckte benen var det sista jag gjorde säsongen innan så att det kändes annorlunda var inget jag tänkte på efter vintern.
Behöver jag säga att hojen kändes en aning bättre med raka ben efteråt?

Med andra ord så säger du att det är ingen fara att köra med skeva gaffelben :) Var köpte du nya gaffelben?

Hmm, har du möjligtvis en uris?

Låt en duktig mek kolla på dem.
Verkar som en skojare på firman.

Ta den till RN och be dem komma med ett utlåtande. Är den verkligen kass så kan ju de tom ev ha en beggad att erbjuda dig.

Eller så tar du isär den själv, lägger innerbenen mellan två V-stöd och roterar det sakta för hand. Man ser väldigt raskt var benet är krokig om det är det.
Har man sen en hydraulpress så kan man räta ut det också. Lägg en träbit mellan benets yta och presshuvudet och tryck på lämpligt ställe. Ett par tiondelar kan man kanske leva med tror jag, men man lär sig ganska raskt att trycka lagom så det är inte väldigt svårt.
Lägg ett slippapper, 800, runt gaffelbenet efteråt, dra fram och tillbaka några gånger för att få bort ev. grader och sen ihop med alltihop.
Kostar inget mer än ett par timmars jobb, nya tätningar och olja.
Fast man behöver ju en press förstås. Och gärna en fastmonterad mätklocka.

Med andra ord så säger du att det är ingen fara att köra med skeva gaffelben :) Var köpte du nya gaffelben?

Shoppade orginal, kände mig rik då.....

Risken finns ju att tätningen tackar för sig och dränker in bromsarna med antignisselmedel när man som bäst behöver dom.......sen blir ju inte dämpningen optimal om det kärvar lite heller men helt klart kan man lära sig leva med just det, är ju bara en fråga om vad man är van vid.

Livslängden lär ju bli kortare på tätningen med så frågan är ju om du är beredd att ta risken att dränka belägg och skiva under körning med lite otur.

Shoppade orginal, kände mig rik då.....

Risken finns ju att tätningen tackar för sig och dränker in bromsarna med antignisselmedel när man som bäst behöver dom.......sen blir ju inte dämpningen optimal om det kärvar lite heller men helt klart kan man lära sig leva med just det, är ju bara en fråga om vad man är van vid.

Livslängden lär ju bli kortare på tätningen med så frågan är ju om du är beredd att ta risken att dränka belägg och skiva under körning med lite otur.

Haha roligt skrivet! :D Men jag fattade poängen.. Ska ta och kolla på hojen imon efter jag har fått den från verkstan.

Tack så mycket för hjälpen allesammans!!

Min K7 är lagd både på bana och gata och gaffelbenen är fortfarande raka, så dom tål rätt mycket innan dom är skrot,
köp inga nya innan du bett nån mäta eller åtminstone kolla på dom.

kenneth`s eller Johans mc??

*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back