Framgaffel HJÄLP!

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jag får inte isär min framgaffel!
Ska plocka ut fjädrarna... Har tillverkat ett specialverktyg (A) för att kunna trycka ihop hylsan (1) för att komma åt muttern (2).
Men när jag trycker ner hylsan följer hela kalaset med och ingen mutter blir synlig! :va
"Locket" borde stanna kvar eller åtminstone vara lätt att dra upp eftersom det är hylsan som komprimerar fjädern eller hur?
 

Bifogat

  • gaffel.jpg
    gaffel.jpg
    24.3 KB · Visningar: 180
Jag lyfter denna tråd då denna post var så bra och jag har precis samma problem med mina r1 gafflar så jag behöver ett svar på denna fråga.
 
Är det som på R6:an så håller du "locket" med ena handen, och trycker ner hylsan med ena knävecket och andra i handen. Trycker ner och hålls kvar med benet, pillar in "låsklykan", klart. Enklast är ju förstås om du har någon som hjälper dig när du pressat ner fjädern men det går själv med.
 
Det är bra att vara två när du gör detta. Lite klurigt annars. Dels för att "hela kalaset" följer med, och alltså måste hållas upp, och dels för att det är tungt att komprimera fjädern = svårt att få in blocknyckeln på muttern.

Kom ihåg att backa av fjäderförspänningen helt.

Jag band fast toppmuttern i ett snöre i taket, vilket löste problem 1, men steg 2 var jobbigt. Nästa gång rekryterar jag en kompis.

Öhlinsfjäder.jpg
 
Tack för tipset om att binda toppmuttern i taket. Jag ska testa det imorrn. Kul att se att nån byggde ett verktyg på nästan samma sätt som jag med :)
Jag är ju själv men har ju tänder. Hur grov ska klykan vara i plåtbiten som man låser med?
 
Original är 5mm tjock och spåret är 10mm brett men det är onödigt tjockt.

Ett par 3 mm behövs nog om man vill ha något stabilt och max 3mm tjock nyckel på R6, går även att vinkla hylsan lite och hänga den under muttern om man är försiktig när man lossar locket så behövs inte plåten men det blir lite bökigt att få tillbaka skiten sen.
 
Om du har ett sånt där verktyg med två skruvar som sticker ut en bit som är på första bilderna kan du göra så här:

Trä igenom framaxeln till hälften i originalhålet.
Dra spännband i en slinga runt framaxeln och skruven i verktyget och likadant på andra sidan.

innan du börjar, se till att fjäderförspänningsjusteringen är utskruvad så mycket det går.
ställ gaffelbenet på en pappskiva på golvet eller något annat mjukt.

Du kan ställa fötterna på axeln för att fixera och sedan är det bara att succesivt spänna banden tills låsmuttern är exponerad.

Var noga med att hålla koll på hur långt fästet/locket är påskruvat på kolvstången,
blir det mycket fel så kommer returdämpningsjusteringen bli lite knas.

Rätt mått finns iofs angivet i original servicemanualen :tummenupp
 
Spännband funkade fint. Jag hängde gaffeln i toppmuttern och spände sen ihop den med ett spännband, sen var det bara att skruva isär.

Tack för all hjälp :)
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top