Framgaffel? Gafflar? Gaffelben???? Vad heter det?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kanske är jag lite känslig... men jag lyssnar regelbundet på "Språket" i P1 och tycker diskussionen sov var för några år sedan huruvida det heter "däckvärmare" eller "däckSvärmare" är rolig. Så, här kommer det!

Jag anser att en motorcykel har en "framgaffel" som består av gaffelkronor och "gaffelben". Den har alltså inga "gafflar". Skaparen av den här annonsen har alltså

FEL!!!!

:smasha:smasha:smasha:):):)

Detta är alltså inte ett problem på Corona-nivå, utan jag har bara lite för mycket tid. Åsikter tack; har jag rätt???

https://www.blocket.se/annons/stockholm/suzuki_sv1000s/88741562

Håller med.
Kanske därför att det är krav på svenska som språk.
Lite utbildning.....

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk

Det är inte mycket till gaffel med bara en pinne. Att kalla det för gafflar måste bero på att man är van att äta med pinnar.:gnissla

Yamaha NIKEN skulle väl kunna vara ett undantag där annonstexten faktiskt stämmer

"Ny renoverade gafflar. Pruta gör ni på plats. Provköra? Ja, men betalas först. Pratar endast Svenska."

Han är inte så bra på svenska heller.

Folk gillar inledande versal t ex på veckodag, månad, nationalitet. De (dem/dom) skriver gärna Kanada och Kalifornien med C. Att man äger en Kawasaki men inte kan få in i skallen att det inte ska vara något z i namnet är pinsamt. De kanske tycker att det är ballare, lite dansband? Lite som att vända framdäcket åt fel håll.

Särskrivning är lite uttjatat men det lever vidare. För några år sedan fördes en debatt om hur man använder var och vart. Det är sällan man ser att det används rätt idag. "Vart köper man..."

De flesta sätter punkten direkt efter sista ordet i en mening men kör mellanslag om de avslutar med frågetecken eller utropstecken.

Nu är det slut.
Nu är det slut !
Är det slut nu ?

Sen har vi sett/sätt, gott/gått och enda/ända t ex. Där kan det lätt bli fel.
Hinna, hann, hunnit. Han hann inte eller han han inte.

Ja jag har en arbetsskada. Lite av en språkpolis (korrekturläsare) i ett tidigare liv. Har jag skrivit fel ovan så får jag nog veta det.

Vissa säger radialtätningar medan vissa slarvar och kallar det packbox. Jag säger packbox.

Motorintresserade brukar inte kommentera hur folk skriver eller uttrycker sig men det är helt okej att rätta andra som säger bult istället för skruv.

Alltså; en framgaffel och två gaffelben. :tummenupp

"Ny renoverade gafflar. Pruta gör ni på plats. Provköra? Ja, men betalas först. Pratar endast Svenska."

Han är inte så bra på svenska heller.

Eller hon.

Säljare är "Tuija" och det är som jag minns det...

Screenshot_20200304-111413_Samsung Internet.jpg

...ett finskt flicknamn. Trist om hon alldeles förträngt sitt ursprungsmål.

Vidare: är det bara svenska som talas så förstår nog inte annonsören innebörden av bild 2 som denne lagt ut.

Screenshot_20200304-111358_Samsung Internet.jpg

De plot thickens...

Märkligt att ingen av er noterat att original avgasrör medföljer, tydligen utan original ljuddämpare då. :7peta

Visst de går att hitta fler fel i texten om man ska vara petig...

Original avgasrör medföljer.

Är det röret eller ljuddämparen eller kanske avgassystemet som menas?

En gaffel borde rimligtvis bestå av två gaffelben, så om man bara har ett gaffelben så har man ingen gaffel...?

Vissa säger radialtätningar medan vissa slarvar och kallar det packbox. Jag säger packbox.

Nu blir diskussionen intressant...Jag gillar varken läckande radialtätningar eller läckande packboxar. Olja på bromsskivan är ungefär lika dåligt som att tappa sina svindyra Held reservhandskar från sin BMW original alukoffer.

Läkande radialtätningar / packboxar - som många skriver - har jag dock aldrig sett trots tjugofem år i fjädringens tjänst. Är det månne detta som menas med bladmåttstricket...?

Ordet "dem" används ofta när det borde varit "de".
Om man inte kan skillnaden på dem och de så är det numera accepterat att använda talspråkets dom i båda fallen.

Ordet "dem" används ofta när det borde varit "de".
Om man inte kan skillnaden på dem och de så är det numera accepterat att använda talspråkets dom i båda fallen.
Kanske löjligt men oerhört störande gramatikfel..
Verkar dock vara jäkligt svårt då även lärda och jounalister skriver fel ibland...

Gällande gaffel eller gafflar är Svenska språket inte så konsekvent...

T,ex en byxa eller ett par byxor?
En sax eller ett par saxar?
På engelska säger man scissors eller a pair of scissors.

Besticket gaffel på engelska är konsekvent då den oftast har fler än två "ben".

Skulle dock helst jämföra framgaffel med byxa där det går att använda båda efter fritt tyckande :)

Last edited:
Kanske löjligt men oerhört störande gramatikfel..
Verkar dock vara jäkligt svårt då även lärda och jounalister skriver fel ibland...

Gällande gaffel eller gafflar är Svenska språket inte så konsekvent...

T,ex en byxa eller ett par byxor?
En sax eller ett par saxar?
På engelska säger man scissors eller a pair of scissors.

Besticket gaffel på engelska är konsekvent då den oftast har fler än två "ben".

Skulle dock helst jämföra framgaffel med byxa där det går att använda båda efter fritt tyckande :)
Jag vill protestera vilt och högljutt mot det mesta i detta inlägg, inte bara stavningen av ordet grammatik.
En byxa är per definition det ena byxbenet. En sax är ett helt verktyg medan "scissor" är saxblad på utrikiska. Ett saxblad gör inget verktyg.

Jag vill protestera vilt och högljutt mot det mesta i detta inlägg, inte bara stavningen av ordet grammatik.
En byxa är per definition det ena byxbenet. En sax är ett helt verktyg medan "scissor" är saxblad på utrikiska. Ett saxblad gör inget verktyg.
Wow :D

Tack för stavningsrättningen..

Du förstod uppenbarligen vad jag menade.
Så, baserat på det du skrev, heter det framgaffel eller framgafflar?

Last edited:
En gaffel borde rimligtvis bestå av två gaffelben, så om man bara har ett gaffelben så har man ingen gaffel...?

Nu blir diskussionen intressant...Jag gillar varken läckande radialtätningar eller läckande packboxar. Olja på bromsskivan är ungefär lika dåligt som att tappa sina svindyra Held reservhandskar från sin BMW original alukoffer.

Läkande radialtätningar / packboxar - som många skriver - har jag dock aldrig sett trots tjugofem år i fjädringens tjänst. Är det månne detta som menas med bladmåttstricket...?

Läker och stock i toan gillar jag! Ja, ordet alltså, inte att det är stock! :)

Stock...?

Bifogat

• lelles-ved-och-porr.jpg
    lelles-ved-och-porr.jpg
    50.1 KB · Visningar: 23
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back