Framgaffel? Gafflar? Gaffelben???? Vad heter det?

En gaffel borde rimligtvis bestå av två gaffelben, så om man bara har ett gaffelben så har man ingen gaffel...?

Nu blir diskussionen intressant...Jag gillar varken läckande radialtätningar eller läckande packboxar. Olja på bromsskivan är ungefär lika dåligt som att tappa sina svindyra Held reservhandskar från sin BMW original alukoffer.

Läkande radialtätningar / packboxar - som många skriver - har jag dock aldrig sett trots tjugofem år i fjädringens tjänst. Är det månne detta som menas med bladmåttstricket...?

Jag håller iofs med om att en gaffel ska ha minst två ben för annars är det ju ingen gaffel men du fick mig ändå att tänka på ett sånt här främre styr och fjädringsarrangemang, vad man nu ska kalla det på cykeln i bilden. :va

Apropå läckande saker så har jag haft en del dialektala problem söderut. När jag ber en tekniker i labbet att fixa en detalj som läcker så tittar han bara på mig och undrar varför han ska reparera någonting som läker.

https://www.youtube.com/watch?v=wC7gVBQzwnQ

Bifogat

• C19_C25129M_F-SiHM_WC_REP_HERO.jpg
    C19_C25129M_F-SiHM_WC_REP_HERO.jpg
    104.2 KB · Visningar: 27
Last edited:
Älskar när folk drar igång!

Skickat från min moto g(7) via Tapatalk

Kanske löjligt men oerhört störande gramatikfel..
Verkar dock vara jäkligt svårt då även lärda och jounalister skriver fel ibland...

Gällande gaffel eller gafflar är Svenska språket inte så konsekvent...

T,ex en byxa eller ett par byxor?
En sax eller ett par saxar?
På engelska säger man scissors eller a pair of scissors.

Besticket gaffel på engelska är konsekvent då den oftast har fler än två "ben".

Skulle dock helst jämföra framgaffel med byxa där det går att använda båda efter fritt tyckande :)

Notrightrider blir miljörätt:

Men där finns det en historisk förklaring:

"Byxor" är vidareutvecklingen av "hosor".
Hosor var lösa "benkläder" som drogs på benen, separat för varje ben.

kladerna.jpg

Bockstensmannens outfit, hosorna längst ner till höger. Bild från Varbergs museum.

Normalt folk hade alltså på sig "ett par hosor" och språkbruket med "ett par" när det gäller de sentida byxorna är en ren carry-over från hur man benämnde deras föregångare.

Vem säger "gafflar" om en bestickgaffel?

Eller....? Håll utkik får du se.

100% återanvänt material i ovanstående citat!

Jag kan störa mig på när någon skriver ett påstående som avslutas med sjuhundra frågetecken typ:

Det är så skönt idag när solen lyser ?????????

Det var VÄRST vad det tog fart här; man kan lita på SH, där finns det gott om debattlystna.

Jag sammanfattar det hela med att den som fortsättningsvis säger "OJ, vilken smäll, båda gafflarna gick av!", den pratar helt enkelt inte svenska!:fakta

SH:s språkpoliser har talat!!!

PS: Och så tycker jag VÄLDIGT mycket om den här :fakta smileyn (eller vad man nu kallar den). Kan inte hitta den på min I-phone, och det är tråkigt! Eller? Finns den?

Last edited:
Är det inte så att man "pratar" när man yttrar ett eller flera ord men "talar" ett språk.
-Han talar svenska och pratar hela tiden.
.
.
.
Bara för att det är fint väder och jag inte har någon enda hoj ihopskruvad.

Jag håller iofs med om att en gaffel ska ha minst två ben för annars är det ju ingen gaffel men du fick mig ändå att tänka på ett sånt här främre styr och fjädringsarrangemang, vad man nu ska kalla det på cykeln i bilden.

Per definition så är det ju knappast en gaffel, men väl ett gaffelben, som förhoppningsvis har någon form av rotationsstopp mellan inner- och ytterrör.

Men ingenting inom mountainbike förvånar mig längre. Marknaden är översvämmad av billig dynga och det mesta handlar om "dare to be different" och att skapa uppmärksamhet för att sälja. Väldigt lite handlar om att någon faktiskt haft en bra ide som förbättrar funktionen. Men vad kan man begära av en bransch som på fullaste allvar tror att man kan gjuta eller smida två gaffelben och en styrstolpe i en och samma konstruktion och sedan tro att de är raka i förhållande till varandra...

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick