frambromsen för stark!!!!

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
yz 125 - 98

frambromsen är aldelles för stark jag kan nypa / göra stoppie med ett finger på asfalt... vilket gör att det blir lite knepigare att bromsa på grus väl ute på banan. kan man göra så den tar lite sämre på något sätt? den tar verkligen för bra..... 5-56 på skivan :confused:

steff skrev:
yz 125 - 98

frambromsen är aldelles för stark jag kan nypa / göra stoppie med ett finger på asfalt... vilket gör att det blir lite knepigare att bromsa på grus väl ute på banan. kan man göra så den tar lite sämre på något sätt? den tar verkligen för bra..... 5-56 på skivan :confused:

Fan, grabben... :3freak
Hojen kan aldrig bromsa tillräckligt bra. :banana
Jag anar en vekling bakom styret... :brynad

XXXXX skrev:
Fan, grabben... :3freak
Hojen kan aldrig bromsa tillräckligt bra. :banana
Jag anar en vekling bakom styret... :brynad

vem kallar du vekling? han som kan göra stoppie med ett finger? ;) ne men seriöst har nån något tipps? lite jobbigt när man kör på crossbanan att tar man i pyttelite förmycket så låser sig framhjulet... skulle vilja ha mer och gå på..

steff skrev:
vem kallar du vekling? han som kan göra stoppie med ett finger? ;) ne men seriöst har nån något tipps? lite jobbigt när man kör på crossbanan att tar man i pyttelite förmycket så låser sig framhjulet... skulle vilja ha mer och gå på..

Fan, inte kan du mena att en DT125 har för bra bromsar på crossbanan..?! :confused:
Herrejävlar, den hojen kan väl inte ens åstadkomma ett svart streck vid 30 plusgrader på asfalt.. :)

XXXXX skrev:
Fan, inte kan du mena att en DT125 har för bra bromsar på crossbanan..?! :confused:
Herrejävlar, den hojen kan väl inte ens åstadkomma ett svart streck vid 30 plusgrader på asfalt.. :)

nej nej jag har köpt en yz:a istället skrev ju det längst upp i mitt inlägg vad det gällde för bike... :] men haru nå tipps eller ;)?

steff skrev:

Har den börjat ta för bra eller är det en hoj som är ny för dig?
Jag tycker iofs att man saknade bett i bromsen när jag åkte cross.
Men kolla vad du har för belägg och köp sedan snällare belägg.
Eller tja varför inte 5-56 då lär dom garanterat inte bita ett skit, men då går det juh å andra sidan som fortast :crash
//Tobbe

steff skrev:
nej nej jag har köpt en yz:a istället skrev ju det längst upp i mitt inlägg vad det gällde för bike... :] men haru nå tipps eller ;)?

Japp.. :hej
Prova med att slipa ner en del av angreppsytan på bromsbeläggen så att friktionen blir lägre. Då kommer du att få sämre bromsverkan.
Tycker iofs att det är bättre om du drar mindre i bromshandtaget :squid

tobbeviking skrev:
Har den börjat ta för bra eller är det en hoj som är ny för dig?
Jag tycker iofs att man saknade bett i bromsen när jag åkte cross.
Men kolla vad du har för belägg och köp sedan snällare belägg.
Eller tja varför inte 5-56 då lär dom garanterat inte bita ett skit, men då går det juh å andra sidan som fortast :crash
//Tobbe

en hojj som är ny för mig..... får testa 5-56 då :]. första dagen på bana idag... på 40 minuter vurpa jag 4 gånger varav en gång rejält ;) stegra över i ett hopp :D men så går det om man vågar mer än vad man kan :P hehe

steff skrev:
en hojj som är ny för mig..... får testa 5-56 då :]. första dagen på bana idag... på 40 minuter vurpa jag 4 gånger varav en gång rejält ;) stegra över i ett hopp :D men så går det om man vågar mer än vad man kan :P hehe

Lämna 5-56:n i hyllan och lär di hantera RIKTIGA bromsar!
Jag kan garantera att du tar i för mkt för att du är van vid DT:n.
Jag råkade själv ut för detta när jag bytte från min KX125:a med trumma fram :3freak satte mig på en CR250 med riktiga bromsar, jag tippade antingen framåt eller försökte leka framhjulsladdarkungen.
Bara vänj dig och bli mästerbromsare ist.
//Tobbe

XXXXX skrev:
Japp.. :hej
Prova med att slipa ner en del av angreppsytan på bromsbeläggen så att friktionen blir lägre. Då kommer du att få sämre bromsverkan.
Tycker iofs att det är bättre om du drar mindre i bromshandtaget :squid

Skulle vara intresant att höra en närmare förklaring till hur friktionen kan minska med arean på beläggen ? :3freak :banana :confused:

/benfre

tobbeviking skrev:
Lämna 5-56:n i hyllan och lär di hantera RIKTIGA bromsar!
Jag kan garantera att du tar i för mkt för att du är van vid DT:n.
Jag råkade själv ut för detta när jag bytte från min KX125:a med trumma fram :3freak satte mig på en CR250 med riktiga bromsar, jag tippade antingen framåt eller försökte leka framhjulsladdarkungen.
Bara vänj dig och bli mästerbromsare ist.
//Tobbe

det som är grejjen att det inte går den är för stark för att ha känsla i... polarnas crossar har inte i närheten av lika starka bromsar.... tror inte du upfattar riktigt hur stark den e : (

Du måste skämta frambromsen på i princip alla crosshojjar suger orginal om de är orginal. Oavsett vad du har för pads eller skiva så är bromsverkan inte så stark. Enda jag kan tänka mig är att den förre ägaren har monterat en huvudbromscylinder med mindre diameter vilket ger mer kraft i oket.

benfre skrev:
Skulle vara intresant att höra en närmare förklaring till hur friktionen kan minska med arean på beläggen ? :3freak :banana :confused:

/benfre

Friktionen är beroende av arena och kraften som trycker på denna area.
Är du med så långt..?
Minskat arens så minskar friktionen om inte kraften kan kompensara detta, vilket i aktuellt fall ter sig ganska otroligt... :7peta

Borsiin skrev:
Du måste skämta frambromsen på i princip alla crosshojjar suger orginal om de är orginal. Oavsett vad du har för pads eller skiva så är bromsverkan inte så stark. Enda jag kan tänka mig är att den förre ägaren har monterat en huvudbromscylinder med mindre diameter vilket ger mer kraft i oket.

ah jag skämta :( ska jag stänga tråden nu? ... :o NEJ DEN ÄR FÖR STARK TRO MIG VARFÖR SKULLE JAG LJUGA :] tips osv ?:)

XXXXX skrev:
Friktionen är beroende av arena och kraften som trycker på denna area.
Är du med så långt..?
Minskat arens så minskar friktionen om inte kraften kan kompensara detta, vilket i aktuellt fall ter sig ganska otroligt... :7peta
Med andra ord får man trycka hårdare för att bromsa lika mycket. Enkelt men lite fult tips.

Anthrax_e_gott skrev:
Med andra ord får man trycka hårdare för att bromsa lika mycket. Enkelt men lite fult tips.

MEN::: :banana :banana :banana
Det var ju det han klagade på... :crash
H-E, passar det inte så plocka bort det främre oket så lär det väl bli tillräckligt svaga bromsar.. :va :öl

steff skrev:
yz 125 - 98

Varför använder du frambromsen på banan? räcker ju med bakbromsen.

steff skrev:
det som är grejjen att det inte går den är för stark för att ha känsla i... polarnas crossar har inte i närheten av lika starka bromsar.... tror inte du upfattar riktigt hur stark den e : (

Då är juh antingen ngt fel eller så är den modifierad, med annan skiva, pads eller huudcylinder.Precis som ngn redan sagt
Kolla om det är orginalprylar på hojen.
Om inte så har du kanske problemen där.
//Tobbe

Är det metallomspunnen slang till bromsoket? ISF kan du prova en vanligt bromsslang, som flexar lite.

va faan

inge smörj på skivan! de lär inte bli nåe bra!

använd klitta fingret! känslighet är allt! =P

töm ur olja? kanske gör att du får lite mer marginal, ja vet ej!

/ Hannes

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...