Frambroms Suzuki GSX-R 1000 k8

andreash90

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2010
Hoj
gixxer1000 k8
hej, jag har problem med frambromsen, när jag körde i torsdags så va de inga problem alls, och igår vart det ingen körning pga däckbyte bak, och när jag körde ut hojen ur garaget idag så va jag utan frambroms.den tappar tycket, det går att pumpa upp trycket, men när man kör försvinner det efter 5 sec, och om hojen är avstängd så håller det längre (ca 3min)

jag har provat att lufta systemet, på båda ok'en samt huvudcylindern.
och det blir inte bättre, och de såg inte ut att vara nå luft i systemet heller. men de måste det väll vara?

är det nån som vet vad som kan vara fel?

Jag hade samma symptom på min 750, det gick inte att få en osvampig broms. Till slut renoverade jag oken, då blev bromsarna tvärstumma, alltid, bättre än nytt nästan! Och allt jag gjorde va att ta ut kolvarna och göra rent, tog dryga timmen totalt inkl luftning.

okej, tack för tipset, och som det ser ut just nu så verkar de vara ända alternativet, då det är inte är nå läckage.

Det kan vara en skev bromsskiva med. Då trycker skivan in kolven och det tar några pump att få ut den igen.Verkar lite konstigt att det bara skulle hända så där bara? Och du känner det väldigt väl när du bromsar om det är felet. Det liksom pulserar i handtaget.

hej, nej skivorna är raka, och ja de konstiga är att den hände över ett dygn i garaget, min teori har dock varit att det kan vara huvudcylindern, och att de skulle behöva bytas rep-sats i den, men jag vet inte egentligen, och att det blir vibrationer när man kör så att oljan läcker igenom packningen, och att det därför är tyck när hojen är avstängd.
eller är jag helt ute och cyklar?

hej, nej skivorna är raka, och ja de konstiga är att den hände över ett dygn i garaget, min teori har dock varit att det kan vara huvudcylindern, och att de skulle behöva bytas rep-sats i den, men jag vet inte egentligen, och att det blir vibrationer när man kör så att oljan läcker igenom packningen, och att det därför är tyck när hojen är avstängd.
eller är jag helt ute och cyklar?

Har du kollat Gummikoppen???
Den som e i Behållaren, så den e rätt??

bajobultarna sitter som dom ska.
gummipacknigen i vätskebehållaren sitter som den ska också.
det är inget läckage nånstans.

och den håler tycket när cykeln inte går, den håller även tycket när cykeln är igång men står still. har dock inte provat de längre än 5 min.
men så fort man kör 5 meter är allt tryck borta.

Du måste juh tala om om det va det jag sa :tummenupp 99% säker på att det va felet :tummenupp

tjena, nej de va tyvärr inte de :(

Last edited:
bajobultarna sitter som dom ska.
gummipacknigen i vätskebehållaren sitter som den ska också.
det är inget läckage nånstans.

och den håler tycket när cykeln inte går, den håller även tycket när cykeln är igång men står still. har dock inte provat de längre än 5 min.
men så fort man kör 5 meter är allt tryck borta.

tjena, nej de va tyvärr inte de :(

Har du redan provat???

Hur blir trycket om du har tryck o lättar bara yterst lite i handtaget o rullar den frammot/bakot, försvinner trycket då med i handtaget?

Hur blir trycket om du har tryck o lättar bara yterst lite i handtaget o rullar den frammot/bakot, försvinner trycket då med i handtaget?

nej då försvinner inte trycket, lika dant om man kör med bromsen på lite hela tiden så försvinner inte heller trycket.

och de går att pumpa upp trycket medan man kör också

Jag hade EXAKT samma fel på en RD500 som jag monterat 4-kolvs ok från en CBR900 på. Jag hittade aldrig felet men killen som köpte bromsarna av mig gjorde det. Ena bromsskivan var skev. Det är inget du kan se med blotta ögat.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph