Frambroms nyper "hackigt", R1 -03

prsk

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Hoj
GSX-R 600 -04
Hej på er,

Helt plötsligt har frambromsen fått för sig att nypa väldigt konstigt. När jag trycker på bromshandtaget så nyper den stegvis, svårt att förklara. Låt säga att jag nyper till och vill trycka till lite hårdare, då får jag ta i rejält för att bromsarna ska nypa mer men bromsarna hoppar ned rejält och nyper till mkt hårdare än önskat.

Bromsarna går alltså inte helt steglöst utan har fått för sig att nypa åt i steg.. Bromsbeläggen ser bra ut.

Inga stora problem i högre hastigheter men när det går långsammare blir det ingen behaglig inbromsning.

Någon som varit med om liknande eller har en aning om vad det kan bero på?

Tack på förhand!

Hade likadant problem med en min R6a, bromshandtaget vart stukat och lite sprucket och löpte inte fritt som det skulle. Skruva bort handtaget, torka rent och inspektera är mitt råd.

// Jonas

Hade likadan cykel, samma fenomen/problem. Gjorde ren skivorna med smärgelduk och sköljde med riklig mängd bromsrengöring, bytte samtidigt belägg, problemet ur världen

Tack för svar! Är hemma först i slutet av nästa vecka för att felsöka, kanon att ha fått några tips vad det kan vara som behöver ses över.

Hade likadant problem med en min R6a, bromshandtaget vart stukat och lite sprucket och löpte inte fritt som det skulle. Skruva bort handtaget, torka rent och inspektera är mitt råd.

// Jonas

Hej på er,

Glömde uppdatera tråden. Lika bra om någon annan åker på samma problem i framtiden. Skruvade loss handtaget och gjorde rent samt fettade in, fungerar nu hur bra som helst. Enkelt löst med andra ord :)

Tack för hjälpen!

Hej på er,

Glömde uppdatera tråden. Lika bra om någon annan åker på samma problem i framtiden. Skruvade loss handtaget och gjorde rent samt fettade in, fungerar nu hur bra som helst. Enkelt löst med andra ord :)

Tack för hjälpen!

GÖTT!! :tummenupp

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back