Frambroms nyper "hackigt", R1 -03

prsk

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600 -04
Hej på er,

Helt plötsligt har frambromsen fått för sig att nypa väldigt konstigt. När jag trycker på bromshandtaget så nyper den stegvis, svårt att förklara. Låt säga att jag nyper till och vill trycka till lite hårdare, då får jag ta i rejält för att bromsarna ska nypa mer men bromsarna hoppar ned rejält och nyper till mkt hårdare än önskat.

Bromsarna går alltså inte helt steglöst utan har fått för sig att nypa åt i steg.. Bromsbeläggen ser bra ut.

Inga stora problem i högre hastigheter men när det går långsammare blir det ingen behaglig inbromsning.

Någon som varit med om liknande eller har en aning om vad det kan bero på?

Tack på förhand!
 
Hade likadant problem med en min R6a, bromshandtaget vart stukat och lite sprucket och löpte inte fritt som det skulle. Skruva bort handtaget, torka rent och inspektera är mitt råd.

// Jonas
 
Hade likadan cykel, samma fenomen/problem. Gjorde ren skivorna med smärgelduk och sköljde med riklig mängd bromsrengöring, bytte samtidigt belägg, problemet ur världen
 
Tack för svar! Är hemma först i slutet av nästa vecka för att felsöka, kanon att ha fått några tips vad det kan vara som behöver ses över.
 
Hade likadant problem med en min R6a, bromshandtaget vart stukat och lite sprucket och löpte inte fritt som det skulle. Skruva bort handtaget, torka rent och inspektera är mitt råd.

// Jonas

Hej på er,

Glömde uppdatera tråden. Lika bra om någon annan åker på samma problem i framtiden. Skruvade loss handtaget och gjorde rent samt fettade in, fungerar nu hur bra som helst. Enkelt löst med andra ord :)

Tack för hjälpen!
 
Hej på er,

Glömde uppdatera tråden. Lika bra om någon annan åker på samma problem i framtiden. Skruvade loss handtaget och gjorde rent samt fettade in, fungerar nu hur bra som helst. Enkelt löst med andra ord :)

Tack för hjälpen!

GÖTT!! :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top