Frakta hojar

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Är det någon som har erfarenhet av att frakta 4 hojar på ett släp?

Går det att spänna fast dem ordentligt? Hur i så fall?

Tack på förhand!

/Pippi

Det beror helt och hållet på släpets beskaffenhet men ja det går.....

Det går jättebra. Var bara noga med att få ett ganska neutralt kultryck. En bra lösning är att sätta ett spännband rakt bakåt innan man spänner neråt/framåt.

Jag skulle rekommendera 4 spännremmar per hoj.

Jo, 3 går..

Vi körde ett band mellan hojarna på gamla släpet.
1.jpg

Använd med fördel någon form av depåstöd. och/eller spänn alltid fast hojarna i "stående" läge. Som nämnt tidigare, två separata band fram och ett bak. Jag brukar fästa främre banden i själva handtagen. Det bakre bandet spänner jag så det trycker neråt. Du vill nog undvika att spänna bakåt då det dels motverkar fästningen framåt och dessutom inte motverkar sido förskjutnuingar lika effektivt som när man spänner bakhjulet ner mot "backen" :o)

Använd med fördel någon form av depåstöd. och/eller spänn alltid fast hojarna i "stående" läge. Som nämnt tidigare, två separata band fram och ett bak. Jag brukar fästa främre banden i själva handtagen. Det bakre bandet spänner jag så det trycker neråt. Du vill nog undvika att spänna bakåt då det dels motverkar fästningen framåt och dessutom inte motverkar sido förskjutnuingar lika effektivt som när man spänner bakhjulet ner mot "backen" :o)
Fast att spänna bakhjulet bakåt är ju bara i brist på något att spänna fast framhjulet mot. I bussen har jag satt in en balk som jag spänner framhjulet mot, dvs två spännband bara, aldrig något mer, å hittills har aldrig nån hoj flyttat på sig, trots "inspirerad" körning :tummenupp

Fast att spänna bakhjulet bakåt är ju bara i brist på något att spänna fast framhjulet mot. I bussen har jag satt in en balk som jag spänner framhjulet mot, dvs två spännband bara, aldrig något mer, å hittills har aldrig nån hoj flyttat på sig, trots "inspirerad" körning :tummenupp

Ibland och även ofta måste man spänna fast saker 'mitt' på golvet, eller mot bakstam etc.

Våra verktygslådor brukar på de flesta resor kunna stå med 'bromsen' på och inte åka omkring eller välta, men ibland händer det olyckor. Det är i vår racebuss. Men man har aldrig koll på om någon springer ut framför och man måste nödbromsa.

Ibland och även ofta måste man spänna fast saker 'mitt' på golvet, eller mot bakstam etc.

Våra verktygslådor brukar på de flesta resor kunna stå med 'bromsen' på och inte åka omkring eller välta, men ibland händer det olyckor. Det är i vår racebuss. Men man har aldrig koll på om någon springer ut framför och man måste nödbromsa.
Pallnit har också testats, och hojarna har stått som fastgjutna, det är värre med all annan bråte man travar in runt dom :hihi

Här finns en pdf som rätt populistiskt förklarar lastsäkring och beskriver hur man ska göra, baserat på TSVFS 1978:10 och VVFS 1998:95 men lättbegripligt och snyggt illustrerat: http://www.jatls.se/userFiles/Nerladdnings filer/lathund4_lastsakr.pdf :tummenupp

Nu brukar vi visserligen bara frakta två hojar men vi kör alltid bara med 2 spännband per hoj både i buss och på släp.
Ett för varje gaffelben.
Hojarna har aldrig ramlat eller rört på sig trots inspirerad körning, hoppig och studsig väg, pallnitar osv och vi kör en hel del bandagar per år som gör att de fraktas ganska ofta så om det vore förlite borde de ha märkts under de här åren..

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien