Frakta hoj på kärra, vad att tänka på?

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
r1 -04
Hej, anledningen till att jag skriver direkt här utan att söka är för jag sitter under lite tidspress att få till detta då jag ska flytta på en hoj imorn.

Hat lyckas låna mig en bil och ett släp som är öppet, det jag nu undrar är lite transport för dummies, som mig själv då.

Vad är det viktigaste jag ska tänka på?

Det jag mest är orolig för är att få upp och ner hojen då jag inte har någon riktig ramp, kommer försöka hitta någon bred planka, kan det funka? Vad är viktigt o tänka på? Mardrömssenariot är ju att den skulle välta när man är på väg upp lr ner....

Sen när jag ska säkra hojen väl på plats är min tanke, i med ettan, skjuta den så långt fram som möjligt så den tar i sargen fram med framdäcket och sen spänna med 2 st spännband, som man drar ena uppe vid styrkronan och en liten loop där uppe så den sitter fast, och sen andra nere vid svingen, så man inte skaver på plast upp på arslet och kåpor...

Har jag tänkt rätt, lr kan folk tillägga något?

Tack på förhand /Marcus

Bred planka funkar bra, och om släpet inte är för högt kan man till och med lyfta upp hojen ifall man har hjälp av en kompis. Lyft i styret/gaffeln/kronorna eller var ni nu kommer åt, en man på vardera sidan, upp med framhjulet på släpet, sen lyfter ni upp bakdelen på samma sätt. Är ni någorlunda starka kan en av er stå uppe på släpet och hålla hojen upprätt medan den andra lyfter upp hojens bakdel, för att förhindra att hojen välter halvvägs upp.

I övrigt är spänband skiten. ett band om styrkronan, och sen spänn ner hojen ordentligt snett framåt/nedåt/åt sidan liksom. har man en pakethållare eller några handtag bak så samma sak där, vira bandet något varv och sen spänn bakåt/nedåt/åt sidorna. Det borde räcka för att hålla hojen upprätt.Vill man kan man ju säkra med ett par spännband till, ett tvärs över sadeln exempelvis eller liknande.

Vill du låna ramper, ett framhjulsstöd (som man kör in hojen i så att säga. står lite stadigare) och spännband pm:a mig. Finns vid observatorielunden odenplan.

tackar för svar, ska försöka köra på planka alternativet, hann trots allt söka lite, o hitta en tråd där dom sa man kunde ta baken på släpet om det gick o ta loss, lyfta en sporthoj känns lite otympligt, men vi får se hur jag löser det...

Ta inte lämmen baklämmen till kärran.. På tok för kort se till att ha en relativt lång uppkörnings ramp annars tar de i mag kåpan när du ska ha ner hojjen.. Lånade kompisens alu " cross ramp " när ja hämtade 1198:an gick bra upp men inte ner då repade ja magkåpan som tur va så gick repan att polera bort ;) men ha ändå i tanke att ha en relativt lång ramp.. Lycka till me nya hojen du får kasta upp en bild eller 2 på ekipaget imorn ;) Simma lugnt // Andreas..

Mardrömssenariot är ju att den skulle välta när man är på väg upp lr ner....

Sen när jag ska säkra hojen väl på plats är min tanke, i med ettan, skjuta den så långt fram som möjligt så den tar i sargen fram med framdäcket och sen spänna med 2 st spännband, som man drar ena uppe vid styrkronan och en liten loop där uppe så den sitter fast, och sen andra nere vid svingen, så man inte skaver på plast upp på arslet och kåpor...

Mardrömsscenariot är inte att den välter. Mardrömsscenariot är att den kommer flygandes in i bakrutan på bilen.

Framlämmen på vagnen är i de allra flesta fall inte ett tillräckligt skydd för att hålla emot en motorcykel vid kraftig inbromsning, eller i värre fall kollision. Hojen måste säkras såväl bakåt som framåt. Acceleration/inbromsning. Att enbart spänna fast hojen "sidledes" är inte tillräckligt.

Använd rejäla spännband för att hålla fast den framåt/bakåt. Inte små 250 kg spännband för detta jobb. 200 kg hoj som färdas i 80 km/h har vääääldigt mycket mer rörelseenergi än 250 kg.

Last edited:
Tackar, Laztur, jäkla sjysst! Ska undersöka om jag kan hitta någe där jag lånar kärran som går att använda, annars hör jag av mig...

Nån skrev, sitter på mobilen så kan inte kolla namn, att ja kunde skrapa kåpan under på väg ner, asså om den ite tar i upp, borde den väll inte ta i när jag ska ner? För jag puttar den i färdriktning upp o backa ner tänkte jag, lär väll gå lr?

Det är min gamla hoj som jag inte får ha den stå där den är just nu, där av flytt :)

Last edited:
* Spänn i ofjädrade delar.
* Ha friläge i så att den inte står och hackar på samma kuggar hela resan. (växeln kan ändå inte stoppa hojen det jobbet gör spännbanden)

Är ni 2 grabbar så är det bara att lyfta upp den? Ta tag i varsitt gaffelben och styret för att lyfta framhjulet och sen i svingen för bakhjulet och lyft innan magkåpan tar i! Ett band på vardera sida och spänn ner den mot den främre lemmen = Done

Last edited:
Använd 2st spännband fram, så att du kan spänna snett framåt nedåt från bägge håll.

Sedan minst ett band bak som håller cykeln nedåt o i färdriktningen. Gärna 2st där också, det brukar jag köra med, dvs totalt 4 band. Detta har hållt hojar uppen under samtliga transporter i alla ledder på både släp o lastbil.

Ett band o en loop är inget bra sätt på en hoj, svårt o spänna riktigt.

Klassisk loopsurrning av gods är ngt annat, se:
http://www.tya.se/tya/produkter/material_i_pdf/lastsakring_lathund.pdf
Här finns ju en del matnyttigt öht.

Använd ett spännband per gaffelben, och spänn de snett framåt eller bakåt beroende på hur övriga band ska sitta. Brukar ta ett över svingen eller genom bakhjulet som spänner bakåt, en över cykeln som spänner neråt, och om möjligen ett till om man vill överdriva...så 4-5 band...även om man antagligen skulle klara sig undan med 3 i värsta fall. Du ska inte kunna rubba den när du puttar på den när du spännt ner den, isf sitter de för löst.

Som någon sa bör du MINST använda 500kgs band, men ett eller två 1000kgs är ju alltid bra att ha med. Har 2 1000kgs och fem 500 kgs...man kan aldrig ha för mycket spännband!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti