Frakta hem hoj i släp, hur hjälp!

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Gör man det enkelt för sig själv, så tar man 3band, ett på vardera sida fram och sen ett bak genom fälg eller nåt annat bra ställe...
Finns t.o.m speciella för just bågar att köpa som nån nämnde innan. Dom är mindre och lite enklare att fästa men vanliga är inte heller svåra.
Jag brukar lägga nått mot väggen fram för att framhjulet inte ska glida i onödan men det är nog mer hjärnspöken gissar jag. Lägger en tegelsten framför framhjulet, eller en brädbit bara. Det känns bättre.

Vitsen med att den ska kunna hänga upp och ner om man voltar med vagnen är ju inte pga polisens krav utan för att man ska slippa köpa en ny hoj innan man ens hunnit hem med den...
 
Last edited:

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Glöm inte att ha den i friläge, många som gör det. Blir bara onödigt växellåds slitage då.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Fattar inte riktigt vad ni pratar om, band som släpper och band som man inte orkar dra.

Har ett spännand som liknade det vänstra, kikade på det idag, det står brottstyrka 8 ton :rolleyes: på det.

Lägger man det dubbelt över MCn så klarar det 16 ton :confused: det borde väl räcka och bli över.

Kör ni 3 styck dubbelt borde det hålla 36 ton.

Grannen använder ett liknade spännband som stubbrytare :yoparty

Jag tycker problemet är att lyckas dra tillräckligt svagt:tummenupp

img_1076_bigImage2n0.pjpeg
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
jag hyrde ett Thule-rental släp på Statoil i Varberg, (köpte min hoj för några veckor sedan).

Kostade lite väl mycket att hyra (nästan 1000:) men var utrustat med fästen på golv både fram o bak samt däck framme på släpet så att man kunde balansera framhjulet emellan dem.

Köpte 3 st spännband på mekonomen och fäste hojen på det här sättet:
Februari_2010_009.jpg


kan varmt rekommendera styrvante som gör att spännbanden inte tar emot vindkåpan och skrapar fula märken på lacken.

/Aki
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
jag hyrde ett Thule-rental släp på Statoil i Varberg, (köpte min hoj för några veckor sedan).

Kostade lite väl mycket att hyra (nästan 1000:) men var utrustat med fästen på golv både fram o bak samt däck framme på släpet så att man kunde balansera framhjulet emellan dem.

Köpte 3 st spännband på mekonomen och fäste hojen på det här sättet:
Februari_2010_009.jpg


kan varmt rekommendera styrvante som gör att spännbanden inte tar emot vindkåpan och skrapar fula märken på lacken.

/Aki

Vilken storlek på släpet är detta? Liten eller mellan?
 

drulle

Ny medlem
Gick med
2 Dec 2009
Ort
Gävle
Hoj
gsxR 1100
Halloj någon som vet vart dom säljer såna där släp? Eller kanske nåt släp för bara en mc? Jag har för mig att jag sett något där mcns bakhjul nyttjades men det kanske var hemgjort? någon som vet? tack på förhand :)
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
P9250018.jpg


Så tog jag hem min hoj 25mil hade även ett spännband över sadeln.
Plankan fick agera ramp.
Var bra väder den dagen men lite regn skulle nog inte gjort så illa
heller....... ;)
 
Last edited:

Ahrkey

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Två trappor upp.
Hoj
Ingen
Spännbanden är det enkla tycker jag. Det finns många sätt att göra det på men åker man en kortare bit på fin väg spelar det inte så stor roll. Då borde förarens körteknik diskuteras mer.

Det som var krångligt med Thule-rental(enda i sverige?) kärrorna är att dom är väldigt höga. Dvs. det kan vara svårt att få upp hojen på ett säkert sätt.
Till detta kan du antingen ha ett par polare som kan tippa vagnen och knuffa på cykeln ifall du inte har (tillräcklig)ramp.
Helst bör du ha en ordentlig ramp med längd och stabilitet. Se upp så du inte skrapar några kåpor eller annat.

I övrigt funkade thule-rental kärran väldigt bra. Dom synas både vid hämtning och lämning så du kommer garranterat ha en fullt fungerande kärra i kördugligt skick.

Lycka till och grattis till nya hojjen! :yoparty
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
P9250018.jpg


Så tog jag hem min hoj 25mil hade även ett spännband över sadeln.
Plankan fick agera ramp.
Var bra väder den dagen men lite regn skulle nog inte gjort så illa
heller....... ;)


Wow.. var har den hojjen stått, ultradammig och rostiga skivor :confused:
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
jag hyrde ett Thule-rental släp på Statoil i Varberg, (köpte min hoj för några veckor sedan).

Kostade lite väl mycket att hyra (nästan 1000:) men var utrustat med fästen på golv både fram o bak samt däck framme på släpet så att man kunde balansera framhjulet emellan dem.

Köpte 3 st spännband på mekonomen och fäste hojen på det här sättet:
Februari_2010_009.jpg


kan varmt rekommendera styrvante som gör att spännbanden inte tar emot vindkåpan och skrapar fula märken på lacken.

/Aki


Vad är bästa sättet att få upp hojen på dom släpen? Är det en planka och luta släpet som gäller? Planka känns lite sisådär...
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
jag fick hjälp med att få upp hojen på släpet av säljaren på Vincents i Varberg. Vi använde ramp, sedan körde/puttade vi upp hojen avstängd. Fick även hjälp med att köra av den i Växjö på Mickes Motor då jag ställde in den för vinterförvaring, även då med ramp. Busenkelt.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Surrningen SKALL ta upp alla laster åt alla håll. Hojen ska kunna hänga upp och ner på flaket. Även framåt och bakåt.
Annars nyper polisen dig i örat!

Mats

Nix, hela lastvikten framåt, halva åt sidorna och bakåt. Uppifrån och ner behövs ingen bandning alls.

Edit: Men det borde naturligtvis vara som du säger.
 
Last edited:

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Ort
Bålsta
Hoj
Inte längre...
Surra fast hojjen ordentligt bara. Och även där bak. Körde min cross fram och tillbaka från banan och nöjde mig med att endast dra två spännband fram (styret och ner). Gick alltid bra.. förutom en gång när skiten välte... och sedan dess drar jag även ett där bak så att änden står stilla och inte rör sig. Dessutom har jag varit med om spännband som gått upp och hojjar vält... å deee ee inge kul. Så jag brukar gardera mig med två på varje sida fram nuförtiden + ett bak. That´s how i do it. å det där om skadligt sprut... tänker jag inte ta upp! :rolleyes:
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top