Frakta hem hoj i släp, hur hjälp!

Näe det går inte alls med sånna! Jag har sånna men jag kan då inte dra åt dem som de ska för det sista jag vill dra åt blir ändå för hårda, kanske inte rent kraftmässigt men det gör ju ont i händerna! Någon borde tillverka spännband med såna där metallbitar som är bekväma att hålla i. Och dessutom behöver man 2 händer för dem och jag har bara en hand iaf så det går ändå inte. För dig kanske men inte för mig.

Ok, det var underligt, du har kanske fått dåliga spännband.

Köp det vänstra på bilden här då, finns på de flesta tillbehörs firmor och t.o.m Harald Nyborgs för 99-149 kr.

Stort behvämt plasthantag och klarar väl så där 2-6 ton har jag för mig. Går bra att dra med en hand också.

img_1076_bigImage2n0.pjpeg

Jag har inte fraktat hoj på släp så många ggr. 1 gång på släp och 1 gång på skodaflak. Det gick utmärkt båda gångerna.

1. Upp med hojen på släpet.
2. Framdäcket mot framlämmen.
3. Svärfar håller hojen rakt.
4. Dra ett spännband i slinga från släpets hörn runt nedre gaffelkronan på vänster sida.
5. Upprepa steg 4 men på höger sida.
6. Spänn ner sidorna växelvis så att gaffeln komprimeras lika mycket på bägge benen och hojen håller sig rakt.
7. Svärfar kan lungt hoppa av och ge en kul kommentar.
8. Dra fast bakdelen på lämpligt sätt, genom hjulet, över svingen eller vad som passar. Ett eller två spännband är en smaksak, förhoppningsvis står hojen nu stadigt nog ändå.
9. Kör lite försiktigt hemåt och stanna efter en mil eller så och efterspänn spännbanden om det behövs.
10. Väl hemma, lasta av hojen och bjud svärfar på renskav med hemlagat potatismos. Till maten serveras givetvis Brakspear Oxford Gold eller möjligen Wisby pils.

Det kan funderas om man ska ha ngn form av distans mellan framlämmen och framdäcket, detta för att centrera vikten på släpet och därmed slippa fällknivseffekt mellan släp och bil.
Diskuterbart är också spännandet runt gaffelkronan om det är en kåphoj. Skulle det vara så, så finns det ett fint koppel på biltema(har jag för mig) som man lägger över styret istället.

God tur!:)

jag gör inget annat än att köra hojen i buss. Jag gör såhär:

1 spännband på vardera sidan om undre gaffelkronan.
1 spännband genom bakfälgen.

Klart, betalt, har aldrig gått fel (300+ försök/transporter)

Polkaxxx: Klarar du inte av att spänna med dom "hårda, vassa metallgrejerna" kanske du ska: skaffa bagarhänder eller kanske handskar :confused:

/ Jens

Polkaxxx: Klarar du inte av att spänna med dom "hårda, vassa metallgrejerna" kanske du ska: skaffa bagarhänder eller kanske handskar :confused:

/ Jens

Eller så kan jag ju göra som jag brukar :) Helt enkelt låta någon annan som är stark/icke ömtålig hand och med 2 händer som kan hålla emot/spänna spänna dem :)
För det största problemet för mig är ändå att jag vill hålla emot med ena handen och spänna med den andra, vilket är jävligt knepigt när man bara har en hand.

Tack för hjälpen, känns då som att det inte kommer bli några problem alls. Förutom 90 mil tur och retur

Ok om man nu spänner bara fram och du tvingas bromsa hårt och svänga hur reagerar bakänden på bågen då om inget håller den i sidled...
Min föraning är att den vill rotera runt styrkronan för att den bakre delen av bågen inte är infäst. Så jag skulle nog fästa den bakre delen i bågen med åt båda sidor snett bakåt för att inte ta några risker.
Folk som bara spänner fram tänker inte på vilka krafter som påverkar när man bromsar med släpet och ibland tvingas man ju till det....
Kör lungt och lycka till
Jag har spännt mina bågar i 4 punkter på detta vis och det fungerar prima.....

Ska man köra overkill så kör spännband direkt i sidled från båda rear sets också. Sätt då banden rätt ut till de öglorna som sitter i sidorna på släpet/bussen. Aningen bakåt men se till att ha spännt styret först....
I detta fall så komprimerar du även bågen bak lite och den står bergstadigt. Du kan i princip köra 70 på en gropig grusvägväg....

Eller så kan jag ju göra som jag brukar :) Helt enkelt låta någon annan som är stark/icke ömtålig hand och med 2 händer som kan hålla emot/spänna spänna dem :)
För det största problemet för mig är ändå att jag vill hålla emot med ena handen och spänna med den andra, vilket är jävligt knepigt när man bara har en hand.

När jag flyttade från Norsjö till jkpg så ställde jag min cbr900 mitt på släpet rakt över hjulaxeln, sedan var det väl "lite" overkill men jag spikade fast en bräda under stödet så den stod lite mer upprätt. Sedan använde jag alla 6 fästöglor drog upp i ramen och spännde ner hojen rakt ner något ifrån stödet. jag drog även rakt över mellan dom främre och dom bakre öglorna igenom fälgarna. Den rörde sig inte på 120 mil trots galenpanna bakom ratten på snöiga skitvägar. (Sedan la jag in alla sopsäckar med textilier runt om i "facken" som blev. perfekt :))

Hällre ett spännband extra än att det går åt h-vete

Edit: fjädringen var inte i botten.

Last edited:
Tjena!

Misstänker att ja vet vad du ska hämta för hoj. Å har ja rätt så e chansen väldigt stor att ja kommer att vara där när du lastar för den står nämligen hos mig. Å vi e vana att lasta hojar så det ska inte va några problem. Det löser vi finfint.

Mvh Niklas

Tjena!

Misstänker att ja vet vad du ska hämta för hoj. Å har ja rätt så e chansen väldigt stor att ja kommer att vara där när du lastar för den står nämligen hos mig. Å vi e vana att lasta hojar så det ska inte va några problem. Det löser vi finfint.

Mvh Niklas

Bästa svaret!:tummenupp:D

Tjena!

Mvh Niklas

Verkar som att allt har en bra lösning till slut...

Glöm inte att kolla släpets framlem!

Om det är metall, med förstärkningslist och väl förankrat, är det lungt.

Men om det är flyttsläp i glasfiber, eller nya modellen av billiga obromsade släp kan lemmen vara för svag för att spänna mot.

Lycka till:tummenupp

jag gör inget annat än att köra hojen i buss. Jag gör såhär:

1 spännband på vardera sidan om undre gaffelkronan.
1 spännband genom bakfälgen.

Klart, betalt, har aldrig gått fel (300+ försök/transporter)

/ Jens
Bästa sättet att spänna! Gör alltid så med motarden, har funkat perfekt hitills :)

Last edited:
Många som rekomenderar tiedowns dvs den typen som biltema säljer med ögglor för styret och sedan ett band mellan hantagen.
Problemet med dessa är att det går rakt över den elektroniska styrdämparen som sitter på tex cbr1000rr.
Jag brukar då behöva använda separata band till vänster och höger sida men det är så meckingt att spänna fast dessa i hantagen.
Någon som har någe bättre tipps än att fästa i nedre gaffelkronan?

Ok om man nu spänner bara fram och du tvingas bromsa hårt och svänga hur reagerar bakänden på bågen då om inget håller den i sidled...
Min föraning är att den vill rotera runt styrkronan för att den bakre delen av bågen inte är infäst.
Nix, den vill rotera runt framdäckets kontaktpunkt med underlaget.
Och eftersom styret (där spännremmarna sitter) sitter väl bakom den
punkten så kommer den inte lyckas med det.
Krafterna blir i normalfallet inte så fruktansvärda. En perfekt tvärnit med
bra däck och torrt underlag ger 1G. Trycker du ihop gaffeln 8-9cm så motsvarar
det cirkus 1600-1800 N och den roterande tröghetskraften
kommer inte i närheten av det, hur hårt du än bromsar.
Så jag skulle nog fästa den bakre delen i bågen med åt båda sidor snett bakåt för att inte ta några risker.....
Så gör jag med...för att förhandra att aktern hoppar omkring i sidled.

Biltemas Tiedowns kan jag INTE rekomendera. har spännt hojjen 2 ggr med dom och båda gångerna har hojjen stått ospännd när jag kommit hem. då bara motorvägskörning... minsta gupp så ger dom efter..:gnissla

Tjena!

Mvh Niklas

Pratade med honom innan, så det var ju väldigt lägligt. Får bara tacka och bocka i såfall. Syns den 13e :)

Jag använde mig av ett "styrspännband" som du fäster i handtagen (finns på biltema för typ 200) och sen spände jag ett vanligt runt bakhjulet och ner...satt som fan...

Det bästa sättet som funkat för mig är att skicka upp baken på ett depåstöd och sedan spänna den med spännband som beskrivits i i de övriga inläggen. Den blir så jäkla mycket stabilare, och tänk på att inte spänna fast den med stödbenet nere då stöd benet kan gå igenom trät (trägolvet) vid en mindre grop på vägen. lycka till

Surrningen SKALL ta upp alla laster åt alla håll. Hojen ska kunna hänga upp och ner på flaket. Även framåt och bakåt.
Annars nyper polisen dig i örat!

Mats

Lastsäkringen ska tåla minst hela lastvikten framåt samt minst halva lastvikten bakåt/ åt sidorna.
Sen har jag för mig men är inte säker på att lastsäkringen även ska hålla halva lastensvikt från att vibrera/hoppa. Har jag rätt i detta så är det alltså inget krav på att hojjen ska kunna hänga upp och ner.

pulkaskurk skrev:

Ett hett tips är att dra bandet igenom rullen, sedan drar man tillbaka bandet över rullen genom själva spännaren, då kan man spänna med en hand och dra åt med den andra :)

Spännaren ska klara att sträcka banden med minst 10% av bandets brottstyrka, ett fyrtons band ska kunnas förspännas till minst 400 kilo.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT