Frakta hem hoj i släp, hur hjälp!

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Hej,

Skall frakta upp en hoj och har tänkt använda mig av ett sådant där hyr-här-lämna-där-släp som.

Någon som har erfarenhet av det? Hur bör jag gå tillväga? Något jag skall tänka på i släpets utformning?

Tacksam för alla tips

Martin

att hojen går in... och att du har fästöglor inne i släpet..
Och ta med 3 spännband

2 fram och 1 över hojen.. kolla i rejsforumet där vill jag minnas finns trådar på hur man gör

Blöjräsern nej, Kommer ha med mig massvis med spännband. en över hojen? Inte någonting bak då skjutspinnarna? svingen?

De där släpen via statiol t ex har ju både kåpa och ramp man fäller ner. Har med mig min sambos pappa ner som hjälp också

När vi åker på bankörningar brukar vi bara anväda 2 spännband/hoj, en på vare sida styret. Fungerar alldeles utmärkt och man behöver inte ha mer än så :)

Däremot är ju en såndär spännremsgrunka att sätta över styret så du har något att fästa spännbanden i en himla bra investering :)

Har ni cyklarna i nån form av ränna då? eller har ni dem plant på golvet?

Vi ställer dem rakt upp å ner på golvet inget stöd i och ingen ränna heller. Utan bara fastsatta ordentligt på varje sida på styret så hårt som jag inte orkar dra själv :)

Vi ställer dem rakt upp å ner på golvet inget stöd i och ingen ränna heller. Utan bara fastsatta ordentligt på varje sida på styret så hårt som jag inte orkar dra själv :)

Om man drar för hårt så finns det risk att packboxarna förstörs, särskilt om man ska åka långt.

Sätt spännband på styret/gaffeln snett ner åt sidorna och dra ett band över cykeln eller genom bakhjulet så att den inte kan röra sig i sidled.

bättre ett spänband för mycket än för lite..
jag har alltid spänt min på stödet men vissa gillar inte det då stödet kan gå av.. el gå hål i träet på en släpkärra som har sånt.

lägger man nåt hårt under stödet går de bra.. sen spänner jag ner den lätt mot stödhållet.(genom styrkrona/styre) sen drar jag ett åt andra hållet så den lättar lite.. sen en bak genom fotpinnar el sving. har aldrig behövt spänna om och dom har stått på dom mest guppiga vägarna.

Om man drar för hårt så finns det risk att packboxarna förstörs, särskilt om man ska åka långt.

Sätt spännband på styret/gaffeln snett ner åt sidorna och dra ett band över cykeln eller genom bakhjulet så att den inte kan röra sig i sidled.

Så kanske det är men om jag skulle dra dem själv, ja då ramlar hojarna för jag orkar inte dra dem tillräckligt, och det ser jag som ett större problem faktiskt.
Och jag skrev ju att man ska spänna de hårdare än vad JAG kan :)
Sen om du är starke adolf ja det kan inte jag rå för, jag är det då inte :)

Vi har då aldrig haft några problem av pajjade packboxar när vi åkt, och vi åker mååååååånga mil till närmsta bana och med tanke på hur ofta vi åker borde de ju gått sönder vid det här laget om de varit dragna för hårt.

Så vi har väl uppenbarligen dragit åt dem hårt men inte för hårt.

Sätt hellre spännbanden runt gaffelbenen längst ner precis ovanför hjulaxeln. Framhjulet mot framlämmen och spännbanden drar du fast i de främsta öglorna i släpet. Då drar du fast hojen framåt.
Du kan man dra åt riktigt hårt, hojen står superstadigt plus att den kan själv stå och gunga på fjädringen. Jag brukar komplettera med ett spännband på varje sida där bak också bara för att det känns bra men är inte nödvändigt:)

När vi åker på bankörningar brukar vi bara anväda 2 spännband/hoj, en på vare sida styret. Fungerar alldeles utmärkt och man behöver inte ha mer än så :)

Hojen står stadigt på det viset. Av ren överlevnadsinstinkt bör man dock sätta minst ett spänband från sving/ram bakåt.

Så kanske det är men om jag skulle dra dem själv, ja då ramlar hojarna för jag orkar inte dra dem tillräckligt, och det ser jag som ett större problem faktiskt.
Och jag skrev ju att man ska spänna de hårdare än vad JAG kan :)

Nu hänger jag inte med ??? Ett par spännband behövs ju ingen styrka alls för att dra åt. Bara pumpa lite försiktigt på handtaget så kan du dra sönder precis var som helt. Hur armsvag du än är kan jag garantera att du kan pulerisera din MCn med sådana här :va

Tillbehör%20Spännband%204.jpg

Hojen står stadigt på det viset. Av ren överlevnadsinstinkt bör man dock sätta minst ett spänband från sving/ram bakåt.

Men det blir ju dumt om man har något som "drar" hojen både framåt och bakåt. Om något släpper så kommer det ju glappa och bli jätte tokigt då. Näe jag drar allt åt samma håll känns bättre så.

Kolla upp ordentligt vad det kostar att "hyra där och lämna här".
Brorsan hittade en hoj på semestern, men fyndet blev inget fynd när han tog reda på vad det kostade att hyra släp. Så det blev ingen hoj, den gången.

Mats

Största problemet uppstår om det är gropig väg, många släp har lite 'halt' golv. Speciellt om det råkar vara vatten eller snö på golvet.

Dra från gaffel/krona ner/framåt åt varsitt håll. Säkra framhjulet åt höger/vänster antingen med remmar eller tex en planka. Säkra bakhjulet höger/vänster.

Hojen kan nu vid ojämnheter fjädra och du knäcker inget stöd eller liknande och den kan inte ramla omkull heller då den inte kommer åt något håll.

Men det blir ju dumt om man har något som "drar" hojen både framåt och bakåt. Om något släpper så kommer det ju glappa och bli jätte tokigt då. Näe jag drar allt åt samma håll känns bättre så.

Surrningen SKALL ta upp alla laster åt alla håll. Hojen ska kunna hänga upp och ner på flaket. Även framåt och bakåt.
Annars nyper polisen dig i örat!

Mats

Jag hämtade hem en MC i onsdags med ett hyrsläp från statoil (minsta det har med kåpa, kosta 335:-/dygn), jag körde 4 spännband, var dock MC firman som fick sätta fast dem. Jag hade ingen skena eller något sådant, vi tog dock lite bubbelplast fram nära fästpunkterna för att skydda om det skulle "skava" från banden. Det största problemet var att inte ha en ramp. MC firman hade en ramp det gick hur bra som helst, när jag kom hem fick vi vara fyra killar som tog ut den, och det var inte optimalt eftersom det var snö och halt, men det gick bra som tur var, se till att ha med en ramp eller hyr ett släp med ramp är mitt tips (om det är en sporthoj el liknande). Jag åkte ca 20 mil med MC:n och vi kollade spännbanden vid halva resan och den satt lika bra som när vi åkte.

Nu hänger jag inte med ??? Ett par spännband behövs ju ingen styrka alls för att dra åt. Bara pumpa lite försiktigt på handtaget så kan du dra sönder precis var som helt. Hur armsvag du än är kan jag garantera att du kan pulerisera din MCn med sådana här :va

Tillbehör%20Spännband%204.jpg

Näe det går inte alls med sånna! Jag har sånna men jag kan då inte dra åt dem som de ska för det sista jag vill dra åt blir ändå för hårda, kanske inte rent kraftmässigt men det gör ju ont i händerna! Någon borde tillverka spännband med såna där metallbitar som är bekväma att hålla i. Och dessutom behöver man 2 händer för dem och jag har bara en hand iaf så det går ändå inte. För dig kanske men inte för mig.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...