FRA, inte så dumt ändå?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Anne Ramberg är kunnig på området och skärpt.

Skärpt? Hon är ju urtypen för bimbo.
F.d. snygg, öfverklass, fint smink och kläder, liberal i brist på bättre vetande. Hon är ju för fan samhällsfarlig, och ett bra exempel på att vi inte ska ha kvotering.
 

neveronline

Jag är vad jag heter
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag vill bara säga att jag är en rakryggad och ärlig medborgare som inte har något att dölja.
För att visa detta vidarebefodrar jag alla mail jag får och skickar till fra@fra.se.
På så vis behöver de inte gå bakvägen, utan de får allt svart på vitt. Om fler ärliga medborgare skickar till dem, så har de något att göra :D
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Skärpt? Hon är ju urtypen för bimbo.
F.d. snygg, öfverklass, fint smink och kläder, liberal i brist på bättre vetande. Hon är ju för fan samhällsfarlig, och ett bra exempel på att vi inte ska ha kvotering.
Lite så ja.

Jag tittade på "debatten". Tröttnade. Ramlade tillbaka till att jag finner Lagrådets bedömning bättre än fröken horläppars. Det är inte så mycket att diskutera faktiskt.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
vill de hellre åka ut i världen och kriga än stanna i Sverige så är det ju inte direkt ett problem för Sverige, kalla han för svensk är väl att ta i, det finns ju ingen koppling till svenska intressen, "person med svenskt medborgarskap" vore en bättre benämning.

Den 43-årige man som dödades under strider med amerikanska trupper i norra Irak är inte den förste svensk som har rest ut i världen för att delta i terroristaktioner. Det säger Mats Paulsson, chef för Säpos kontraterrorenhet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=840973
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alltså, bara för att man inte vill förknippas med palestinasjalar och foliehattar så blir man ju automatiskt pro-FRA. Den där lagen skulle kunna vara hur dålig som helst, jag skulle ändå vara för den för att inte bli förknippad med kommunister och andra uppviglare.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
mmm, det är precis som om en terroristcell kommer skicka gmail till varann av stuket "hörrni grabbar, dags för lite jihad, det var fan länge sen vi smällde nåt i luften. Dra en laddning på Rosenbad fredag eftermiddag och sen shisha @ my place, vad sägs?"

hyfsat sugen på att inkludera så mycket buzzwords jag kan i min dagliga e-korrespondens och vidarebefordra min hotmail till FRA-inboxen. Av djävulskap.

Refuse resist! För ni vet att myndigheterna innerst inne vill inoperera in ett microchip när vi föds så att de kan direktdebitera fortkörningsböter och annan skit.
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
mmm, det är precis som om en terroristcell kommer skicka gmail till varann av stuket "hörrni grabbar, dags för lite jihad, det var fan länge sen vi smällde nåt i luften. Dra en laddning på Rosenbad fredag eftermiddag och sen shisha @ my place, vad sägs?"
Fascinerande hur någon kan tro att den här typen av grundlöst blajblaj kan tillföra något i diskussionen. Fast syftet kanske var att just bevisa din totala okunskap i ämnet, vad vet jag. Dumt var det hur som helst.

Stupid.jpg
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Fascinerande hur någon kan tro att den här typen av grundlöst blajblaj kan tillföra något i diskussionen. Fast syftet kanske var att just bevisa din totala okunskap i ämnet, vad vet jag. Dumt var det hur som helst.

:forumtroll
:markusalterego
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Lite så ja.

... Ramlade tillbaka till att jag finner Lagrådets bedömning bättre än fröken horläppars....

Lagrådet har(hade) rätt i att FRA bröt mot grundlagen och en reglering av verksamheten var nödvändig men implementationen just nu motverkar sitt syfte, lagråd eller inte. De kanske skulle lyssnat lite mer på remissinstanserna innan det blev en populistisk fråga.

Men snart kommer väl steg 2 om denna lag skall få något genomslag nationellt. Förändring i lagen om elektronisk kommunikation, vilken reglerar operatörers tystnadsplikt och förhållandet till utredande enhet.

Eller skall alla operatörer kopplas till "samverkanspunkter"?

Det är en intressant fråga.

"Förslaget till lag om ändring i lagen om elektronisk kommunikation
I den andra punkten i övergångsbestämmelserna föreslås att skyl-
digheten för operatörer som äger tråd att överföra signaler till sam-
verkanspunkter enligt 6 kap. 19 a § skall tillämpas första gången den
1 juli 2008 samt att regeringen eller, efter regeringens bemyndigan-
de, tillsynsmyndigheten (dvs. Post- och Telestyrelsen) får meddela
föreskrifter om att bestämmelserna om skyldigheten skall börja till-
lämpas senare."
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Lagrådet har(hade) rätt i att FRA bröt mot grundlagen och en reglering av verksamheten var nödvändig men implementationen just nu motverkar sitt syfte, lagråd eller inte. De kanske skulle lyssnat lite mer på remissinstanserna innan det blev en populistisk fråga.

Men snart kommer väl steg 2 om denna lag skall få något genomslag nationellt. Förändring i lagen om elektronisk kommunikation, vilken reglerar operatörers tystnadsplikt och förhållandet till utredande enhet.

Eller skall alla operatörer kopplas till "samverkanspunkter"?

Det är en intressant fråga.

"Förslaget till lag om ändring i lagen om elektronisk kommunikation
I den andra punkten i övergångsbestämmelserna föreslås att skyl-
digheten för operatörer som äger tråd att överföra signaler till sam-
verkanspunkter enligt 6 kap. 19 a § skall tillämpas första gången den
1 juli 2008 samt att regeringen eller, efter regeringens bemyndigan-
de, tillsynsmyndigheten (dvs. Post- och Telestyrelsen) får meddela
föreskrifter om att bestämmelserna om skyldigheten skall börja till-
lämpas senare."
Det är väl en självklarhet? :va

:forumtroll
:markusalterego
:fel
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
"Förslaget till lag om ändring i lagen om elektronisk kommunikation
I den andra punkten i övergångsbestämmelserna föreslås att skyl-
digheten för operatörer som äger tråd att överföra signaler till sam-
verkanspunkter
enligt 6 kap. 19 a § skall tillämpas första gången den
1 juli 2008 samt att regeringen eller, efter regeringens bemyndigan-
de, tillsynsmyndigheten (dvs. Post- och Telestyrelsen) får meddela
föreskrifter om att bestämmelserna om skyldigheten skall börja till-
lämpas senare."

Usch vilka öststatsvibrationer a'la 70-80 tal man får av dessa ord. :storebrorsövervakning
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Exakt vad är en självklarhet?
Förlåt, jag misstolkade dig. Trodde att du bara konstaterade vad som redan fanns att läsa. Det är onekligen intressant men jag trodde att ämnet här handlade om foliehattarna och massavlyssning av miljontals svenskar?
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Eller skall alla operatörer kopplas till "samverkanspunkter"?

här står lite i ämnet

I ett internt dokument som tidningen Riksdag & Departement kommit över ges bakgrunden till de 15 punkterna i alliansens uppgörelse. Där framgår att all datatrafik som passerar landets gräns fortfarande ska föras till en särskild knutpunkt, men att FRA inte längre får direkt tillgång till trafiken.

http://www.idg.se/2.1085/1.185732/ny-fra-domstol-far-makt-over-trafiken

Tja, jag lägger gärna lite skattepengar på att få skicka lite kända "svenska" terrorister till Gitmo.

FRA-lagen verkar vara dåligt använda pengar i det sammanhanget.

I USA har National Research Council skrivit en rapport till DHS, Department of Homeland Security. Den dömer ut datamining som dels ineffektivt, dels skadligt för privatlivet.

http://www.idg.se/2.1085/1.185643/forskare-domer-ut-data-mining-for-att-hitta-terrorister
 
Last edited:

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
Fascinerande hur någon kan tro att den här typen av grundlöst blajblaj kan tillföra något i diskussionen. Fast syftet kanske var att just bevisa din totala okunskap i ämnet, vad vet jag. Dumt var det hur som helst.

Stupid.jpg

menar bara att det är som att jaga mygg med älgstudsare. Det finns hyfsat enkla sätt att komma omkring skiten ifall man nu donar med fuffens, bland annat kryptering/vpn/tor el. dylik skit. Ja åtminstone slipper man under radarn för den här typen av spaning. Inte ens försvarets egna terrorexpert tror att dom kommer fånga några skurkar på det viset. Det enda det resulterar i är att nissarna på FRA kommer åt att läsa mina mail till min finska morsa. Inte för att de kommer att göra det, men föredrar om de ger fan i mej så länge jag inte gjort något suspekt.

Och. Om du är intresserad av att hålla uppe nivån på diskussionen vet jag väl inte om den visuella antydan/bitchslappen tjänar det syftet.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
här står lite i ämnet

I ett internt dokument som tidningen Riksdag & Departement kommit över ges bakgrunden till de 15 punkterna i alliansens uppgörelse. Där framgår att all datatrafik som passerar landets gräns fortfarande ska föras till en särskild knutpunkt, men att FRA inte längre får direkt tillgång till trafiken.

http://www.idg.se/2.1085/1.185732/ny-fra-domstol-far-makt-over-trafiken

Referensen till LEK och "knutpunkterna" gäller även nationella bolag samt hur ärenden skall hanteras. FRA får ju bara ipadressen genom sina filter. De är idag ingen utredande enhet som hämtar personliga uppgifter från operatör (exempelvis namn på abbonemang, adress, tidigare IPadresser). De vill ju även ha koll på om dessa personer finns i Sverige vilka de då pratar med nationellt annars är det ingen större vinst för detta rikets säkerhet. Kommer då krav på absolut spårbarhet kommer ju även alla trådlösa nät få stänga då du som operatör inte kan garantera abonnemangs innehavare.

Jag ställer mig frågan om kostnaden inte överträffar vinsten om så skall bli fallet.

Låt polis,tull etc vara utredande enheter som kan hämta uppgifter från FRA vid godkännande av domstol och låt FRA göra det de är bra på, samla data och trafikmönster utan inblandning men utan en utredande enhets befogenheter.

Syftet med denna lag är nog egentligen en tillåtelse att övervaka knutpunkter mot andra länder (Mycket av östblockens trafik går genom Svenska knutpunkter) för att samarbeta med 3'e parts utredande enhet internationellt och inte på nationell nivå men som det är benämnt nu för det med sig en massa mer och det ligger ändå ifrån grundidén med förslaget.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top