FRA, inte så dumt ändå?

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
hur den senare versionen ser ut vet jag inte, jag har inte sett något i pressen att den inte strider mot Eu-konv etc
Det är egentligen egalt eftersom förändringarna inte handlade om dess ursprungliga syfte. ANYWAY. Jag förstår att du har en förkärlek till pressen med ditt intensiva copy-paste:ande och what not hela jävla tiden. Det irriterar mig lite faktiskt. Men det finns en möjlighet för Dig att bilda din egen uppfattning i frågan - utan att det i pressen står att du ska byta åsikt. På vilket sätt skulle FRA-lagen strida mot Europakonventionen eller svenska grundlagar, menar du?

Må fan ta dig om du klistrar in ännu ett länkhelvete. :pannkyss
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Men det finns en möjlighet för Dig att bilda din egen uppfattning i frågan - utan att det i pressen står att du ska byta åsikt. På vilket sätt skulle FRA-lagen strida mot Europakonventionen eller svenska grundlagar, menar du?

Det är det jag försöker göra, politikerna tycker jag inte har lyckats presentera varför den behövs, stred den mot svensk grundlag etc. så var det ju papperskorgen direkt, strider den inte mot det så är frågan fortfarande varför den behövs,
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
strider den inte mot det så är frågan fortfarande varför den behövs,
Det korta svaret är att den information som tidigare fanns i etern nu finns i tråden. För att komma åt den krävdes den nya lagen (även om det kanske tummades på reglerna innan).
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Foliehatt är ett sådant där ord liksom nakenfis vilket gör en arg. Likaså att använda omåttlig mängd svordomar eller medvetna felstavningar då gärna i versal. Väldigt kontraproduktivt.

:mad: :huvve :fakta :mattias :burna
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det korta svaret är att den information som tidigare fanns i etern nu finns i tråden. För att komma åt den krävdes den nya lagen (även om det kanske tummades på reglerna innan).

varför behövs den informationen då? SÄPO mfl. säger sig klara sig utan.

edit: i tidigare version så bröt den väl mot svensk lag och EU-konv., anmärkningsvärt att politikerna var beredda att bryta mot dessa.
 
Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Varför kallar alla tidningar honom för svensk förresten? Svensk medborgare, javisst. Men om du ställer en gris i stallet så blir det inte en häst helt plötsligt, det är fortfarande en gris.

Om man anser att svenskar är en egen art, så är man inte rasist. Man är artist! :mattias
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Verkar som SÄPO hade bra koll.

I fallet med den 43-åring som nu dödats i strider med USA i Irak har Säpo åtminstone sedan 1995 hållit ett öga på honom.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=840483

Om dom bevakat honom sedan 1995 utan att hitta bindande bevis så måste ju säpo vara utomordentligt klantiga. Alternativt så är han helt enkelt oskylldig och befann sig på fel ställe vid fel tidpunkt.
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
varför behövs den informationen då? SÄPO mfl. säger sig klara sig utan.

edit: i tidigare version så bröt den väl mot svensk lag och EU-konv., anmärkningsvärt att politikerna var beredda att bryta mot dessa.
Du förstår fortfarande inte att FRA pysslar med andra saker än regelrätt terroristspaning. Förstå det så kommer du att se på saken i ett nytt ljus. SÄPO och FRA har ytterst lite gemensamt verksamhetsmässigt.

Den bröt inte mot svensk lag i den första upplagan heller. Så av den anledningen är det inte särskilt anmärkningsvärt.

För att förtydliga: för att stifta en ny lag krävs det att den inte bryter mot svensk grundlag eller eu-lag. Det är alltså inte möjligt att "bryta" mot dessa lagar när nya skall skapas.
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Du förstår fortfarande inte att FRA pysslar med andra saker än regelrätt terroristspaning. Förstå det så kommer du att se på saken i ett nytt ljus. SÄPO och FRA har ytterst lite gemensamt verksamhetsmässigt.

Den bröt inte mot svensk lag i den första upplagan heller. Så av den anledningen är det inte särskilt anmärkningsvärt.

Jo det förstår jag.

Så du menar att ex. Norell far med osanning?

Carl Bildt uttryckte sig något i stil att lilla Sverige med hjälp av FRA-lagen kunde man vara med lite mer på världsarenan, på bekostnad av vad?
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Jo det förstår jag.

Så du menar att ex. Norell far med osanning?
Uppenbarligen gör du ju inte det.

Nu skummade jag bara förbi några av hans skrifter men även om han refererar till att lagen skulle vara grundlags- och europakonventionsvidrig presenterar han inga sakliga argument för detta. Hur kan det komma sig? :va

För min egen del värderar jag Lagrådets bedömade högre än fjompar som rider på höga hästar i internetartiklar.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK

tack för länken, Lidingö-ligan och Lars tar ju priset, bli dömd för något som inte straffbart måste vara någon form av rekord, domare som inte vill svara på frågan hur han kunde få fängelsestraff för något som inte straffbart....:näsblod

kan ju tro att det är en bananrepublik...., folk som skyller på varandra i mordrättegångar går fria men den här killen får fängelse.:näsblod
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top