Från Viagra till Bolt

Meine damen und herren!
Kurt-Olsson har gjort det igen! Jackpot!

Allt kinaskit som jag beställt har haft lite fel mått / behövt gängas / justeras men nu kom den viktigaste delen i modifieringen, nämligen nya tanken.

SPOT ON!!!! Passar på milimetern OCH allt är rätt!!! Bredden på tanken i kombination med höjden samt stigningen och även hur nedre linjen skär.

Fy faan vad bra det blev!!!

Fan vad bra jag är. För lite beröm ges till oss själva. Idag klappar vi för Kurt-Olsson, semiprofessionell amatör!


Med detta så känns det som Viragon försvann...
Snyggt! En Virago-Davidson.
 
Alltså ärligt.

En M12 Hane vinklad med M12 hona. Det verkar inte finnas på planeten.

Vill ha en 90 graders böj direkt på anslutningen på tanken
 

Bifogat

  • IMG_20231001_133306.jpg
    IMG_20231001_133306.jpg
    2 MB · Visningar: 13
AIS systemet nedmonterat.
Kortfattat vad det handlar om:

Se till att all bensin förbränns innan det åker ut i naturen. Därför sitter det ett system som skickar in extraluft i grenröret när AIS systemet anser att det behövs.

Jag och många Virago-ägare anser att AIS inte behövs alls. Detta kan justeras med nålarna.

Man får bort så mycket fult skit från hojen med. Den blir fan slim alltså, naaaajs!!!
 

Bifogat

  • IMG_20231003_110347.jpg
    IMG_20231003_110347.jpg
    3.5 MB · Visningar: 21
Dessa rör skall pluggas igen efter borttagning. Kan tyvärr inte ta cred då jag kopierat men fan vad snyggt det blev med 12mm VVS på Viragon.
 

Bifogat

  • IMG_20231003_110329.jpg
    IMG_20231003_110329.jpg
    2 MB · Visningar: 30
Åh fy fan... Ångest!
Råkade tappa hammarn emot gaffeln och det blev ett litet märke... Ingen fara för packningen men förfan. JAG kommer ju störa ihjäl mig på detta!!!

Hur gör man för att fixa? Nagellack? Lim? Hjälp!
 

Bifogat

  • IMG_20231003_144741.jpg
    IMG_20231003_144741.jpg
    2.5 MB · Visningar: 31
Åh fy fan... Ångest!
Råkade tappa hammarn emot gaffeln och det blev ett litet märke... Ingen fara för packningen men förfan. JAG kommer ju störa ihjäl mig på detta!!!

Hur gör man för att fixa? Nagellack? Lim? Hjälp!
Solglasögon eller svagare belysning kan hjälp mot att se skadan.
Annars så är det väl bara att investera i ett nytt rör och montera. Temporär fix, våtslipa lite med fint papper och sen autosola satan så att det blänker och du riskar inte rostblomma.

Men annars så är det väl typ "wtf", bara en blysläde med chopperambition! :7peta
 
Blev ditt andra alternativ. Flyttade hojen så inte led lampan i taket lyser mot den sidan. Jag får lär mig att leva med detta... Hoho
 
Dagens tips:

Ska man provstarta hojen så ta bort dasspappret från insuget och montera tillbaka luftbukren INNAN du startar hojen.

Fy fan vilket tur jag hade att jag fick ur allt papper i ett stycke. Fick kolla i förhudsgasarna så inget papper hade blåst in där.

Får bli att rengöra i vinter med.
 
Progress.

Idag kom den vinklade anslutningsnippeln till tanken.

Den är lite mindre än orginalgängan och jag fick använda duktigt med tejp. Nu är den tät men någon som har erfarenhet kring tätningstejp? Den bygger upp en "sockel" som tätar mot tanken så det läcker inte en droppe. Den enda som jag är skeptisk till är om det håller över tid.

Dock så kommer det ju bli några droppar om det läcker så man får ju ha koll i början.

Kanske finns det bättre tätningsgrejor?
 

Bifogat

  • IMG_20231021_195447.jpg
    IMG_20231021_195447.jpg
    1.7 MB · Visningar: 21
  • IMG_20231021_195422.jpg
    IMG_20231021_195422.jpg
    2 MB · Visningar: 21
Update!

Blev en testrunda igår. Hojen går fan så mycket bättre utan AIS samt att jag även dundrade i 98:ans dunderhonung.

Noterade att jag kört hela sommarn med 0.5 bar i bakdäcket. Alla år s mc körning och jag noterade inte detta. Jaja nu är det kvaliteluft i bakdäcket och hojen rullar fan så mycket bättre. Hahaha
 
Update!

Blev en testrunda igår. Hojen går fan så mycket bättre utan AIS samt att jag även dundrade i 98:ans dunderhonung.

Noterade att jag kört hela sommarn med 0.5 bar i bakdäcket. Alla år s mc körning och jag noterade inte detta. Jaja nu är det kvaliteluft i bakdäcket och hojen rullar fan så mycket bättre. Hahaha
Luft i däcken är billigaste trimmet.
Otroligt klåpigt att missa den detaljen!
/Vi som gillar 98 oktan.
 
Update!

Nu råkar det vara så att jag alias Kurt-Olsson är född elektriker i mitt andra liv.
Så självklart tar man fram sitt ultimata Fluke Vapen och bypassar Yammas gamla switchrelä mot ett nyare för led samt optimerar bort reglagen och ersätter med egna switchar. Kunde också ta bort 6 onödiga kablar i processen.

Hittade en perfekt plats för nya relät också.

De billiga små ledsen lyser faktiskt riktigt bra när man använder ett nytt relä. Med ett gammalt blir motståndet för högt och de syns knappt. Så låt er inte luras av detta.

Det som återstår är kabeldragning ala tysk precision som får bmw orginalkanelhärva att se ut som något som är redo att slängas på tippen...
 

Bifogat

  • IMG_20231026_110215.jpg
    IMG_20231026_110215.jpg
    2.6 MB · Visningar: 22
  • IMG_20231026_104940.jpg
    IMG_20231026_104940.jpg
    3.3 MB · Visningar: 25
  • IMG_20231026_104934.jpg
    IMG_20231026_104934.jpg
    2.6 MB · Visningar: 24
  • IMG_20231026_101226.jpg
    IMG_20231026_101226.jpg
    2.1 MB · Visningar: 21
Följande scenario inträffar ikväll.

1: Nya framlampan anländer
2: Jag provar lampan och märker att den går emot luftbalanseringsröret till gafflar a.
3: bestämmer mig för att lossa röret och vinkla upp en aning vilket resulterar i följande:

A: Böjer röret så det inte passar längre
B: Tappar ena luftmuttern nånstans på hojen och hittar den inte igen.


Jag tycker jag har otur nu faktiskt...


Min plan för att lösa dett är att plugga den ena sidan som redan har en ventil och sedan sätta en ventil på andra.

Det blir ju nackdel att man måste kolla gaffel för gaffel och matcha trycket men jag slipper röret helt.

Går inte detta är jag rökt. Det går inte att installera röret på ett vettigt sätt utan att det läcker. Kanske måste man ta bort gafflarna för att göra det?

En fråga till:
Spelar rotationen på själva klämmorna någon roll? Isåfall hur sjutton vet man att det matchar?

Fy fan säger jag bara. Så jävla dumt att röra den skiten. Så KORKAT!!!
 

Bifogat

  • IMG_20231104_172809.jpg
    IMG_20231104_172809.jpg
    1.8 MB · Visningar: 15
  • IMG_20231104_172803.jpg
    IMG_20231104_172803.jpg
    2.2 MB · Visningar: 15
  • IMG_20231104_172745.jpg
    IMG_20231104_172745.jpg
    1.9 MB · Visningar: 14
Det där är väl vanligt bromsrör och nipplar? Ser iallafall så ut så då är det nog inte så jävligt ändå.
Borde väl gå att ha det ”rakt ut” för där rör sig inte gaffeln
 

Bifogat

  • IMG_3954.png
    IMG_3954.png
    1.5 MB · Visningar: 11
Detta är alltså inte ett skämt...

Jag lokaliserade muttern... den hade ramlat ner på toppen. När jag skulle fiska upp den ramlade den ner i detta hål...

Jag får alltså skruva ner hela motorn nu...
Bort från ramen...
Lossa toppen...

Här åkte den ner:
 

Bifogat

  • IMG_20231104_192848.jpg
    IMG_20231104_192848.jpg
    2.7 MB · Visningar: 23
  • IMG_20231104_192844.jpg
    IMG_20231104_192844.jpg
    2.1 MB · Visningar: 21
Följande scenario inträffar ikväll.

1: Nya framlampan anländer
2: Jag provar lampan och märker att den går emot luftbalanseringsröret till gafflar a.
3: bestämmer mig för att lossa röret och vinkla upp en aning vilket resulterar i följande:

A: Böjer röret så det inte passar längre
B: Tappar ena luftmuttern nånstans på hojen och hittar den inte igen.


Jag tycker jag har otur nu faktiskt...


Min plan för att lösa dett är att plugga den ena sidan som redan har en ventil och sedan sätta en ventil på andra.

Det blir ju nackdel att man måste kolla gaffel för gaffel och matcha trycket men jag slipper röret helt.

Går inte detta är jag rökt. Det går inte att installera röret på ett vettigt sätt utan att det läcker. Kanske måste man ta bort gafflarna för att göra det?

En fråga till:
Spelar rotationen på själva klämmorna någon roll? Isåfall hur sjutton vet man att det matchar?

Fy fan säger jag bara. Så jävla dumt att röra den skiten. Så KORKAT!!!
Skulle säga att det är ingen nackdel med separata nipplar. Då har du iaf oftast luft i ett ben och det är inte så kvistigt om du inte har exakt lika tryck.

Är den tappade muttern i stål?

 
Skulle säga att det är ingen nackdel med separata nipplar. Då har du iaf oftast luft i ett ben och det är inte så kvistigt om du inte har exakt lika tryck.
Tack gode gud för detta svar. Helt omöjligt att installera röret och få det tätt. Iaf om man är amatör som mig samt har tappat muttern i motorn! Haha

Såg att det var ett hål i kylflänsarna muttern hade åkt ner i. Jag kommer ev kunna fiska upp den med en magnet men det är inget som skadar motorn iaf.
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top