Från Viagra till Bolt

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det var för lockande för att motstå. Såldes 2 mil ifrån min boplats i mint-condition för priset av en begagnad laptop.

Innan jag fick hem hojen så hade jag alla möjliga planer men efter att ha rensat hojen från lite väskor och hållare bak samt ryggstöd så inser jag att jag inte behöver göra så mycket då jag tycker den ser riktigt bra ut redan nu.

Det som kommer att göras är följande:

1: Nytt styre. Gillar inte styrets utseende och tycker det är lite för mycket vinklat inåt. Har beställt ett smakfullt apstyre som höjer gasrullen runt 5-6 cm.
Exakt alla kablar kommer bli för korta så det blir nya gasvajrat, bromsslangar etc. Störigt men samtidigt skönt att byta ut. Tror de jag har är orginal.

2: Rensa upp raketerna fram och gammal instrumentering. Det mesta ska bort / gömmas så det blir helt cleant där fram.

3: Sänka den bak. Har lagt ner stelben-konvertering och vill heller INTE göra en bobber med en kapad ram. Jag vill ha en snygg fender bak och sänka den med ett par lägre stötdämpare.

4: Sissybar tunnar och högre. Antingen hitta något som kan passa eller bygga själv. En väska kommer att installeras permanent och bli en del av looken.

5: Ny clean batterilåda. Lite snyggare lackad istället för plast.

6: Se om man kan ta bort secondary fuel tank och bypassa direkt till main tank . Beror på om pumpen klara det.

7: Nytt framdäck

8: Se om man kan få mer stoppkraft fram, totalt värdelösa trots dubbla skivor.

9: Nåt snyggare än burkarna som täcker luftfilter. Blir ev nåt vanligt utanpåfilter.

10: Få bort lukten!!! Alla mina gamla hojar luktar lite gammal olja/smuts/bensin. Måste gå att få luktfri. Stinker i garaget annars.

11: Nya bromsljus och blinkers. De gamla är för dåliga. De nyare drar mindre ström och framförallt så syns de bättre i trafiken!
 

Bifogat

  • CF2D1DC4-2B95-4C94-83AC-ADA556A107EC.jpeg
    CF2D1DC4-2B95-4C94-83AC-ADA556A107EC.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 146
Last edited:
Inser ju med Sporthoj-språkbruk så betyder Viagra - Yamaha Virago. men ska den bli en Bolt? Bolt är ju en elsparkcykel som man kan hyra här i Sthlm?
Vi får väl se, vad det blir, det är ju numera så få byggtrådar här på SH så denna välkomnas!!.
Är det den stora eller lilla Viragon?
 
Inser ju med Sporthoj-språkbruk så betyder Viagra - Yamaha Virago. men ska den bli en Bolt? Bolt är ju en elsparkcykel som man kan hyra här i Sthlm?
Vi får väl se, vad det blir, det är ju numera så få byggtrådar här på SH så denna välkomnas!!.
Är det den stora eller lilla Viragon?
Precis. Jag skojar lite men det är en Virago 1100. Med Bolten menar jag Yamaha Bolt och att jag eftersöker det stuket lite, är en mycket snygg hoj.

Skäms nästan att säga det här på sporhoj men detta var kul. Ordentligt vrid i grejorna. Skön som attan att köra men urusla bromsar samt förjävlig att svänga med i skarpa korsningar/rondeller men kanske jag som inte är van riktigt. :)

Har stått och glott på hojen och testat lite med väskor och hittat lösning på sadel etc som gör det väldigt enkelt. Det blir en högre sissybar som har en permanent väska installerad där bak. En hög bromslampa ska installeras. Väskan gör att man inte ser den bakre delen av sadeln och stuket blir rätt enligt mig.

Sen när allt är installerat så vill jag ha en ny renare bakskärm och ny modernare bromslampa nere och nya blinkers.

Men det får bli efter jag sänkt den. Sen vill jag nog lacka om den, nuvarande lack och färg är bara förjävla ful. Här finns chans att göra den lite mer personlig. :)
 
Blir det en av alla dussinhojjarna som återfinns på Blocket som är till salu som "halv-färdiga projekt med endast återstående förgasarjustering att slutföra"....?
:jäs
Haha inte en chans. Jag tillhör de få som gör färdigt saker och ting. Denna hoj skall dock aldrig säljas. Jag gör inte om samma misstag som när jag sålde min XS400. Livet är för kort för att inte ha en Japanare att bränna runt med.

Men håller med, många som monterar ned, kapar ramen och som sedan inte orkar mer och sedan säljer.

En bobber som har kapad ram med postorder beställningar är brutalt fula enligt mig.

Det är därför denna tråd är under styling. Min ska bara få lite finare finish, den är redan fin som den är. :)
 
Här har du en mall att gå efter då :hej

View attachment 488694

Det som inte syns är att "ljuddämparen" är i princip tom, moddad luftburk med omdraget insug och mappad motor.
Är det din? Blir fan inte bättre än sådär tycker jag. Så otroligt smakfullt samtidigt som det sticker ut men inte är överdrivet.

Sjukt snygg.
 
Jag är 99% säker på svaret men frågar ändå.
Som så många andra customägare så vill jag sänka min hoj bak genom att montera kortare dämpare.

Ska ta bort mina dämpare och leka lite för att se hur mycket kortare dämpare jag ska ha. Tror på 30-40mm.

När man har kedja så måste man ju anpassa slacket på kedjan för nya låg och max dämpning men jag som har kardan borde väl inte behöva bry mig?

Är det något jag missar om jag sätter på kortare dämpare bak?

Har kikat på dessa (typ 11), står max 140kg men antar att det är med passagerare. Jag väger ju 80kg och max 20kg packning så borde ju vara lugnt.

Jag har även kollat att svingen får plats i nya utrymmet med fritt spel från övriga ramen etc med marginal.


 
Jag är 99% säker på svaret men frågar ändå.
Som så många andra customägare så vill jag sänka min hoj bak genom att montera kortare dämpare.

Ska ta bort mina dämpare och leka lite för att se hur mycket kortare dämpare jag ska ha. Tror på 30-40mm.

När man har kedja så måste man ju anpassa slacket på kedjan för nya låg och max dämpning men jag som har kardan borde väl inte behöva bry mig?

Är det något jag missar om jag sätter på kortare dämpare bak?

Har kikat på dessa (typ 11), står max 140kg men antar att det är med passagerare. Jag väger ju 80kg och max 20kg packning så borde ju vara lugnt.

Jag har även kollat att svingen får plats i nya utrymmet med fritt spel från övriga ramen etc med marginal.


Om du anpassar din kropp till customåkarestandard så blir den autosänkt! ;)
 
Jag har själv ställt mig frågan om det går att göra en Virago snygg, tack för att du utreder den åt oss andra! ?
 
Det var ju en kille här på SH som gjorde ett mycket prydligt bygge på en 535cc Virago för några år sedan. Nån som kan hitta den tråden`?
 
Behåll styret eller den typen
superbrett. Inge rakt styre eller högt.
Hoppas!
Styret gillar jag inte, dels för att det är för aggresivt böjt samt för lågt för mig. Så mitt nya med rakare linjer samt en liten höjning kommer bli bra. Time will tell. :)
 
Det var ju en kille här på SH som gjorde ett mycket prydligt bygge på en 535cc Virago för några år sedan. Nån som kan hitta den tråden`?
var det den ljusblåa med samt med de egengjorda sätena och den höga sissyn? Den blev för jävla bra. Enkel, ren och prydlig. Väldigt mycket chopper men riktigt bra!
 
Det var ju en kille här på SH som gjorde ett mycket prydligt bygge på en 535cc Virago för några år sedan. Nån som kan hitta den tråden`?
Min favorit av virago är ändå den där husaberg-viragon som nån är på forumet byggde.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top