Från rad-4 till V-twin...suck

hållundan skrev:
2099416 Mille är i och för sig den trevligaste twinnen jag kört, kändes oerhört smidig. Kan tänka mig att SP1 är som ett hangarfartyg i jämförelse.
Och med det fartyget tog man hem superbike VM :yoparty
 
hjälp mig vid köp:...... suzuki Sv650 eller eller fzs-fazer
SV650 Twin...ingen ketchupeffekt, men rått o gött ljud, går gött
fazer, go ketchupeffekt, mer hp, lite mesigare ljud, inte lika snygg i mitt tycke..

Vad ska jag köpa, fruktansvärt svårt att bestämma mig
 
Ankan_84 skrev:
2099444 hjälp mig vid köp:...... suzuki Sv650 eller eller fzs-fazer
SV650 Twin...ingen ketchupeffekt, men rått o gött ljud, går gött
fazer, go ketchupeffekt, mer hp, lite mesigare ljud, inte lika snygg i mitt tycke..

Vad ska jag köpa, fruktansvärt svårt att bestämma mig

För att göra det ännu svårare för dig: Varför inte en Hornet?

//Eric
 
Ankan_84 skrev:
2099444 hjälp mig vid köp:...... suzuki Sv650 eller eller fzs-fazer
SV650 Twin...ingen ketchupeffekt, men rått o gött ljud, går gött
fazer, go ketchupeffekt, mer hp, lite mesigare ljud, inte lika snygg i mitt tycke..

Vad ska jag köpa, fruktansvärt svårt att bestämma mig
Ketchupeffekt? Är det något att sukta efter :va Tycker det är betydligt trevligare att ha ett jämt o fint register med brutalt drag ända från botten upp till toppen. Mer lätthanterligt plus att den övervägande delen av åkningen (åtminstone min) så befinner du dig ju inte på autobahn eller motorvägar där du kan stå på rakt fram, utan på mindre slingrigare vägar. Där precis som många har sagt kommer twinnen i sitt rätta element med sitt fina register.

Sen hur man överhuvudtaget kan jämföra japsylandet mot en brutalt stånkande/smattrande/morrande twin kan jag inte förstå.. Men det kanske bara är jag.
 
Dark_Messenger skrev:
2099591
Sen hur man överhuvudtaget kan jämföra japsylandet mot en brutalt stånkande/smattrande/morrande twin kan jag inte förstå.. Men det kanske bara är jag.
Det är bara du. Twin-ljudet passar en glidare, precis som ylandet från en radfyra passar en sporthoj.
 
Ankan_84 skrev:
2099444 hjälp mig vid köp:...... suzuki Sv650 eller eller fzs-fazer
SV650 Twin...ingen ketchupeffekt, men rått o gött ljud, går gött
fazer, go ketchupeffekt, mer hp, lite mesigare ljud, inte lika snygg i mitt tycke..

Vad ska jag köpa, fruktansvärt svårt att bestämma mig

Och för att göra det ÄNNU svårare :7peta , har du provat Ducati 900/750 ssie?

Fred00 skrev:
2099685 Det är bara du. Twin-ljudet passar en glidare, precis som ylandet från en radfyra passar en sporthoj.
Håller inte med
 
Dark_Messenger skrev:
2099591 Sen hur man överhuvudtaget kan jämföra japsylandet mot en brutalt stånkande/smattrande/morrande twin kan jag inte förstå.. Men det kanske bara är jag.

Håller med dig. Fattar inte den här tråden faktiskt, killen funderar på att byta sin rad-4 mot en v-twin men han är rädd att han ska sakna ljudet från sin rad-4 :va
 
Last edited:
Men herregud..............man byter väl inte en gång i livet bara :va . Prova lite av varje...erfarenhet kostar. Mycket fränare att "veta" än att tillhöra den massa som "tror" sig veta allt.

J
 
Ställer mig lite frågande själv :va Sen när är "hysteriskt ylande" = gött ljud :näsblod

Är kanske som någon antydde : V4:a = pojke, V2:a = man, vad gäller ljudsmak...inget illa menat med det :tungan

P.S. Det finns ju V2 ljud ( glidare ) och sen finns det V2 ljud ( Sport ), inte riktigt samma sak.
 
Last edited:
Vad ska man säga? Har en sportster med raka rör, ohhhh vilket gött ljud! Men det är ju ingen sporthoj förstås, men en v-twin iallfall. Max varv vid 6000, och då ser jag varken framåt eller bakåt pga vibrationerna med kul höhö..

Mvh Pepe :yoparty
 
Det kan nog stämma det där med åldern, när jag var 16 så var alkoläsk med grön,blå, röd färg det häftigaste och godaste man kunde dricka, nu är det bara blaskigt och sött.

Men gott rödvin eller en fin rökig whiskey väcker alla mina sinnen.

Så ljudet från en ducce, alfa sexa, ferrari v8 det är symfoni, ståfräs :banana
 
Polka skrev:
2099860 Håller med dig. Fattar inte den här tråden faktiskt, killen funderar på att byta sin rad-4 mot en v-twin men han är rädd att han ska sakna ljudet från sin rad-4 :va

Jag antar att smaken är som baken. Jag har alltid vart svag för ljudet en radfyra ger ifrån sig på höga varv. Aldrig kännt detsamma med en twin, gillar såklart det ljudet också men på ett annat sätt. Kan väl säga att det går en mysig rusning genom kroppen av twinljudet men adrenalinrushen får jag från radfyran.

Finns en del här på forumet som tänker på samma sätt som mig och även gjort just det bytet jag funderar på att göra och ville bara ha lite info om hur dessa personer i fråga klarat sig utan adrenalinrushen från radfyran :).

Ska som sagt ta mig i kragen och provköra lite hojar inom kort för att få mig en bättre personlig bild av det hela. Men dom svaren som jag tagit åt mig av hittills gör att jag antagligen kommer byta upp mig till en gixxer 1000 -03 eller nyare :banana.


EDIT: Om det är nån som är sugen på min kolfiber raket så kan ni ju skicka ett PM :tummenupp
 
Samma tråd som jag var påväg att starta för en månad sedan ungefär.
Har bara kört radfyra, endast testat en ducce 999 som kompisen har, så, min twinkörande historia är som sagt ganska kort...

Men jag bestämde mig för hojbyte sålde 929'an, och köpte en Mille Factory -04, acropovic slipon ( stavning nej tack... ) Utan att ens provkört, må det bära eller brista med andra ord...
Kan lugnt påstå att jag är ruskigt nöjd med ljudet. Alltid kul att kunna starta bil larm på 25 meter, men ljuva livet när varvnålen luktar på varvstoppet runt 11000 rpm.
Den sången inger lite respekt i många små ylande symaskiner.
Men smaken är som baken, jag är iallafall fast i twinträsket för ett tag framöver.

Mvh Ted
 
Jag kör bara radfyra för att jag inte har råd med en fet twin nu. Jag ska ha en sp-1 någon gång, den hojen e bara såå feeet!!
 
Maax skrev:
2100357 P.S. Det finns ju V2 ljud ( glidare ) och sen finns det V2 ljud ( Sport ), inte riktigt samma sak.
Glidare är långslagiga och sportmaskiner är kortslagiga. Dessutom har sportmaskinerna också för det mesta lite mindre slagvolym än en glidare.
 
Jahopp, ser att det har skett ett litet trådlyft. Blev ju sagt en ZX10 som rullat 1400 mil sen i maj. Går däremot i tankar på att byta till en KTM 950 motard till våren, några erfarenheter att dela med dig av?

Ville provköra igår men butiken hade inte någon inne så det fick bli en 950 adventure istället (samma motor men chassit skiljer sig ju markant). Bra tryck i motorn och i ett annat chassi så lär det absolut vara en kul hoj, billig försäkring gör ju inte saken sämre :).
 
Har enbart haft rad 4:or förutom en liten pararelltwin(enstånka och 2 taktare räknar jag inte in..), MEN har provat flera olika Italienska stortwinnar o modeller av 2 märken..De jag har märkt när man kör stor twin är hur mjukt o fint och lugnt det känns att gå, men att det går fortare än vad man tror, man lurar sig lite då man när man är van vid rad4 att dra längre än vad man behövs(allt för lätt att hitta varvstoppet..)men kraften finns vid lägre varvtal.

Och trots att jag kört alla fjolårets "värsta" rad4:or så måste jag säga att det hårigaste och brutalaste körupplevelsen jag upplevt är när jag kört är en viss Ducati:)

Mest bara en slump att man inte ägt en stortwin ännu, och är bara en tidsfråga innan man kör en sådan någon/några säsonger med tror jag:)
Och som en del skrivit, när man blivit van vid en sådan så saknar man säkert inte "skrik"fyran.
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top