Från rad-4 till V-twin...suck

Jag tycker inte att man kan jämföra en v-twin och en radfyra. Helt olika karraktär å motorn, ljudet ja allt. Hade både och och är nu inne på att skaffa mig en av varje för att tillfrädsställa mina behov. Kanske inte bästa svaret men jag tycker det.
 
Ja du herr Pinky... sen blev det en gammal-gixx igen. Men hur kom du in på KTM 950 :) ?

Essgrens (läs: Andreas) trådlyft...

Vet inte varför jag vart inne på 950, troligtvis var jag sugen på motard men tyckte dom mindre var för trötta. Det stora åbäket visade sig ej heller det falla mig i smaken.

Bara att inse, det är och kommer alltid att vara radfyra för min del. :Bugar
 
Håller med dig!

Jag tycker inte att man kan jämföra en v-twin och en radfyra. Helt olika karraktär å motorn, ljudet ja allt. Hade både och och är nu inne på att skaffa mig en av varje för att tillfrädsställa mina behov. Kanske inte bästa svaret men jag tycker det.

Alla hojar har ju fördelar, om man bara plockar fram dessa har man ju kul på alla typer. Twin och radfyra till vardags. I garaget bör ochså finnas lite tvåtakt, luft och vattenkylt. En luftkyld 3 pip Kawa 750, en söndagtur till favoritcaffet vid ettiden en söndag......... kul:)!

Varför är man nervig när man ska köpa hoj? Hoppas kunna fixa mig v-twin till helgen. Påskpresent. Stort ägg:rock! Toyman
 
Essgrens (läs: Andreas) trådlyft...

Vet inte varför jag vart inne på 950, troligtvis var jag sugen på motard men tyckte dom mindre var för trötta. Det stora åbäket visade sig ej heller det falla mig i smaken.

Bara att inse, det är och kommer alltid att vara radfyra för min del. :Bugar

Trots att du blir frånåkt av 2 LC4:or på slangen ;)
 
Har skaffat mig en Aprilia RSV 1000 Mille och bytt från R6:a som jag haft innan. Min första Twin och på torsdag sak jag hämta den:) . Ljudet på tomgång är otroligt läckert så det ska bli spännande och höra hur den fungerar på bana/gata i sommar. Har inte ens provkört Millen så jag är grymt nervös. Tänk om jag bara hatar karatären i en Twin.
 
Är väl högst personligt vad man föredrar. För egen del har jag provat bägge, allt från zx7r till Fireblade -08, men är def fast i Twinträsket, har en SP1 och en RSV-R, och för min del känns en radfyra avlägsen! :yoparty
 
Trots att du blir frånåkt av 2 LC4:or på slangen ;)

Jo, inte lätt alltid.

Lustigt nog skulle man kunna göra en jämförelse här och tycka att man i sin Land Rover Defender kör ifrån en Porsche vid ett rödljus om föraren i Porschen är omedeveten om att det är ett race på gång...suck.

Byt olja eller gör något annat vettigt med din trötta moppe istället.
 
Jo, inte lätt alltid.

Lustigt nog skulle man kunna göra en jämförelse här och tycka att man i sin Land Rover Defender kör ifrån en Porsche vid ett rödljus om föraren i Porschen är omedeveten om att det är ett race på gång...suck.

Byt olja eller gör något annat vettigt med din trötta moppe istället.

Kul att du fortfarande blir så upprörd trots att det har gått 2år.
Enbart därför jag retas!

:krama
 
KTM RC8 med öppen Akra-burk. DET är porr!

Dessutom så kör du en twin lite annorlunda, du har effekten tillgänglig på ett annat sätt utan att BEHÖVA 10000 på nålen.

Sportiga twinnar (framförallts LC8 (KTM alltså)) har ofta ett rätt metalliskt ljud också vilket är kärlek i mina öron, betydligt råare än symaskinsurret från fyrorna.

Mina 0,50
 
Ljudet i rad4 är ju nästan pinsamt om man jämför med en ordentlig twin.. detta tycker jag trots att jag äger 2 st "4:or" själv..

Är avis varje gång jag är ute och åker med en polare som har en ktm 950 sm..
Den skakar rutor på tomgång och ligger man bakom t ex vid rödljus så pulserar hela skinnstället av tryckvågorna...
 
För att vara lite snusförnuftig - det handlar inte om radfyra kontra twin, det handlar om DIG! :)

Det handlar om olika körsätt, vad man gillar för slags motortemperament, hur man väljer att vrida på rullen och när, på vilket sätt man vill impa vid korvkiosken... allt möjligt. Enda sättet att ta reda på saken är att prova att köra en säsong med twin, så kan du avgöra sedan.

Tyckte för övrigt kommentaren om lekutrymmet var rätt bra... det känns som om man behöver mer svängrum för att en stor fyra ska komma till sin rätt.
 
Ljudet i rad4 är ju nästan pinsamt om man jämför med en ordentlig twin.. detta tycker jag trots att jag äger 2 st "4:or" själv..

Är avis varje gång jag är ute och åker med en polare som har en ktm 950 sm..
Den skakar rutor på tomgång och ligger man bakom t ex vid rödljus så pulserar hela skinnstället av tryckvågorna...

En porsche låter pinsamt jämfört med en stridsvagnsmotor också.

Jag hade en SP1, visst den lät fint på tomgång med öppna pipor, men det var nog allt. Den var ful tung och hade dåligt drag. Ungefär som en fet tjej.

För att vara lite snusförnuftig - det handlar inte om radfyra kontra twin, det handlar om DIG! :)

Det handlar om olika körsätt, vad man gillar för slags motortemperament, hur man väljer att vrida på rullen och när, på vilket sätt man vill impa vid korvkiosken... allt möjligt. Enda sättet att ta reda på saken är att prova att köra en säsong med twin, så kan du avgöra sedan.

Tyckte för övrigt kommentaren om lekutrymmet var rätt bra... det känns som om man behöver mer svängrum för att en stor fyra ska komma till sin rätt.

Tycker inte en rad4 kräver mer utrymme, mer att man kanske får lära sig ligga på rätt växel på rad4 för att utnyttja motorn
 
Last edited:
Jag kör både och...

Slutsats:
Rad-4a, go att köra.... V-twin... sätter spår i själen :D

PUnKt! :yoparty

...Jag hade en SP1, visst den lät fint på tomgång med öppna pipor, men det var nog allt. Den var ful tung och hade dåligt drag. Ungefär som en fet tjej....

Vad är det du säger :confused:
Vet du inte hur man hanterar (får fart på) en :tuttar ? :rolleyes:

Min e inte alls bångstyrig :)
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top