Frågor om powercommander

  • Thread starter Thread starter qtj
  • Start date Start date

qtj

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Norbotten
Hoj
kawa zx12r
Tja!

Var kan man köpa billigaste powercommandern till min kawa zx12r hoj? måste man mappa?? Hur gör man om man inte mappar? Om man måste mappa var går det att göra i norrbotten och vad koster det ungefär? Hur mycke måste man riva för att montera i en PC3? Kan man köra till mappningen med pc igång eller finns det risk att man dödar spisen i hojen?

MVH Tommy
 
Powercommander köpes billigast i USA eller beggade på blocket/SH anonssida. Att lägga pengar på en PC utan att mappa den i bänk är bortkastade pengar. Där finns färdiga mappar att ladda hem från bla powercommanders hemsida men dessa äre knappt bättre än orginalmappen. Du måste troligen inte riva mer än så att du kommer åt kablaget vid sprutdatorn var den sitter än individuellt. När man laddar upp en ny mapp i PC så bör motorn vara avstängd (finns dock en del motorer där PCn bara reagerar om tändningen är på)
 
Jag köpte min via ebay från usa till ett bra pris, passa dig för momsen dock.
Tror att min skickades som en electrical device och momsen på denna vart betyligt mycket högre än på vanliga mc-delar. Men eftersom värdet vart kraftigt ned skrivet så blev det inte så blodigt ändå.

Det är inga problem att montera den, lite meck blir det eftersom du måste koppla in den på ett par kontakter under tanken. Men då kan du passa på att slänga i ett KN-filter samtidigt.

Håller med Boris, har du slängt ut pengarna på en pc så är det lika bra att mappa den ock.

Lycka till.
 
Ett tipps är att vänta tills nästa generation powercomander kommer ut, i vår tror jag, om dom nu inte redan är ute. Dom ska fixa mappning själv på något vis. Hör dig för med återförsäljare så kanske dom vet mer.
 
nilzz skrev:
Ett tipps är att vänta tills nästa generation powercomander kommer ut, i vår tror jag, om dom nu inte redan är ute. Dom ska fixa mappning själv på något vis. Hör dig för med återförsäljare så kanske dom vet mer.

Och hur mer exakt skulle detta ske om man inte har tillgång till en bredbandslambda?

Visst finns det adaptiva sprut som med hjälp av bredbandslambda finner en optimal mapp men jag tror knappast detta kommer till PC då det är något medelsporthojsåkaren knappast kommer kunna hantera.....
 
Att handla en PC utomlands är en bra idé ända tills man behöver åberopa garantin, då är MotoSpeed, som är den svenska generalagenten, iskall och ber dig lämna den hos säljaren...

De är sällan den är defekt eller det blir fel på en men när/om det händer är det nog skönt att kunna få hjälp av garatin.
Sen är det nog så oxå att den firma som enbart får bänka och mappa maskinen vill ha ett annat pris för det jämfört med om dom sålt apparaten också.
 
Boris JR skrev:
Och hur mer exakt skulle detta ske om man inte har tillgång till en bredbandslambda?

Visst finns det adaptiva sprut som med hjälp av bredbandslambda finner en optimal mapp men jag tror knappast detta kommer till PC då det är något medelsporthojsåkaren knappast kommer kunna hantera.....

Som jag skrev:

Hör dig för med återförsäljare så kanske dom vet mer....
 
Var kan man köpa billigaste powercommandern till min kawa zx12r hoj?
SVAR: Kolla på nätet.. finns ett antal internetleverantörer som säljer Powercommanders

måste man mappa??
SVAR: Jo, annars har du köpt den i onödan

Hur gör man om man inte mappar?
SVAR: Jaa.. man kan ju ladda upp en befintlig mapp.. finns att hämta på powercommanders hemsida http://www.powercommander.com
Men det blir inte lika bra som en "custom"mapp för just din hoj.

Om man måste mappa var går det att göra i norrbotten och vad koster det ungefär?
SVAR: Ingen aning om var, men kostnaden varierar. mellan 10-20 bänkningar tar det nog iallafall.. som jag förstått det.

Hur mycke måste man riva för att montera i en PC3?
SVAR: Varierar. de är dock ganska enkla att montera på de flesta hojar. tog 5min. på min.

Kan man köra till mappningen med pc igång eller finns det risk att man dödar spisen i hojen?
SVAR: Alla PC kommer med en "grundmapp" som egentligen inte ändrar något. du kan köra med den tills du mappat.

En PC har du för att optimera luft/bränsle vid alla varvtal och olika gaspådrag. du optimerar alltså bränsletillförseln för att motorn alltid skall få "rätt" blandning. Detta påverkar främst körbarheten i vid mellangas.. Toppeffekten påverkas inte sådär jättemycket.

Så. Hoppas det hjälper litegrann
 
amullo skrev:
Var kan man köpa billigaste powercommandern till min kawa zx12r hoj?
SVAR: Kolla på nätet.. finns ett antal internetleverantörer som säljer Powercommanders

måste man mappa??
SVAR: Jo, annars har du köpt den i onödan

Hur gör man om man inte mappar?
SVAR: Jaa.. man kan ju ladda upp en befintlig mapp.. finns att hämta på powercommanders hemsida http://www.powercommander.com
Men det blir inte lika bra som en "custom"mapp för just din hoj.

Om man måste mappa var går det att göra i norrbotten och vad koster det ungefär?
SVAR: Ingen aning om var, men kostnaden varierar. mellan 10-20 bänkningar tar det nog iallafall.. som jag förstått det.

Hur mycke måste man riva för att montera i en PC3?
SVAR: Varierar. de är dock ganska enkla att montera på de flesta hojar. tog 5min. på min.

Kan man köra till mappningen med pc igång eller finns det risk att man dödar spisen i hojen?
SVAR: Alla PC kommer med en "grundmapp" som egentligen inte ändrar något. du kan köra med den tills du mappat.

En PC har du för att optimera luft/bränsle vid alla varvtal och olika gaspådrag. du optimerar alltså bränsletillförseln för att motorn alltid skall få "rätt" blandning. Detta påverkar främst körbarheten i vid mellangas.. Toppeffekten påverkas inte sådär jättemycket.

Så. Hoppas det hjälper litegrann

Hjälpte mkt faktiskt!

Tack o bock!


Vad menas egentligen med detta, saxat från pc sida:

Power Commander III USB with Wide Band Sensor Technology
The Power Commander III with Wide Band Sensor technology was introduced in 2005 to deal with the closed loop area of the BMW motorcycles. This module includes a Bosch 5 wire wide band sensor that replaces the stock narrow band sensor. With the wide band sensor in place the Power Commander is able to monitor the air/fuel ratio and constantly adjust the fuel curve to the target ratio which can be set in the software.


Mappar den själv?

Ps/Jag är helt kass på detta :3freak
 
nilzz skrev:
Hjälpte mkt faktiskt!

Tack o bock!


Vad menas egentligen med detta, saxat från pc sida:

Power Commander III USB with Wide Band Sensor Technology
The Power Commander III with Wide Band Sensor technology was introduced in 2005 to deal with the closed loop area of the BMW motorcycles. This module includes a Bosch 5 wire wide band sensor that replaces the stock narrow band sensor. With the wide band sensor in place the Power Commander is able to monitor the air/fuel ratio and constantly adjust the fuel curve to the target ratio which can be set in the software.


Mappar den själv?

Ps/Jag är helt kass på detta :3freak

Det är till BMW som orginal har en smalbandslambda som man ersätter med en bredbandslambda och sen en viss reglering i PCn med hjälp av lambdan, den måste dock fortfarande mappas men ställer om en del själv.
 
Boris JR skrev:
Det är till BMW som orginal har en smalbandslambda som man ersätter med en bredbandslambda och sen en viss reglering i PCn med hjälp av lambdan, den måste dock fortfarande mappas men ställer om en del själv.


Aha. Då var det inte som jag trodde.

Jag var på lelles för ett par dagar sedan och pratade med försäljaren Per. Han sa att det skulle komma någon ny Pc som var mkt bättre, den skulle mappa själv på något vis. Så han tyckte att jag skulle vänta tills den kom och ev köpa den om den nu var så bra som han trodde att den skulle vara. Det är därifrån jag fått det dära med att den ska mappa själv. Men det visar väl sig vad det är för nått, och hur den funkar.

Hej hopp!
 
qtj skrev:
Tja!

Var kan man köpa billigaste powercommandern till min kawa zx12r hoj? måste man mappa?? Hur gör man om man inte mappar? Om man måste mappa var går det att göra i norrbotten och vad koster det ungefär? Hur mycke måste man riva för att montera i en PC3? Kan man köra till mappningen med pc igång eller finns det risk att man dödar spisen i hojen?

MVH Tommy
Det är lungt! montera den själv o kör till bromsbänken .Mappa pc 3'an hos marklund i piteå så blir det riktigt bra. Du får ju broms intyg på motorn samtidigt. Mc Xpress tel- 0911-202005 fråga efter erik! :tummenupp
 
Last edited:
Tackar för många bra svar. Men nån som har länkar till sånna i sverige som säljer PC3 över nätet?? jag är dålig på o söka.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top