Frågor om nya licens systemet.

Utan att nämna namn, men det finns ett par stycken i Superbike som alltid är sist och aldrig kör snabbare.. år efter år. Och dessa personer bör verkligen byta ner sig. De är både i vägen på kval och har troligen inte roligt att bli varvad 2-3 gånger par race.

Det borde väl lösa sig själv. Om fler snabba klassar upp sig så kvalar dom söliga ju inte in till slut.
 
Utan att nämna namn, men det finns ett par stycken i Superbike som alltid är sist och aldrig kör snabbare.. år efter år. Och dessa personer bör verkligen byta ner sig. De är både i vägen på kval och har troligen inte roligt att bli varvad 2-3 gånger par race.

Men är det ett problem? Man har väl alltid kunnat ansöka om "nedklassning" om man så önskat? Och om man haft goda skäl så har man fått sin B-licens? Eller har jag fel?
 
Men är det ett problem? Man har väl alltid kunnat ansöka om "nedklassning" om man så önskat? Och om man haft goda skäl så har man fått sin B-licens? Eller har jag fel?
Ja, det har varit ett problem. Att förtydliga detta i reglerna, är ett sätt att säga åt förarna att ta sig neråt... utan att behöva byta licens.

Felet ligger även i att Svemo eller tävlingsledaren inte säger till personerna i fråga att träna mer / bli snabbare eller testa på att byta klass. Ingen vågar lägga krav? Det är ju faktiskt lite oartigt att påpeka kanske, men alla bara låter det det fortgå vilket är illa oxå. Jag personligen skulle ha klassat ner mig om jag konstant ligger sist med 1 sek efter näst siste man.

Det gäller bara 1-3 st. Samma personer år efter år som jag kört i Superbike iaf. Dessa blir varvade i snitt 2-3 gånger... (kanske överdrift nu, men 2 gånger iaf, på ett 10-20 min race). Det är inte så bra...
 
Om jag förstår det rätt ska Superbike Challenge vara öppen för seniorlicens, på samma sätt ska 125GP/250GP/SST600 också vara öppna för seniorlicens. Pro SBK ska kräva elitlicens. Ska forska i detta på måndag, det är domarkonferens denna helgen så förhoppningsvis vet man mer på måndag.

Det skule betyda att man kan hoppa in i sst600 eller sbk challenge direkt efter licenskursen rätta mig om jag har fel?
 
RR bännyy
Varför skulle man inte få ut nått på licensförsäkringen?
Jag fick det utan problem. (nej inte under 2008)

När hymlan har mer info på måndag så är denna debatt värd namnet.
 
Man kan ju lika gärna göra om allt!!

2st klasser en 600 och en 1000
alla kvalar på samma villkår sen kör man ett A och ett B-race.
dela upp kvarlgrupperna efter tidigare tid på banan för att minimera risken för stora fartskillnader.
Och lös en pro-supersport klass med SM status (som förhoppningsvis kan köra med STCC).
Dom första 8 i 600 och 1000 har möjlighet att klassa upp sig till pro klasserna.

Serieanmälda förare i pro klasserna får köra, men får ej tillgodo räkna sig poäng.

(nu har ni lite ner och diskutera:) )
 
Men det är ju rätt populärt bland A-förare att gå in i REC och dominera, så visst SKULLE det kunna bli ett problem.

;) Visste väl att den skulle komma. Men nu har det faktiskt aldrig hänt att någon har blivit utkvalad för den sakens skull, och det var väl det som det pratades om?
 
Man kan ju lika gärna göra om allt!!

2st klasser en 600 och en 1000
alla kvalar på samma villkår sen kör man ett A och ett B-race.
dela upp kvarlgrupperna efter tidigare tid på banan för att minimera risken för stora fartskillnader.
Och lös en pro-supersport klass med SM status (som förhoppningsvis kan köra med STCC).
Dom första 8 i 600 och 1000 har möjlighet att klassa upp sig till pro klasserna.

Serieanmälda förare i pro klasserna får köra, men får ej tillgodo räkna sig poäng.

(nu har ni lite ner och diskutera:) )


Inte dumt!
 
;) Visste väl att den skulle komma. Men nu har det faktiskt aldrig hänt att någon har blivit utkvalad för den sakens skull, och det var väl det som det pratades om?

Inte utkvalade, men det finns många långsamma förare i REC som tycker det är jobbigt med snabba A-förare i deras klass; "Låt oss ha vår sandlåda ifred, det är jobbigt att känna sig som man var ivägen osv".
A-förarna skäl för att köra REC är; "För att få mycket bantid, det är kul, för att jag vill osv" .
Samma resonemang och skäl skulle ju jag kunna använda för att tillfredställa mina behov... Med samma resultat; sura B-förare.
 
Last edited:
Nu vet jag lika mycket som er men jag trodde tokerierna från Svemo skulle sluta när Pelle klev in där, men det fortsätter visst. Man kan se det som att Svemo vill "Elit" satsa mer och ge dom snabbaste mera bantid. Det i sig är ju inget fel men jag tycker det är fel när det går ut över andra utövare.

Problemet är ju som vanligt brist på bantid och när första Senior åkaren inte får vara med pga av en Elit förare så kommer den här diskutionen blossa upp i större styrka. Värre är att den delar oss förare och bildar ett vi och ett dom vilket inte alls är bra. Svemo ska jobba för oss och se till att alla grenar mår bra, att införa regler som kanske är bra i en gren men inte alls passar i en annan bara föra att det blir bekvämare håller inte.

björn
 
Vad jag hört är att detta om att man skall kunna hoppa in i vilken klass man vill med senior licens bara var en allmän skrivning, som i senare skede kommer att rättas till och allt kommer fungera som det tidigare har gjort.
 
Bara en liten inflikning,

Att man har A (numer Elit) licens har ingenting med hur snabbt man kör och göra. Vissa verkar tro att det finns en markant skillnad mellan A och B förare? Jag, till exempel, fick mer än nog med poäng för att klassa upp mig första året med Juniorlicens - på en helg i Norge (dubbelrace).

Ser ingen som helst nackdel med att A (dvs. Elit) förare ska få köra i Rookie-klasserna. De snabbaste i Rookie har alltid presterat bra tider, likt de långsammaste i A-klasserna presterat skamliga tider.

Enligt mig är det bättre att ta bort Rookie-klasserna. Döp om dem till något som låter i alla fall lite professionellt (hört att Rookieförare skyller sponsorproblem på namnet) och skapa något sorts divisionssystem istället. Där de nuvarande Rookie-klasserna blir som Division 1 och A-klasserna blir Allsvenskan.

Ingen professionell förare med mål skulle, med vilje, ligga kvar och vara överlägsen i en B serie säsong efter säsong.


----

För att återgå till ämnet lite,

Det jag ställer mig frågande till är färgerna på nummerbotten/siffror. Vill inte betala något och sen visar det sig att jag ska köra med gula siffror på rosa botten. Vill ha vitt på svart, vart kryssar jag i då?:tungan

Peace out.
 
Man kan ju lika gärna göra om allt!!

2st klasser en 600 och en 1000
alla kvalar på samma villkår sen kör man ett A och ett B-race.
dela upp kvarlgrupperna efter tidigare tid på banan för att minimera risken för stora fartskillnader.
Och lös en pro-supersport klass med SM status (som förhoppningsvis kan köra med STCC).
Dom första 8 i 600 och 1000 har möjlighet att klassa upp sig till pro klasserna.

Serieanmälda förare i pro klasserna får köra, men får ej tillgodo räkna sig poäng.

(nu har ni lite ner och diskutera:) )
Inte alls tokigt...
 
Vad jag hört är att detta om att man skall kunna hoppa in i vilken klass man vill med senior licens bara var en allmän skrivning, som i senare skede kommer att rättas till och allt kommer fungera som det tidigare har gjort.

Enu ett fall av Svemos " ett tydligare Svemo" alltså...

när fan ska dom lära sig :huvet


björn
 
Vidare kan man ju undra hur många som tjänar på att plocka ut sin Senior lic jämfört med att ta ut en tillfällig. Då Senior gruppen inte kommer köra Sm tolkar jag det som att det är helt ok att göra så och du måste köra mer än 6 tävlingar för att gå plus på en Senior lic. Kan man gissa att Svemo kommer lägga in en begränsning i hur många man får ta ut :rolleyes:

björn
 
Last edited:
JA TACK !!! ... Det är ju helt ömöjligt att hitta vilken klass man kan/vill köre ...

Supersport, Stock, 600 rookie, you name it.... Jaja, det skulle väl vära rookie... Men, vafor inte bare göre 4 klasser

Samme helg, alle race
Rookie 1 (4-takt, 2-4 cyl. fria cc)
Rookie 2 (4-takt, 2-4 cyl. (4cyl, 600cc, 3 cyl 675, 2 cyl 750)
SuperStock Elit (4-takt, 2-4 cyl. (4cyl, 600cc, 3 cyl 675, 2 cyl 750)

Sammen med STCC
ProSuperbike Elit (4-takt, 2-4 cyl. fria cc)



Nej faktiskt inte, kanske dags att rensa upp i serieträsket och göra ett simplare upplägg.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top