Frågor om Kx500/Cr500

jra_racing,har du några kopior på dessa 80-85hkr dynokörningar på bakhjulet? :confused:

Jag VET att dom ger ca 55-56 hkr på bakhjulet standard och 64-65hkr på veven. :7peta

Min KX500 har bänkats till ca 70hkr på bakhjulet, vilket anses som väldigt bra i dom tvåtakts-forum jag är med i och den är skapligt moddad. :tummenupp

Bifogar min dyno-körning iaf (obs! 51,8 kWatt (ca 70hkr) och vrid 71,1 nm) :fakta

Trimma tvåtakt=EBOS :yoparty
 

Bifogat

  • kx500 2002.JPG
    kx500 2002.JPG
    114.6 KB · Visningar: 229
Last edited:
Skulle inte ens drömma om att ta en 500 2-t o köra någon annanstans än där det går lite fortare än i skogen. Grusväg, grustag, is, stubb och crossbana är väl nåt den kan va grymt kul till. Tror dock att du får böka betydligt mer med den i skogen än vad du tycker är kul.
 
Brännström skrev:
2208932 Det som jag vet har ändrats från 89-01 är att 1993 så vart 4:an och 5:ans växel högre växlad och 1994 så vart motorblocken silverfärgade istället för svarta.
Tror inte heller man nöter ner en kolv på 20timmar,tror säkert kolven kan gå 100 timmar med dom låga varven,iallafall jag klarar då inte av att hålla fulla varv hela tiden med 500:an och man behöver inte varva ur dom för att den ska orka på nästa växel heller.Det finns ett bra 500 forum du kan gå in och titta på www.cr500riders.com
...och 89'ans koppling är ej samma som 90-01. Annars ganska lika.
Var någon ändring på ramen 89-92, samt att bakdämparen/gafflarna blev uppgraderade genom åren. Tror sista uppgraderingen skedde till 96'an.
 
FreddaAbborre skrev:
2211866 Skulle inte ens drömma om att ta en 500 2-t o köra någon annanstans än där det går lite fortare än i skogen. Grusväg, grustag, is, stubb och crossbana är väl nåt den kan va grymt kul till. Tror dock att du får böka betydligt mer med den i skogen än vad du tycker är kul.
Skulle en Kx/Cr 250 vara bättre för det ändamålet då?
 
Busaberg skrev:
2211965 Ljusår bättre om du tänker åka enduro.
Kan man hitta en Kx/Cr 250 -89 eller nyare för runt 4-5k som fungerar men kanske inte är i toppskick då?

Vilken av Kx/Cr 250 är bäst nu då? Har alltid gillat kaworna bäst.
 
turbo-mupp skrev:
2211982 Kan man hitta en Kx/Cr 250 -89 eller nyare för runt 4-5k som fungerar men kanske inte är i toppskick då?

Vilken av Kx/Cr 250 är bäst nu då? Har alltid gillat kaworna bäst.
Att hitta en som inte är i toppskick är nog ganska lätt....Att få tag på något väl fungerande är nog värre.När det gäller så pass gamla hojjar kan du bortse från märket och försöka hitta en som inte är alltför söndermekad istället.Lycka till!
 
Jag får sånna här förfrågningar ibland och jag tycker de alltid e lika dåliga pga:

1. Det är farligt att köra på en hoj som inte ens e någorlunda fräsch (för 5000 kr är det vad du får)
2. Det är en tredjedel så kul att köra på något som e ofräscht
3. Man motionskör inte på en så kraftig hoj. Inte i skogen. På en isbana eller som supermoto däremot är den ok.
 
turbo-mupp skrev:
2212047 ok.....

Ingen som vill sälja en Kx 250/500 från -89 och nyare för 4-5k till mig? =)


Blir nog svårt att hitta något sådant.
kolla länken så får du en uppfattning om priserna. Eller vänta till senhösten o köp då.
 
Ska du köpa en gammal cr500 så titta så inte motorkåporna börjar spricka runt kicken den är ju ganska hårdtrampad och får du bakslag så kan kåpan spricka och kicken och axeln ramlar bort:3freak Köpte min CR500 med detta fel för 1000:- och fick det svetsat av en som kan svetsa aluminium så nu går hon och det hårt :yoparty Jag använder min som motions/bushoj och den är kanonkul,men man måste tänka på att behandla den med respekt då dom är riktigt farliga om man vevar för mycket med högerhanden...övningskörning med CR500...skulle inte tro det :rofl
 
Ta och spara pengarna tills du har råd till nått bättre!
Ni som kör cr500 vad kör ni med för pipa och bestyckning?
btw vass moppe du har doordie :D
 
turbo-mupp skrev:
2206662 Hej!

Funderar på att skaffa mig en gammal Kawasaki Kx500 eller en Honda Cr500. Eventuellt en Kx250 ifall jag ej finner en Kx500.
Vilka årsmodeller är "bra"? Jag hade tänkt mig en Kx500 från -87 och nyare typ. Har sett några lite då och då som har sålts för 4-6000kr. Hade tänkt hitta nåt för 4-5000kr. Att motionsköra med i skogen bara. Inte för tävling, så den behöver ej vara i toppskick eller så.

Den ska bara fungera helt enkelt. Helst vill jag ha en Kx500. Vad ska man tänka på och vilken av de äldre årsmodellerna är bäst? Var kan man hitta en Kx500 för dom priserna som jag skrivit? Har kikat på många ställen men hittade bara en Kx250 -87 för 3000kr men den blev såld.

Berätta gärna allt ni kan om Kx500.



Berätta gärna lite om Kx500 vs. Cr500 också.

Btw, jag har sökt på detta forumet om det och har även läst på enduromx´s forum.

hei. jeg har hatt 6 crossere...du må ikke finne på og kjøpe en til 5-6000...du kommer bara at skru hela tiden.
legg ihvertfall 10-15000kr i en cross hoj.
etter min erfaring så liker jeg CR bettre enn KX når det gjelder eldre modeller.
finn en som er i bra stand. en kolva kan gå fint i 100 timmar med mosjons kjøring. BARE VÆR FLINK MED LUFTFILTERET. tvetta varje gång efter kørning og smør på luftfilterolje! det er det viktigste. og ha to på er ikke noe problem bare bakdemperen er iorden. kjøper du en eldre crosser så bruk 3% 2t olje. 95bensin.håper jeg var til hjelp :)
 
Brännström skrev:
2214178 Ta och spara pengarna tills du har råd till nått bättre!
Ni som kör cr500 vad kör ni med för pipa och bestyckning?
btw vass moppe du har doordie :D
Kör 178 main, 58 pilot, nålen på "mittenhacket", 1.5varv.
Dock är den deltatrimmad. Stiftet är mjölkchokladbrunt.
Den varvar ganska mycket, antar att det på beror på deltatrimmningen då
den varvar betydligt högre av vad dom gör original.
Kör deppipa och fmf turbinecore II Q/fmf powercore 1 lr 2.
 
Mr.Yoshimura skrev:
2214231 hei. jeg har hatt 6 crossere...du må ikke finne på og kjøpe en til 5-6000...du kommer bara at skru hela tiden.
legg ihvertfall 10-15000kr i en cross hoj.
etter min erfaring så liker jeg CR bettre enn KX når det gjelder eldre modeller.
finn en som er i bra stand. en kolva kan gå fint i 100 timmar med mosjons kjøring. BARE VÆR FLINK MED LUFTFILTERET. tvetta varje gång efter kørning og smør på luftfilterolje! det er det viktigste. og ha to på er ikke noe problem bare bakdemperen er iorden. kjøper du en eldre crosser så bruk 3% 2t olje. 95bensin.håper jeg var til hjelp :)
Jadå du var till stor hjälp.

SKa se hur mycket pengar jag kan frammana.
 
Raiker skrev:
2214332 Kör 178 main, 58 pilot, nålen på "mittenhacket", 1.5varv.
Dock är den deltatrimmad. Stiftet är mjölkchokladbrunt.
Den varvar ganska mycket, antar att det på beror på deltatrimmningen då
den varvar betydligt högre av vad dom gör original.
Kör deppipa och fmf turbinecore II Q/fmf powercore 1 lr 2.

okej på min sitter det en portad cylinder och spes pipa,jag har 182 i main,pilot har jag inte kollat och nålen står på hacket näst längst ner.Tycker hojjen verkar gå lite fett,tidigare stod nålen på hacket längst ner men jag flyttade upp den ett snäpp.Då jag köpte hojjen så följde det med ett 178 munstycke så det kan ju kanske va lönt att prova och se hur den går och sen läsa av tändstiftet.
 
185 i munstycke.
DEP expansionskammare , DEP ljuddämpare.
Portad cylinder , höjt komp , expanderpackning under cylindern.
 
14/42, 88ans krök och ljuddämpare och 400 i munstycke :P (Kx500 1986) Vad menas med sönder mekad? :va
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top