frågor om KTM 450 EXC -04

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
KTM 450 EXC
Har ett par frågor...
Har tyckt att min motor knackar eller skramlar. Stälde ventilerna och är 200% säker på att de står rätt. Misstänker nu att det är kamkedjan som slamrar.

Går det att manuellt spänna kamkedjesträckaren eller det är bara att byta kamkedja eller kamkedjesträckare?

fråga nr 2 är om någon vet vad en ktm 450 exc -04 har för hk orginal, helt avstrypt.
 
Det är inte kopplingen? Låter som den ska rasa vilken sekund som helst men försvinner när du kopplar. Annars kan det vara drivkedjan som slammrar, låter jävligt illa ibland.

Misstänker du kamkedjan så lossa spännaren och kolla om den är bottnad, bara att lossa den yttersta stora bulten och sen de två mindre.
 
Det är inte kopplingen? Låter som den ska rasa vilken sekund som helst men försvinner när du kopplar. Annars kan det vara drivkedjan som slammrar, låter jävligt illa ibland.

Misstänker du kamkedjan så lossa spännaren och kolla om den är bottnad, bara att lossa den yttersta stora bulten och sen de två mindre.

ok tack. ska kolla spännaren och kopplingen. kopplingen var renoverad av förra ägaren ( i höstas), men det var tydligen inget fel på den så ja fick med de gammla delarna med. vad gör man om drivkedjan väsnas, bara att ignorera?

du vet inget om hk i den?
 
ok tack. ska kolla spännaren och kopplingen. kopplingen var renoverad av förra ägaren ( i höstas), men det var tydligen inget fel på den så ja fick med de gammla delarna med. vad gör man om drivkedjan väsnas, bara att ignorera?

du vet inget om hk i den?

Det där med att den är renoverad. Troligen bytte ägaren bara lameller/kopplingskorg? om det är kopplingsrelaterat fel så tror jag på lagret innanför korgen.

HK. cirkus 45-48hk på bakslangen
 
Hur många timmar har din gått? Som sagt, kolla kamkedjesträckaren och se hur det ser ut. 0-2 klickar kvar bör du byta kamkedjan och det är viktigt att du byter det. En sliten kedja töjer sig och blir då inte tillräckligt spänd och kan nöta mot något så det bildas metallspån, vilket som kommer in i lagren och sliter ner dom snabbt. Då är ett ras inte långt bort!

Om du har flera klickar kvar på sträckaren, så kan det
vara något lager som håller på att ge upp. RFS-motorer (förutom 560(?)) har små ramlager och det är inte ovanligt att dom ger upp innan de andra lagren.

/M
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top