Frågor om KLX650, bl.a. angående 25kw.

akerstrom

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Ingen
Äntligen dags att införskaffa sig en MC!
Budgeten är stram och sträcker sig till 20 000kr och har för dem pengarna siktat in mig på en Kawasaki KLX650 runt årsmodellerna mellan -90 och -95.

Den kommer att strypas till 25kw, är det en motorcykel som passar att köra strypt till den effekten? Eller finns det vettigare alternativ i den prisklassen (vill ha en offroad/motard) så ge gärna förslag!

Är det nån som har koll på vad det kostar att strypa ner den och hur man går till väga så dela gärna med er av era erfaranheter angående det också :)

Övriga synpunkter på en just en KLX, vad bör man tänka på vid köp? Sitter jag som bara är 175cm lång bra på en sådan?

Så ös gärna på med fakta om det ni tror jag behöver veta i det läget jag är i idag.

Tack på förhand!

Last edited:
Senaste mc nytt kör ett begagnat test på yamaha XT 600 som kan vara intressant läsning.

Nya Dr 650 se kan vara ett kul alternativ, 95 o framåt tror jag det blir. Ligger dock på gränsen med en budget på 20k. Den äldre modellen är stor tung o tråkig.

Om du ändå tänker ha strypningen i så kan det vara intressant o tänka på vikt/effekt. Kan du köra upp med skolans hoj så sikta in dig på en Dr 350 eller Xt 350, smidigare o snabbare i terrängen, o känns inte lika trött med strypning i. Cyklarna är i stor sett oförändrade från mitten 80 till mitten 90. Eller iofs, tror Dr en fick elstart runt 93. Dock, ju mer elektronik, desto mer som kan gå sönder, o en 350 e inte direkt tung o kicka. De går o få för 10 till 15k vilket ger pengar över till strypning, besiktning och utrustning.

Senaste mc nytt kör ett begagnat test på yamaha XT 600 som kan vara intressant läsning.

Nya Dr 650 se kan vara ett kul alternativ, 95 o framåt tror jag det blir. Ligger dock på gränsen med en budget på 20k. Den äldre modellen är stor tung o tråkig.

Om du ändå tänker ha strypningen i så kan det vara intressant o tänka på vikt/effekt. Kan du köra upp med skolans hoj så sikta in dig på en Dr 350 eller Xt 350, smidigare o snabbare i terrängen, o känns inte lika trött med strypning i. Cyklarna är i stor sett oförändrade från mitten 80 till mitten 90. Eller iofs, tror Dr en fick elstart runt 93. Dock, ju mer elektronik, desto mer som kan gå sönder, o en 350 e inte direkt tung o kicka. De går o få för 10 till 15k vilket ger pengar över till strypning, besiktning och utrustning.

Tyvärr ligger budgeten ganska strikt på max 20k så den nyare DR'en går nog tyvärr bort...

Har kikat lite på en 350, men jag kommer köra upp privat så det vore ju fint om man kunde använda sin egen hoj då.

Men tack för förslagen :)

Honda Xr 600 är kul, riktigt kul, och bör kvala in i budgeten. Se bara till att den är LV reggad, annars kan det bli dyrt.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back