Frågor om Hornet 600!

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag sitter och funderar på att köpa en ovanstående hoj så är i lite behov av råd.

Hur är det med motorn, är den så tråkig som alla säger, behöver den massor med varv? Stendöd under 7000 varv eller? Bensinförbrukning?

Vore kul om man kunde få lite allmän respons från nån som har en hornet, intryck, hur dom är att köra osv. Funderar skarpt på att köpa en men efter vad man har läst på nätet så har man blivit lite kluven.

Fördelen är ju att det är som sagt en honda sen är den ju även väldigt billig att försäkra vilket gör det ett intressant val. Men samtidigt har jag inget intresse i varken göra wheelies eller stopies utan vill helt enkelt ha nån hoj som är billig i drift och som man även kan åka längre sträckor med.

Rätta mig om jag har fel, men är inte de flesta 600cc döda under 7000rpm?

P-E skrev:
Rätta mig om jag har fel, men är inte de flesta 600cc döda under 7000rpm?

Beror ju helt på vad man jämför med, vissa är väl bättre medans andra är sämre. Fazern vad jag vet så ska den vara hyfsad trots att den bara har 600cc...

Don Quixote skrev:
Tankar om kawan då... Den känns som den ligger närmare min SuperSport R6a än en standard ZX6R -00. Ganska död under 8000 varv, vaknar till lite och sen vid 10 sparkar det loss ordentligt.

Så skrev en som har en Ninja 600 05.

Har inte mycket att jä'mföra med förutom körskolans 750CC kawasaki

Tycker att horneten är betydligt piggare.
Ska du glida runt så räcker den gott och väl. Visst den vaknar till ordentligt över 6000rpm.
Men den är inte direkt seg under dem. Tror att dem flesta 600cc är ungefär lika snälla under 6000rpm.

Kan bara säga att Jag är ingen speedfreak så jag brukar nästan aldrig varva över 7000 vid normalkörning. Ska man axa snabbt vid rölyse ja då kör jag hela varvregistret, till 12000 annars så håller jag mig vid 5-6000rpm

Längre sträcker funkar kanon men ska du köra en längre tid över 130km/h så kan det bli jobbigt. Du har ju ingen vindskydd :)
Men såhär:
Är du fartdåre: håll över 7000rpm
mer lugnare(fortfarande betydligt snabbare än bil) under 7000rpm räcker den gott och väl.
Du kommer inte bli besviken på Horneten! Spelar ingen roll vilken 600cc du tar alla måste växlas och varvas. Det är först när du kommer till 900cc som du märker vilken skillnad det är, Men dem är ju så jävöa dyra i försäkring :(

Last edited:
P-E skrev:
Så skrev en som har en Ninja 600 05.

Man kan väl knappast jämföra en sporthoj med en hornet. På hornet har dom ju medvetet gjort snällare för att den ska få mer vrid vid mindre varv. Sporthojar är inget som intresserar mig heller, har haft en kawa zx6r o blev less efter en säsong. Har svårt att se njutningen med att ha en hoj man måste köra minst 200 km/h för att uppskatta samt en "sitt" ställning man mer ligger på.

Allex skrev:
Har inte mycket att jä'mföra med förutom körskolans 750CC kawasaki

Tycker att horneten är betydligt piggare.
Ska du glida runt så räcker den gott och väl. Visst den vaknar till ordentligt över 6000rpm.
Men den är inte direkt seg under dem. Tror att dem flesta 600cc är ungefär lika snälla under 6000rpm.

Kan bara säga att Jag är ingen speedfreak så jag brukar nästan aldrig varva över 7000 vid normalkörning. Ska man axa snabbt vid rölyse ja då kör jag hela varvregistret, till 12000 annars så håller jag mig vid 5-6000rpm

Längre sträcker funkar kanon men ska du köra en längre tid över 130km/h så kan det bli jobbigt. Du har ju ingen vindskydd :)
Men såhär:
Är du fartdåre: håll över 7000rpm
mer lugnare(fortfarande betydligt snabbare än bil) under 7000rpm räcker den gott och väl.
Du kommer inte bli besviken på Horneten! Spelar ingen roll vilken 600cc du tar alla måste växlas och varvas. Det är först när du kommer till 900cc som du märker vilken skillnad det är, Men dem är ju så jävöa dyra i försäkring :(

Det lät ju bra! Men är dom törstiga? Vad drar din vid "normal körning" ?

Tidigare hornet ägare

jag hade en hornet 600 innan jag köpte min nuvarande.

Visst är den pigg. vid efter 7000 så är den riktig pigg, då händer det en hel del.

Den är smidig o lätt att köra, jag tyckte den var kanon.

Bensinförbrukningen är OK, men om du kör verkligen aktivt så ligger den nog närmare litern.

Sammanfattnigsvis så är den rolig, smidig o lättlörd.

Prova så märker du :tummenupp

Tolf

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026