Honda Hornet vs Ducati Monster

Susanna

Jag fick det bara till 100 dalmatiner...
Gick med
10 Sep 2004
Ort
Stockholm, Täby
Hoj
förr:ducati 750s -02, nu:barn..
Jaha..nu börjar det närma sig... :banana Min första egna motorcykel.. Oj, vilken känsla!!! Spanar på nätet varje dag.. och när jag hittar "rätt" motorcykel till "rätt" pris så slår jag till.. :fatta! .....:hihi

Har varit väldigt inställd på vilken mc jag skall ha, en Honda Hornet 600, men nu så har jag även börjat snegla lite på Ducati monster..

Det finns nog många här som har erfarenhet av dessa två..

Ska åka och provköra innan jag bestämmer mig, men jag tänkte bara höra mig runt lite bland "experterna" först.. :Bugar

Tack, tack.. :) /Sanna
 
inte för att jag har koll på läget när det gäller dom hojarna men jag skulle ju utan tvekan köpa hyndan.. rätt motor och ser rätt ut
 
Vilken monster funderar du på? Monster 600? 620? 900?
Det är ju en ganska stor skillnad mellan modellerna.

Hornet verkar ju vara en utmärkt cykel annars.
 
amullo skrev:
Vilken monster funderar du på? Monster 600? 620? 900?
Det är ju en ganska stor skillnad mellan modellerna.

Hornet verkar ju vara en utmärkt cykel annars.

Mmm, har inte massor av kunskap om Ducati Monster, men dem jag kikar på är både 600 å 620, stor skillnad dem emellan?
 
Susanna skrev:
Mmm, har inte massor av kunskap om Ducati Monster, men dem jag kikar på är både 600 å 620, stor skillnad dem emellan?

Japp.. Skillnaden mellan 600 och 620 är mycket stor. Lillspisen i 600;an är bra mycket trögare än i 620ie spisen. 620 är varvvilligare, starkare och roligare. 63 ystra hästakrafter.. I test med andra 600 nakna hojar i Bike så säger de visserligen att monstret lider på pappret av lägre effekt, men att det i praktiken inte är så illa.

Som sagt.. Hondan har mer kraft än duccen på alla varv.. så detta är ingen effekthoj.. Däremot så är den j*kligt rolig att köra. Bra fjädring, chassi och motorn har ett brett register (som synes nedan) vilket gör den till en riktigt trevlig maskin.

Chassit, bromsar, fjädring, sving är bättre på Sie modellerna, så försök hitta en sådan. Enklast att se är att Sie har dubble frambromsar och inställningsbar fjädring.

Prova båda och välj sedan..

Se där...
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=12902

Gillar du längre körningar så rekommenderas en vindavvisare..
M620-05.gif
 
Last edited:
Jag har kört Honda Hornet lite och det är en väldigt trevlig hoj, "snäll" motor med bra knuff på toppen. Lite mjuk framgaffel, kalasbra växellåda och skapliga bromsar.

Nackdelen med Hondan är försäkringen skulle jag tro, Susab försäkrade dessa billigt förut. Sen har ju Hondan bra mycket mer effekt än duccarna (nästan 100 kusar).

I valet och kvalet hade jag tagit Hondan.

/Felix
 
Monster 600 går bort direkt! Men 620:an är väl rätt ok med det "rätta" ljudet dessutom. Annars tror jag att Hondan är det smartaste valet om man inte tvunget ska ha en Ducati.
 
Är det 600 du väljer mellan skulle jag utan tvekan ta hornet p.g.a. mera hk.
Det beror dock på om du vill vara snygg och låta bra eller om du prioriterar att köra roligt och fort.
För mig skulle det som sagt inte vara ett svårt val men smaken är ju olika.
Snygg eller snabb, vad du än tar så blir det ju bra!

(ta hornet...)
 
Honda Hornet 600 har väl +90 hk! så den är betydligt rappare än duccen.
Men å andra sidan är duccen mkt snyggare tycker jag.
Hornet är klassad på högre f-klass än Monster.

Du har även Triumph Speed Four om det är streetfigter hoj du vill ha. Den närmar sig 100 hk och har beskedlig försäkring. :tummenupp
 
loser skrev:
Förnuftet säger Hondan (har bara hört gott om deras kvalité / garantier)
Hjärtat säger Ducati (italienskt e aldrig fel)

Håller med.
Men jag förljer mitt hjärta. (listen to you heart...la..la....)
så jag säger monster... :tummenupp
 
Susanna skrev:
Jaha..nu börjar det närma sig... :banana Min första egna motorcykel.. Oj, vilken känsla!!! Spanar på nätet varje dag.. och när jag hittar "rätt" motorcykel till "rätt" pris så slår jag till.. :fatta! .....:hihi

Har varit väldigt inställd på vilken mc jag skall ha, en Honda Hornet 600, men nu så har jag även börjat snegla lite på Ducati monster..

Det finns nog många här som har erfarenhet av dessa två..

Ska åka och provköra innan jag bestämmer mig, men jag tänkte bara höra mig runt lite bland "experterna" först.. :Bugar

Tack, tack.. :) /Sanna[/


Ducce Monster 620 ie (KÖP INTE 600:an, bara skit!!)
+ otroligt lättkörd, kanonväghållning, utseende, karaktär, billig försäkring (4), massor med extragodis
- Motorn är i klenaste laget. Tunn framförallt på lite högre varv.

Hornet 600
+Samma som ovan men långt ifrån samma charm. Lättkörd, smidig, rapp motor, en äkta bushoj
-Måste varvas som alla små radfyror för att visa sitt rätta jag. Dyrare försäkring. Har också lite svårt med "offroadstuket" på det högt dragna avgaspipan

Som Yamaha ägare måste jag ju också slå ett slag för Fazer 600. En mer komplett motorcykel i klassen för man leta efter!! :tummenupp
 
loser skrev:
Förnuftet säger Hondan (har bara hört gott om deras kvalité / garantier)
Hjärtat säger Ducati (italienskt e aldrig fel)
Inget fel på kvalitén på Monstret, min -03a har snart gått 1300 mil, och bortsett från den service som ska göras så har den varit helt problemfri.

dim skrev:
Det beror dock på om du vill vara snygg och låta bra eller om du prioriterar att köra roligt och fort.
OK, den går väl inte så fort så man ramlar av, men rolig är den definitivt :banana
Den funkar att köra långt på (men nästa gång sätter jag på kåpan) Den går även att släpa med sig på bankörning, åtminstone om man är nybörjare. Jag har iaf jättekul!
 
altså som helt opartisk icke hornet/monster ägare som inte kört nån av dom säger jag: MONSTER!!! fi fan så snygg hoj, horneten är ju blaha blaha i jämförelse..

sen blir du ju ubergrym brud som cruisar runt på fräsig italiensk sporthoj eller dussinjappsare.. :Bugar :rolleyes:
 
När du berättar för dina bekanta att du köpt en motorcykel så är det roligare att säga att du skaffat en Ducati.( om de inte är moppefukkon ) Det är dessutom roligare för dig att äga / köra / meka / serva / sälja osv osv.

Du blir nog mer pysslad med på Duccen oxå!!
 
Har inte provat nå'n Ducati Monster så jag kan inte jämföra de båda modellerna.
Kan dock säga att Hornet 600:an är lättkörd och går ändå jävligt bra om man vill det, känns fint på vägen osv.
Offroadstuket på ljuddämparen är väl också en smaksak men det ser bättre ut med en tillbehörsljuddämpare förstås :)
Tycker att det börjar bli vanligare med high pipe även på andra hojar, t.ex R1 och r6:or och dessa ser riktigt bra ut, kanske för att de skiljer sig mot original.. :confused:

Horneten går väl i försäkringsklass 6 tror jag, fick nya premien förra veckan, 4080:- helår / helförsäkring känns överkommligt.
Min hoj är snart till salu, ska bygga om lite först, hoppas på en CBR 954 RR i sommar :tummenupp
 
Tvärt om

blom skrev:
inte för att jag har koll på läget när det gäller dom hojarna men jag skulle ju utan tvekan köpa hyndan.. rätt motor och ser rätt ut

Jag har väl inte heller jättebra koll, men jag skulle utan tvekan köpa en Ducati Monster 620.. Rätt motor och ser rätt ut. :tummenupp

Finns det något häftigare än en tjej på en Ducce :confused: ...
Nej, just det! :D

Glöm sen inte gå med i klubben så vi får se dig på bana/träff.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top