frågor om förgasarsynkronisering

nu har jag synkat och jag tror att det blev rätt bra.
en sak som jag tyckte var lite skumt var att jag har hört att man motorn ökar i varv när förgasarna blir mer synkade. min motor ökade ivarv ibland när jag skruvade men sen gick den oftast ner lite när jag skruvade för att få mätarna att visa så lika som möjligt. det skulle kännas bättre att sluta skruva när motorn håller som högst varv.

jag tror att det skulle funka bättre faktiskt att göra den där varianten med stora trädgårdslangar som man fyller med vatten när man ska synka, för det är svårt att ställa in förgasarna jämt när det är så små skillnader på mätarna som man måste finlira med.
 
Att den ökade i varv är inte ett dugg konstigt, det beror på att du skruvade upp en trottel när du synkade. Det är ju just vad synkningen är, justering av att samtliga cylindrar bidrar lika mycket genom att justera trottlarnas öppning till samma vakuum. Mängden vakuumet är ju synonymt med hur hårt respektive cylinder jobbar.
Och frånvaron av vakuum är synonymt med hur hårt slitna dom är. :D
 
Robban_C skrev:
Att den ökade i varv är inte ett dugg konstigt, det beror på att du skruvade upp en trottel när du synkade. Det är ju just vad synkningen är, justering av att samtliga cylindrar bidrar lika mycket genom att justera trottlarnas öppning till samma vakuum. Mängden vakuumet är ju synonymt med hur hårt respektive cylinder jobbar.
Och frånvaron av vakuum är synonymt med hur hårt slitna dom är. :D

om man då skulle ha cylindrar som är ojämt slitna och gör den varianten att man plockar bort förgasarna och lyser med bygglampa genom dom och justerar spjället så att det kommer igenom lika mycket ljus så behöver dom inte bli synkade?
 
Exakt så, då får man antagligen en motor som går osynkat eftersom piporna bidrar olika mycket till motorns drift. Tror jag.

Lite kul kuriosa:
Läste om nån rätt ny Scaniapuffra, (sån där stor hyvelbänk) som mäter startmotorströmmen varje gång man startar motorn (dvs kompressionsprov) och justerar mängden sås individuellt för varje cylinder. När nån cyl börjar bli sliten så ställer insprutningen på mer sås på den cylindern för att den ska bidra lika mycket som de andra.
Automatisk synkning med andra ord!

Edit: Hyvelbänk = raksexa (egentligen med sidventiler)
 
bmwjohan skrev:
om man då skulle ha cylindrar som är ojämt slitna och gör den varianten att man plockar bort förgasarna och lyser med bygglampa genom dom och justerar spjället så att det kommer igenom lika mycket ljus så behöver dom inte bli synkade?

Det är mer än cylindrarnas förslitning som inverkar. Hur vetilerna är justerade har betydelse. Ventilerna står alltid lite olika och det påverkar flödet genom motorn. Därför funkar bara det där med att lika spjällöppning = synkade gasare i en ideal värld där alla ventiler står lika. Å andra sidan kommer man säkert ofta nära på det sättet och nära är tillräckligt bra.
 
När vet man om det är synkskruvarna man skall ge sig på eller blandskruven för tomgången som sitter på varje förgasare?
Hade problemet att min zzr600 bara gick på 3 på tomgång. Dock visade det sig att det låg 10 års tysk sörja i förgasarna och det mesta i munstyckesväg var igensatt när jag tod isär det idag, så nu går den rent och på alla fyra. Dock vore nog inte en seiriös inställning fel...
 
Hur fanken kommer man åt att koppla in synkklockorna? på min hoj sitter anslutningspunkterna under/innanför förgasarna.
 
CBR_Mange skrev:
Hur fanken kommer man åt att koppla in synkklockorna? på min hoj sitter anslutningspunkterna under/innanför förgasarna.

Som på de flesta hojar. Väck me tanken. Själv har jag lagt på vacumslangar och lagt dem under vänster sidokåpa för lätttillgänglighet(glöm inte att plugga igen dem). För att kunna justera måst man ändå ta loss tanken för att komma åt justerskruvarna (uppifrån mellan förgasarna).
 
CBR_Mange skrev:
Hur fanken kommer man åt att koppla in synkklockorna? på min hoj sitter anslutningspunkterna under/innanför förgasarna.

på min hoj är det jättelätt. mina förgasar "står upp" så jag behöver bara ta bort tanken så är det bara att sätta dit vacumklockorna.
 
jag var väldigt osäker på om min förgasarsynkning blev nå bra. kändes nästan som att jag bara gjorde det sämre(kanske).

men..

nu har jag tagit vårens första tur och jävlar va bra det blev. jag ställde både ventilspelet och gjorde denna synkning och det är enorm skillnad. effektsvackan på mellanvarv som jag hade innan är helt borta. den hackade alltid lite och slöddrade lite på mellanvarv. nu drar den som en F1 bil genom hela registret :)
jag är toknöjd :tummenupp

förut var även den även svårstartade hela tiden. nu startar den direkt.
 
Anders R skrev:
Angående bilmultiinstrument lyssna på Robban_C han har bättre pejl än jag. Gammelgixxers behöver förhöjd tomgång vid synkning därav min kommentar om 1700 varv. Det brukar funkar på de flesta luft luft/oljekylda suckor (GSX750E/GS500E/GSF1200S/GSX1100ES). 4-5 minuters tomgång med choke och nuvarande yttertemperatur låter inte orimligt heller. Lite högre tomgång vid varm motor ca 1200-1300 gör att smörjningen till kamaxlarna blir bättre(har visat sig kunna vara problem på luftoljekylda suckor). Biltemamätarna behöver någon strypning på slangen för att inte nålarna ska fladdra för mycket. Justera så att nålarna bara darrar lite men fortfarande reagerar på förändringar i förgasaren. Därefter kan man vrida "locket" på biltemamätaren till man får nålen på ett streck. Sen gör man likadant på nästa klocka på samma förgasare så har man"synkat" klockorna. Därefter är det bara att synka förgasare 1+2, 3+4 och sist 2+3
hur styper man dom då??? har samma probs dom fladdrar som f-n
 
RIOTS skrev:
hur styper man dom då??? har samma probs dom fladdrar som f-n
Nån klämma. 2 metallbitar o en skruv igenom. Ev. har akvarieaffären nåt sånt.
Till att strypa luftpumpar. Ställbar svetstång.
/u
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top