ulf_lundin
Ge f-n i att ändra här !
På nån gammal 2-cyl fransk bil fick man skifta stiften (el. hattarna) ibland för att dom låg i serie men alltid körde strömmen åt samma håll, dvs. dom slets ojämnt. Vinsten var tji fördelare och bara en spole. Samma skäl gäller fortfarande.
Gnistan hoppar lättast från den vassare och hetare elektroden, dvs. mitt-elektroden. Och gnistan är elektroner och dom går från - till +. Alltså ska spänningspulsen till stiftet vara negativ mot jord. Det är oxå ett skäl till att byta strömriktning. Stiftet m komptryck behöver ju all hjälp för att det ska bli nån gnista och för stiftet utan tryck hoppar den lätt iaf.
Stiften är alltså parvis seriekopplade till varsin anslutning på samma sekundärspole och sekundärspolen är helt flytande mot jord. Så ser det nog ut på min boxertwin, tror jag.
Men 2 stift/cyl klarar man inte så, dom måste vara parallellkopplade. Därför har t.ex. Transalpens v-twin 2 spolar/cyl. Med ojämn tändföljd kan man inte låta spolarna jobba åt flera cyl så där behövs 4 spolar. Ska bli intressant hur nya bmw r1200gs fixat detta, den har dubbla stift, men hävdar lite luddigt att förtändningen inte är samma för de 2 stiften i varje cyl. Det ena sitter i mitten som vanligt, men det andra i ena kanten mellan (dom nedre) insug o avgasventil.
Tror att det där m seriekopplade stift är en vanlig variant på moderna motorer, men det kan ju finnas andra lösningar oxå.
/u
Gnistan hoppar lättast från den vassare och hetare elektroden, dvs. mitt-elektroden. Och gnistan är elektroner och dom går från - till +. Alltså ska spänningspulsen till stiftet vara negativ mot jord. Det är oxå ett skäl till att byta strömriktning. Stiftet m komptryck behöver ju all hjälp för att det ska bli nån gnista och för stiftet utan tryck hoppar den lätt iaf.
Stiften är alltså parvis seriekopplade till varsin anslutning på samma sekundärspole och sekundärspolen är helt flytande mot jord. Så ser det nog ut på min boxertwin, tror jag.
Men 2 stift/cyl klarar man inte så, dom måste vara parallellkopplade. Därför har t.ex. Transalpens v-twin 2 spolar/cyl. Med ojämn tändföljd kan man inte låta spolarna jobba åt flera cyl så där behövs 4 spolar. Ska bli intressant hur nya bmw r1200gs fixat detta, den har dubbla stift, men hävdar lite luddigt att förtändningen inte är samma för de 2 stiften i varje cyl. Det ena sitter i mitten som vanligt, men det andra i ena kanten mellan (dom nedre) insug o avgasventil.
Tror att det där m seriekopplade stift är en vanlig variant på moderna motorer, men det kan ju finnas andra lösningar oxå.
/u