frågor om förgasarsynkronisering

På nån gammal 2-cyl fransk bil fick man skifta stiften (el. hattarna) ibland för att dom låg i serie men alltid körde strömmen åt samma håll, dvs. dom slets ojämnt. Vinsten var tji fördelare och bara en spole. Samma skäl gäller fortfarande.

Gnistan hoppar lättast från den vassare och hetare elektroden, dvs. mitt-elektroden. Och gnistan är elektroner och dom går från - till +. Alltså ska spänningspulsen till stiftet vara negativ mot jord. Det är oxå ett skäl till att byta strömriktning. Stiftet m komptryck behöver ju all hjälp för att det ska bli nån gnista och för stiftet utan tryck hoppar den lätt iaf.

Stiften är alltså parvis seriekopplade till varsin anslutning på samma sekundärspole och sekundärspolen är helt flytande mot jord. Så ser det nog ut på min boxertwin, tror jag.

Men 2 stift/cyl klarar man inte så, dom måste vara parallellkopplade. Därför har t.ex. Transalpens v-twin 2 spolar/cyl. Med ojämn tändföljd kan man inte låta spolarna jobba åt flera cyl så där behövs 4 spolar. Ska bli intressant hur nya bmw r1200gs fixat detta, den har dubbla stift, men hävdar lite luddigt att förtändningen inte är samma för de 2 stiften i varje cyl. Det ena sitter i mitten som vanligt, men det andra i ena kanten mellan (dom nedre) insug o avgasventil.

Tror att det där m seriekopplade stift är en vanlig variant på moderna motorer, men det kan ju finnas andra lösningar oxå.
/u

ulf_lundin skrev:
... Stiften är alltså parvis seriekopplade till varsin anslutning på samma sekundärspole och sekundärspolen är helt flytande mot jord. ...
Det var så jag har uppfattat det också. Däremot visste jag inte att polerna skiftas till spolarna i takt med att respektive cyl ska tända. Men det låter ju sunt just eftersom elektroderna slits skumt annars.

Hmm, egentligen borde man koppla in mät-TV:n (oscilloskopet, stavning?) och kolla lite närmre nån gång.
Men det är knappast nån idé på tillern. :-))

Kan också nämna att man ibland på de gamla luftkylda Kaworna från bröjan av 80-talet körde med dubbla stift men där tände de samtidigt, de satt lika långt från förbränningsutrymmets centrum. Och givetvis använde man 4 spolar, en till varje cylinder. Och spolarna kopplades ihop parvis till en kanal från tändsystemet.

Btw, var fransosen en CV2? Tidig CV2?

1) ja, kan ha varit CV2an.

2) ovanligt m dubbla stift till 4ventilare, ett stift i mitten sitter ju rätt bra till
(bmw har det förmodligen av miljöskäl, men kan oxå vara ett sätt att minska risken f dom berömda ryckningarna (men det skulle dom aldrig medge isf))

3) tror inte parallellkopplade stift till samma spole funkar nåt vidare. när det ena tänder så sjunker spänningen till några 100 V och det blir det ingen gnista av på det andra. (På den tidsskalan kan dom inte tända samtidigt.) Möjligen håller dom dubbelt så länge som ett stift....

(börjar bli mer och mer ot...)
/u

Anders R skrev:
....Därefter är det bara att synka förgasare 1+2, 3+4 och sist 2+3

Är detta rätt?
Som jag fattar det så har du efter 1+2 och 3+4 två "paket" som är synkade,
men inte mot varandra. Därefter synkar du ena mot ett av paketen och har
tre förgasare synkade men inte den sista.

Är jag ute och cyklar eller har Anders rätt?

H-Klint skrev:
Är detta rätt?

Jo det är så man gör, men eftersom 1+2 och 3+4 är synkade så blir alla synkade om man synkar ihop 2+3.

H-Klint skrev:
Är detta rätt?

Du är inte ute och cyklar helt. Men två paket som är synkade och därefter synkar man ihop paketen med 2+3 synkning. Eftersom synkningen mellan 1+2 resp 3+4 inte ändras inbördes så är alla 4 synkade och inte bara 3. Bor själv i Järfälla och kan visa om du vill.

Ulf:
2. Japp, ovanligt. Men Kaworna var ju 2-ventil. Man flyttade stiftet från mittpunkt till ett på var sida av ventilerna, dels för att få plats med större ventiler, dels tror jag att min gjorde det för att få kortare flamvägar. Går man upp från sisådär 66/69 eller vad nu std borr är till 85 mm så blir det ju en smärre ökning av flamvägarna.

3. Nänä, parallellkopplade stift går inte. Finns inte en chans. Men parallellkopplade spolar (på primärsidan) går uppenbarligen.

H-Klint:
Förgasarna synkas 1+2 och 3+4, därefter synkar man paketen mot varandra genom att synka 2+3. Då följer 1 med 2 och 4 följer med 3.

Edit: Oj vad många som hann före om fuggarna!

Ok, tackar. Jag har skam å säga aldrig synkat själv, men tror det
är dags nu.

Tack Anders, kanske hör av mig. Ska bara få varmare i mitt "garage" som
består i asfaltsplätten utanför köksfönstret.

H-Klint skrev:
...Tack Anders, kanske hör av mig. Ska bara få varmare i mitt "garage" som består i asfaltsplätten utanför köksfönstret.
Å så finns det dom som klagar över dålig takhöjd i garaget, det slipper ju åtminstone du! Och du har ju nära till garaget också! :tummenupp
:D :D

jag saknar fortfarande något bra tips på någon grej jag kan koppla ihop två bränsleslangar med.

Y-rör för soppa (och spolar-) -slangar finns på närmsta biltillbehörsmoj. Typ Bildelen vid Tunavallen. Heter numer Meka eller nåt annat skumt.

bmwjohan skrev:
jag saknar fortfarande något bra tips på någon grej jag kan koppla ihop två bränsleslangar med.
OK har sånt, brukar finnas i sortimentlådor i butiken eller bakom kulisserna. Ett litet plaströr som är koniskt i båda ändar och lite räfflat.

Robban_C skrev:
Y-rör för soppa (och spolar-) -slangar finns på närmsta biltillbehörsmoj. Typ Bildelen vid Tunavallen. Heter numer Meka eller nåt annat skumt.

jag hittade precis helt suveräna grejer på Industri Partner så nu är det problemet löst.

nu måste jag bara skaffa något som jag kan strypa diametern på vacumslangarna till vacumklockorna med. har inte lyckats hitta något bra till sånt ännu.

bmwjohan skrev:
nu måste jag bara skaffa något som jag kan strypa diametern på vacumslangarna till vacumklockorna med. har inte lyckats hitta något bra till sånt ännu.
Akvarieaffären har klämmor till luftslangarna. En gång i tiden var dom tom gjorda i metall.
/u

ulf_lundin skrev:
Akvarieaffären har klämmor till luftslangarna. En gång i tiden var dom tom gjorda i metall.
/u

jag var och handlade lite tidigare där men jag köpte fel grejer. jag köpte några slags regulatorer som man var tvungen att klippa av slangen för att kunna använda. funkar inte för fem öre. ska dra dit nu och kolla ifall dom har något bättre.

sen tänkte jag dra till intersport också för att köpa en vattenflaska som jag kan ha som temporär bensintank.

bmwjohan skrev:

Du kan använda en massa olika saker till det. Axelstopp från Clas Ohlsson är bra, runda grejer med ett gängat hål så man kan skruva in en skruv från sidan. En bult med två stora brickor som du klämmer slangen emellan funkar också. Såna där självlåsande tänger, typ svetstång fast mindre går bra. Tummen och pekfingret kan användas om man är två, en måste ju skruva.
Små slangklämmor har jag använt med framgång, då har jag stoppat en pinne eller grövre spik i dom tillsammans med slangen så att den kläms åt när man skruvar till dom. Finns säkert massor med metoder som funkar, det du vill uppnå är att nålarna bara víbrerar lite. Dom ska inte stå helt stilla för då vet du inte om du stängt slangen helt.

BugEyes skrev:
Du kan använda en massa olika saker till det. Axelstopp från Clas Ohlsson är bra, runda grejer med ett gängat hål så man kan skruva in en skruv från sidan. En bult med två stora brickor som du klämmer slangen emellan funkar också. Såna där självlåsande tänger, typ svetstång fast mindre går bra. Tummen och pekfingret kan användas om man är två, en måste ju skruva.
Små slangklämmor har jag använt med framgång, då har jag stoppat en pinne eller grövre spik i dom tillsammans med slangen så att den kläms åt när man skruvar till dom. Finns säkert massor med metoder som funkar, det du vill uppnå är att nålarna bara víbrerar lite. Dom ska inte stå helt stilla för då vet du inte om du stängt slangen helt.

oj oj oj.. tackar och bugar. där fick man många bra tips. jag tänkte i lite för trånga tankebanar när det gäller strypningen märker jag. jag trodde att det var mer noga, typ att man skulle kunna strypa väldigt exakt lika mycket på båda slangar osv. men nu fick man klart mer möjligheter.

nu har jag försökt synka. gick inte så bra. jag höll på som fan för att försöka få till någon bra strypning på slangarna.
först försökte jag med plastspännband som på bilden till vänster. det var väldigt närma att det funkade men mätarna skakade lite för mycket så det dög inte. kämpade med dom som fan.
sen kom jag på variant 2 som det är på bilden till höger. en slangklämma runt slangen med en hylsa i. bara att skruva åt och inga problem att få mätarna att uppföra sig perfekt.
som tillfällig bensintank har jag använt en gammal avklippt flaska och sen en liten slangstump och en y-koppling som det syns på bilden. fungerar suveränt.
ska försöka få till en synkning imorgon.

Bifogat

• synk1.jpg
    synk1.jpg
    82.8 KB · Visningar: 420
  • synk2.jpg
    synk2.jpg
    137.3 KB · Visningar: 285
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...