Frågor om A körkort

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Hej alla

Mitt första inlägg på detta forum och jag hoppas att jag kan få lite hjälp med ett par frågor (har jag postat i fel forumdel får ni flytta tråden).

Jag vill inget annat än att få ta ett A körkort för tung MC, nu är det redan Maj månad och jag antar att jag är sent ute, eller kan man fortfarande hinna? Bor i Stockholm och vill ta lappen i Stockholm.

Det jag verkligen trodde skulle gå var att exempelvis plugga in all teori nu och skriva provet direkt för att sedan enbart fokusera sig på körningen, men det går väl inte att göra så längre då man måste ha Risk 1+2 utbildningarna klara före man skriver provet? Risk 2 kräver ju ändå att man har god koll på hojen m.m. då man tydligen ska köra en del.

Sist undrar jag ni som gjort Risk 2, vad jag förstått det som så utförs den på Gillingebanan (om man bor i Stockholm), där körde jag när jag tog B kort och då handlade det om halkbana m.m. och det kunde gå rätt "hett till" med risk för olyckor om man inte var försiktig.

Hur går Risk 2 till praktiskt körningsmässigt med MC? Ska man köra på grus, halt väglag och samtidigt väja undan hinder m.m.?
Om det är så så låter det rent ut sagt farligt, just med hoj... Någon som utfört Risk 2 får gärna berätta mer om utbildningen.

Tacksam för alla svar, ser fram emot många timmar på detta forum!
Mvh Stefan

Det är inga som helst problem att hinna ta kortet i år! Jag började i september och var klar i början på oktober, och då hann jag med att åka bort nån vecka mitt i där också. Men sno dig på att boka kurser och teoriprovet!

Det är iofs tom juni, men ingenting är ju omöjligt. Börja kör intensivt på skola (om det finns tider) så har alla goda förutsättningar att ta kortet ganska snabbt.

Du kör inte på halk-delen av Gillingebanan, det finns en nedre del av banan också :)

Du får prova att köra lite på grus inget märkvärdigt, väldigt låg hastighet. Du kommer inte göra några undanmanöver på haltunderlag. Du får lära dig bromsa och förstå riskerna i trafiken.

Självklart hinner du ta kortet!
Jag tog mitt på ca 3 veckor (har aldrig tidigare kört varken hoj eller moped...).

Det stämmer. Du måste ha klart risk1+2 innan du kan skriva teoriprovet.
Risk2an är inga konstigheter egentligen.

Gällande Risk2an fick jag inte ens köra på halt väglag över huvud taget. Det var mycket teori om riskerna i trafiken. Sen var det en del praktiskt där du fick öva inbromsningar, kolla hur lång bromssträckan blir, lite "sväng" övningar, kolla på riskerna med att inte hålla avstånd/ligga i döda vinkeln osv.

Men det är ett stort + om du kan hantera hojen. Framförallt får du ut mer av kursen då! Den kostar trots allt ca 2000kr, så passa på att ta lärdom av vad de säger och tänj på gränserna.

Lycka till med lappen! :tummenupp

Wow, vilken respons det var här :)
Stort tack alla för er hjälp, mycket uppskattat!
Får börja ringa runt lite till skolor och kolla nästa vecka.
Stort tack igen!

Har du skaffat körkortstillstånd för A-behörighet? Gör det först annars å ring å tjata på dem om å behandla det annars så kan det ta tid som bara den nu under sommaren.

Va mycket prat om detta förra året nämligen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park