Hej alla
Mitt första inlägg på detta forum och jag hoppas att jag kan få lite hjälp med ett par frågor (har jag postat i fel forumdel får ni flytta tråden).
Jag vill inget annat än att få ta ett A körkort för tung MC, nu är det redan Maj månad och jag antar att jag är sent ute, eller kan man fortfarande hinna? Bor i Stockholm och vill ta lappen i Stockholm.
Det jag verkligen trodde skulle gå var att exempelvis plugga in all teori nu och skriva provet direkt för att sedan enbart fokusera sig på körningen, men det går väl inte att göra så längre då man måste ha Risk 1+2 utbildningarna klara före man skriver provet? Risk 2 kräver ju ändå att man har god koll på hojen m.m. då man tydligen ska köra en del.
Sist undrar jag ni som gjort Risk 2, vad jag förstått det som så utförs den på Gillingebanan (om man bor i Stockholm), där körde jag när jag tog B kort och då handlade det om halkbana m.m. och det kunde gå rätt "hett till" med risk för olyckor om man inte var försiktig.
Hur går Risk 2 till praktiskt körningsmässigt med MC? Ska man köra på grus, halt väglag och samtidigt väja undan hinder m.m.?
Om det är så så låter det rent ut sagt farligt, just med hoj... Någon som utfört Risk 2 får gärna berätta mer om utbildningen.
Tacksam för alla svar, ser fram emot många timmar på detta forum!
Mvh Stefan
Mitt första inlägg på detta forum och jag hoppas att jag kan få lite hjälp med ett par frågor (har jag postat i fel forumdel får ni flytta tråden).
Jag vill inget annat än att få ta ett A körkort för tung MC, nu är det redan Maj månad och jag antar att jag är sent ute, eller kan man fortfarande hinna? Bor i Stockholm och vill ta lappen i Stockholm.
Det jag verkligen trodde skulle gå var att exempelvis plugga in all teori nu och skriva provet direkt för att sedan enbart fokusera sig på körningen, men det går väl inte att göra så längre då man måste ha Risk 1+2 utbildningarna klara före man skriver provet? Risk 2 kräver ju ändå att man har god koll på hojen m.m. då man tydligen ska köra en del.
Sist undrar jag ni som gjort Risk 2, vad jag förstått det som så utförs den på Gillingebanan (om man bor i Stockholm), där körde jag när jag tog B kort och då handlade det om halkbana m.m. och det kunde gå rätt "hett till" med risk för olyckor om man inte var försiktig.
Hur går Risk 2 till praktiskt körningsmässigt med MC? Ska man köra på grus, halt väglag och samtidigt väja undan hinder m.m.?
Om det är så så låter det rent ut sagt farligt, just med hoj... Någon som utfört Risk 2 får gärna berätta mer om utbildningen.
Tacksam för alla svar, ser fram emot många timmar på detta forum!
Mvh Stefan