Frågor man vågar ställa

Varför skjuter man inte bara av Canada-gässen?
Dom jäklarna skiter, skränar och föder upp nya. Fram till 10e Augusti. Sen är dom borta.
Allmän jakttid 11 Augusti till 31 December.
Om nån mot förmodan visar sig när dom är lovliga, brukar det vara en senil gammal seg en.

Varför är Paretodiagram så befäst och populärt som verktyg för att sålla ut de förmodade 20% orsaker, när det oftast direkt går att se vilken den femtedel det gäller genom att titta på siffrorna/antalet av totalmängden?

Varför skjuter man inte bara av Canada-gässen?
De är väl en invasiv art och att skjuta av dem borde inte vara en stor grej. Släng dem i kompostpåsen och gör gas utav dem så gör dom lite nytta och inte grisar ner varenda badplats.
Samma med Vildsvinen väl ?

Dom jäklarna skiter, skränar och föder upp nya. Fram till 10e Augusti. Sen är dom borta.
Allmän jakttid 11 Augusti till 31 December.
Om nån mot förmodan visar sig när dom är lovliga, brukar det vara en senil gammal seg en.
Lösningen är med andra ord jakttid från 1 Januari till och med 31 December !
Samma som för råttor och möss.

Varför är Paretodiagram så befäst och populärt som verktyg för att sålla ut de förmodade 20% orsaker, när det oftast direkt går att se vilken den femtedel det gäller genom att titta på siffrorna/antalet av totalmängden?

Processförbättring? Anledningen är oftast att det är lätt att lära ut och att diagram gör det lättare för gemene man att dra samma slutsats du redan gjort. Sen är det som vanligt att det ser bra ut i presentationer som dummats ned till executive nivå…

Ska kika på en Renault Captur 2017 i morgon. Är det en ok bil, eller är jag dum?
Samma plattform som en Nissan Qashqai. Pålitliga bilar om ingen fibblat sönder den på nån 'auktoriserad verkstad'. Byt bara olja en gång om året (beroende på hur du kör, annars två), kylarvätska var 10 år, och ladda batteriet innan vintern. Och så kolla däcken ibland och att hjulen sitter fast.

Jag har min 2018 Qashqai och jag är nöjd.

Är Nissanen en Renault, eller är Renaulten en Nissan?
Bra fråga. Motorn i min Q är från Renult. Och dom kan mycket väl vara tillverkade i samma fabrik i Sunderland / England.

När jag hade min lilla Pegot 107 noterade jag att den hade motor från Toyota. Den var i princip samma bil som Citroen C1 och Toyota Aigo, samtliga tillverkade i fabriken i Tjeckien.

Det är samma skillnad...

Renault-Nissan har ju under lång tid satt märken på varandras fordon och tillverkat båda märken i samma fabriker, så utvecklingen är nog också tätt sammanflätad

Och ett av få bilföretag vars president smugglats ut från sitt eget hem i en instrumentlåda.

Och ett av få bilföretag vars president smugglats ut från sitt eget hem i en instrumentlåda.
Det låter allvarligt. Vad hade han ställt till med då? Jag menar han hade ju kunnat klä ut sig till städerska och haltat bort från faran, eller vad det nu han var så angelägen över att undkomma.

Nyheter
Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back