Frågor man vågar ställa

Fortkörning är en sportgren i Sverige , håll er undan om ni orkar fast dom har fint foto.

Det är dom sista 3 månaderna som dom börjar leta efter dig med uniformerade ig snewtar hemma o på jobb.

Haha

Jag ringde bögen till trafiksnewt som efterlyst mig o tänkte ge upp , han var måttligt intresserad och sade "Dom kommer dyka upp oftare på balkongen eller jobbet..."

De kunde översättas till " Håll ut ,bra jobbat hittils och bara en liten simtur kvar till torra land"

:rofl

Alla är inte Tommy Hamren

Tänkte flyga drönare i finvädret igår.
Första flygturen varade i 5 sekunder innan batteriet la av. Med reservbatteriet orkade den inte ens lyfta.

Dags för nya batterier med andra ord, men var hittar man små batterier som inte är skit?

Litar inte på de man köper via Aliexpress, Temu, Amazon och liknande.

Bifogat

• 20241003_105722.jpg
    20241003_105722.jpg
    1.3 MB · Visningar: 14
Första flygturen varade i 5 sekunder innan batteriet la av. Med reservbatteriet orkade den inte ens lyfta.

Dags för nya batterier med andra ord, men var hittar man små batterier som inte är skit?

batteriexpressen.se eller batteriexperten.se eller annan svensk fysisk butik med näthandel. Det olustiga är ju att de i sin tur köper från kommunistasien.

Har du kollat laddaren?

Tror dessa är rätt populära om det passar din fluga, 16g.

Lämna inte batterierna full-laddade, utan ladda till 80% (ellet ladda fullt och använd lite innan du lägger bort dom)

Jag har en bunt apparater med döda LiPo här hemma, duktig som jag är hade jag laddat reservbatterierna fullt också...
Jag behöver köpa 5-10 nya batterier (modellspecifika, dock inte speciellt dyra)

Om man har en diskmaskinsholk som är 60.5cm bred, är det någe strul att trycka in en standardmaskin som verkar vara 58.5-59.5cm? Maskinen blir nära dikt mot yttervägg, risk för vibrationer begriper jag men annat att akta sig för eller är det brukligt?

Höjd och djup har större marginaler.

Om man har en diskmaskinsholk som är 60.5cm bred, är det någe strul att trycka in en standardmaskin som verkar vara 58.5-59.5cm? Maskinen blir nära dikt mot yttervägg, risk för vibrationer begriper jag men annat att akta sig för eller är det brukligt?

Holkarna brukar vara 600+ så det ska ju gå bra. Vibrationer och mekaniska ljud pga nära till skåp brukar inte vara nåt problem.
Se bara till att alla fötter står mot golv, kom ihåg plastskivan under, läckagevarningen.

Jag har i det närmaste presspassning på min diskmaskin och jag har inte märkt att det medför några problem.

En till snillefråga; Batteritest.
Batterier är väl allt som oftast på tapeten men då gärna med xxxxA, urladdning från helvetet o.s.v.. Trots det har vi ganska många blysyra-maskinparker typ 24V/48V/80V med 2V-celler som har noll intresse till snabb urladdning.

Frågan är då om det finns snabbtest av dessa batterier/celler? Ett vanligt bilbatteri typ 800cca kan man lätt testa med mackapär från valfritt gubbdagis, exakt vetenskap? Ingen aning men ger åtminstone en fingervisning.

Jag vet att det finns pc-anslutna testriggar men dom tar, typ, ett dygn på sig att köra igenom en fullgod cykel för att presentera % kapacitet kvar för hela packet. Om man måste testa varje cell för sig eller inte spelar mindre roll.

Har testat bilbatteritestar klar sekunder senare på slö 2V-cell enskilt, ihopskruvat till både 12 och 14 volt men det gav inget trovärdigt resultat.

Hastighetskameror ska väl avfärda bilder om det är flera fordon då man inte vet vilket av fordonen som mätningen gäller. Gäller det även om ena fordonet håller på att köra om det andra? I teorin borde ju omkört fordon ha kunnat gasa på och var den som förorsakar fortkörningen.

Blinkade till lite när jag låg i omkörningsfilen. Ja, klantigt, brukar ju hålla koll på kameror.
15 dagar senare kom brevet.

Men utan någon bild. De frågar MIG vem som registrerad ägare till fordonet vem som körde. Ingen bild ("på grund av förundersökningssekretess kan foto inte lämnas ut"). Ingen uppgift om hur fort det gick så jag vet inte om körkortet hänger löst.

Betyder det att bilden var kass eller gör de alltid så, även när de har en bra bild? Jag har ju något svagt minne av att Claes Tingvall lånade bilen kring det angivna datumet, men jag är ju inte säker att det var just då så det känns inte helt schysst att ange honom. :cautious:

Är det så bra att man bara kan skita i att svara och så är allt ur världen? De förväntar sig någon form av svar innan ett datum nån vecka fram, men jag antar att brev kan komma bort utan att det är något jag kan bestraffas för.

Är jag fånig som gör såhär och inte bara erkänner och tar mitt straff? Tja, hade varit intressant att åtminstone veta om jag riskerar kortet. Och en del av 'spelreglerna' är ju att de åtminstone får fixa fram en bild.

Last edited:
De gånger jag fått hem en räkning har det varit med bild, datum, hastighet uppmätt, gällande hastighetsbegränsning osv.
Enda suddningen de gjort är om passageraren syns i bilden.

En detalj är ju att samma bil har blivit blixt-fotad vid några andra tillfällen men då med solskydd över föraren (trots total avsaknad av sol, märkligt :cautious: ) och då har jag inte fått hem bild, så uppenbart har de något mer nu. Men då inte tillräckligt för att skicka bild direkt. Nåja, jag tror jag utnyttjar min rätt att skita i att svara och se vad som händer, om inte annat så kan det vara intressant för mig och andra att få reda på det.

Fast det kliar lite att svara att jag utnyttjar min lagliga rätt att inte ange den aktuella föraren. Men det kanske är lika bra att ligga lågt och behålla sin plats längst ner i högen av svårutredda fall utan att dra till sig uppmärksamhet så de kanske får för sig att titta lite noggrannare.

Last edited:
Jag hade nog svarat att det är flera som använder fordonet och att det inte förs loggbok över det. Utan en tydlig bild kan man inte hjälpa dem med det.

1637441219_0340_0340.jpg

15 dagar senare kom brevet.

Men utan någon bild. De frågar MIG vem som registrerad ägare till fordonet vem som körde. Ingen bild ("på grund av förundersökningssekretess kan foto inte lämnas ut"). Ingen uppgift om hur fort det gick så jag vet inte om körkortet hänger löst.

Betyder det att bilden var kass eller gör de alltid så, även när de har en bra bild? Jag har ju något svagt minne av att Claes Tingvall lånade bilen kring det angivna datumet, men jag är ju inte säker att det var just då så det känns inte helt schysst att ange honom. :cautious:

Är det så bra att man bara kan skita i att svara och så är allt ur världen? De förväntar sig någon form av svar innan ett datum nån vecka fram, men jag antar att brev kan komma bort utan att det är något jag kan bestraffas för.

Är jag fånig som gör såhär och inte bara erkänner och tar mitt straff? Tja, hade varit intressant att åtminstone veta om jag riskerar kortet. Och en del av 'spelreglerna' är ju att de åtminstone får fixa fram en bild.

Vi har ingen angiverilag i Sverige så antingen kan du helt strunta i att svara eller så kan du säga till dem att du inte vill säga vem som kört.

Du kommer få en påminnelse med samma skriveri om samhällsnyttan och sen lägger dom ner.

Förutsättningsvis att det inte är knutet till någon grövre förseelse ;)

Jag skulle ignorera brevet, att det inte var någon bild med betyder ju att bilden inte är mycket att komma med.

Jag för inte bok på vem som lånar mina bilar, om dom inte hör av sig medans bilen är utlånad så har jag garanterat glömt vem som lånat den.

Jag har funderat på att sätta sån här lastbilsreflextejp på solskyddet/innerbackspegeln för att se om blixten som reflekteras överbelastar bildsensorn så att dom inte kan få fram en bild

Jag skulle ignorera brevet, att det inte var någon bild med betyder ju att bilden inte är mycket att komma med.

Jag för inte bok på vem som lånar mina bilar, om dom inte hör av sig medans bilen är utlånad så har jag garanterat glömt vem som lånat den.

Jag har funderat på att sätta sån här lastbilsreflextejp på solskyddet/innerbackspegeln för att se om blixten som reflekteras överbelastar bildsensorn så att dom inte kan få fram en bild
Slavblixt är kanske en möjlighet

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...